Träna autistisk pojk på toalett
Hej på er!
Jag lever med min sambo och hans son som är 9 år och har autism, intelligensnedsättning och språkstörning. Sonen har vi varannan vecka då han är hos sin mamma de andra veckorna.
Sonen pendlar en del mellan att vara 4-6 år ungefär men kroppsligen är han 9.
För ett årsedan startade jag och min sambo med toaletträning. Att sitta på toaletten med ipad, en toalettsists vi kan flytta och en pall till fötterna. Rädslan för toaletten är knappt påtaglig men däremot att göra nummer 2 i toaletten. Han totalvägrar.
Mamman till honom säger att han är helt klockren hos henne och till och med säger till när han vill till toaletten. Även när dem var iväg i en stuga en hel vecka så hade han gjort felfritt på toaletten även där.
Hos oss händer som sagt ingenting och han håller sig i 3 dagar här.
Vi belönar för att han försöker, vi belönar genom att ibland köpa något när han kissat i toaletten.
Ska också tilläggas att vi startade med toaletträningen hemma hos oss. Vi lyckades få honom att göra nr 2 en gång och det sa vi till mamman. Varav hon skickade gråtande sms till pappan att hon är en dålig mamma som inte klarar någonting. Efter det tog det 2 dagar så var han klockren där.
Sen har hon undvikit att prata om det helst och pappan till barnet med autism har varit på skolan, bup och försökt logga sonens aktivitet när det gäller toalett. Mamman verkar ointresserad och vid föräldrabyte så kommer alltid ungen hit i en kissig blöja. (Fast än hon menar att han är torr jämt)
På lss möte säger hon att han är klockren och ropar färdig när han bajsat klart. Ska tillägga att han inte har något språk.
Sen när jag pratar med henne själv så säger hon att han inte gör någonting på toaletten och sen vi här hemma nämnde bup igen så funkar han felfritt hos henne gällande toaletten och hon behöver ingen hjälp. Kan det vara så att han bestämt sig helt för att inte göra något alls på toaletten hos oss, eller ljuger mamman för oss?
Enligt ungen när man frågar honom så svarar han Ja till att jag frågar " bajsar du när du leker med lego hos mamma? "Bajsar du när du badar hos mamma? Bajsar du på toaletten hos mamma?
Jag behöver få hjälp med att se allt från en positivare syn då de är rejält kämpigt att hela tiden se att det är klockrent hos förälder 2 men inget händer här förutom 3 dagars förstoppning.
Tacksam för svar