Inlägg från: Isola747 |Visa alla inlägg
  • Isola747

Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?

Mina döttrar brukar äta knäckebröd alt lingongrova med ägg eller något annat pålägg på vardagar. Ibland vill de hellre ha yoghurtkvarg eller flingor med mjölk. Mjölk eller vatten får de dricka. Ibland tar de en frukt och om de inte är sugna på "riktig" frukost brukar just frukt ändå gå ner. Ibland när jag har tid och ork över på kvällen gör jag smoothie på frysta bär och yoghurtkvarg och förvarar i kylen över natten, det har de aldrig tackat nej till. Knepigt när man inte riktigt har matlust på morgonen, jag tyckte också att macka var för torrt och ville inte heller ha yoghurt på morgonen när jag var liten så kan förstå dina barn. Har fortfarande svårt att äta frukost när jag är nyvaken så om jag inte kan äta på jobbet så brukar jag iaf spara frukosten till typ det sista jag gör innan jag åker så att jag hinner vara vaken ett tag innan. Tycker även att sånt som går att dricka brukar gå ner lättare som smoothie eller en proteinmilkshake. Om barnen har möjlighet att äta i skola/förskola räcker det ju dock absolut med välling hemma :)

• Isola747
    MeAndBaby skrev 2017-08-19 09:49:17 följande:

Havregrynsgröt med hallon och mjölk eller fil med mussli och ev banan el hallon. Skinkmacka el kokt ägg efteråt. Vatten att dricka.

De som ger sina barn juice, söt yoghurt, sockrade flingor, kräm (!) etc gör ju dem en stor otjänst inför resten av dagen.

Håller med. Många sötade flingor innehåller ju lika mycket socker som tex en snickers. Vet inte om jag hellre sett att de åt godis än inget till frukost faktiskt.
  • Isola747

I Sverige är det extremt ovanligt att barn svälter och har man näringsbrist eller inte äter alls så får man näringsdrycker utskrivet av läkare. Man överlever fram till lunch eller förmiddagsfrukten om man inte velat äta frukost även om det inte är ultimat. Och nej, mina barn har inte alltid velat äta.

• Isola747
    Fliselisan skrev 2017-08-21 20:00:20 följande:
    Ja, faktiskt. Är själv uppvuxen på kalaspuffar, frosties, skogaholmslimpa. Standardmellanmålet var kräm, långt upp i tonåren. Drack ofta oboy...hade socker på filen, socker och sylt till pannkakorna...

Vi åt vanlig husmanskost till middag. Inga superkorn eller fullkornspasta. Alltid potatis, ris eller pasta till maten.

Och jag har alltid varit ett friskt barn, utan övervikt, och som vuxen likaså. Jag tror att man många gånger fokuserar för mycket på detaljerna, och gärna klappar sig på bröstet över att man "minimerat" allt socker.

Visst, håller med om att osockrade flingor är bättre, men barnet blir knappast dåligt av lite socker, såvida det inte har diabetes.
    Är uppvuxen likadant och har som vuxen insett vilket otroligt sockerberoende jag tampas med.

Inget konstigt att äta sötad yoghurt/flingor/juice ibland men att äta det dagligen till frukost ÄR inte bra för kroppen även om man har svårt att få i sig annat på morgonen.
Svar på tråden Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?