Inlägg från: Fliselisan |Visa alla inlägg
  • Fliselisan

Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?

Vår 7 åring äter chokladpuffar med mjölk och ibland en smörgås med smör. Frukt, typ skivade äppelbitar, apelsin etc. Mycket svårflörtad med maten.

8 åringen dricker antingen välling(vanlig vuxen), eller fil med AllBran Flingor, eller hemmagjord smoothie, eller mannagrynsgröt. Till det en liten smörgås med ost, och nån frukt.

Gick jättebra med vuxrnvälling dels då hon inte drack välling som bebis och inte har nåt att jämföra med, och sen dricker oftast jag också, så vi blir ett team :)

• Fliselisan
    Fru Ve skrev 2017-08-21 14:21:30 följande:

Min 6-åring äter vuxenvälling i tallrik med lite socker på. Och en smörgås till. Tycker detta är en helt ok frukost då jag inte har skräck för socker i måttliga mängder. 10-åringen äter fil med lite sylt och müsli eller havregrynsgröt med sylt. Och en smörgås.

Ja, faktiskt. Är själv uppvuxen på kalaspuffar, frosties, skogaholmslimpa. Standardmellanmålet var kräm, långt upp i tonåren. Drack ofta oboy...hade socker på filen, socker och sylt till pannkakorna...

Vi åt vanlig husmanskost till middag. Inga superkorn eller fullkornspasta. Alltid potatis, ris eller pasta till maten.

Och jag har alltid varit ett friskt barn, utan övervikt, och som vuxen likaså. Jag tror att man många gånger fokuserar för mycket på detaljerna, och gärna klappar sig på bröstet över att man "minimerat" allt socker.

Visst, håller med om att osockrade flingor är bättre, men barnet blir knappast dåligt av lite socker, såvida det inte har diabetes.
Svar på tråden Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?