• BioBonus

Den stora gåvan

Jag har varit bonusmamma i åtta år. Sen hon var fyra. Idag är hon alltså drygt tolv. Ikväll pratade vi om oss. Om vår relation. Om att ha en extra vuxen som man inte valt men det blivit bra ändå. Hennes konklusion - det som är bra med dig är jag behöver inte älska dig men jag väljer att göra det ändå.

Känner en enorm glädje och ödmjukhet inför det och jag ska vårda det förtroendet väl.

Det kan bli bra. Det finns möjlighet att skapa bra relationer även med barn som inte är ens egna...

• Svar på tråden Den stora gåvan
  • BioBonus
    Anonym (mare) skrev 2017-08-26 22:08:38 följande:

Grattis! Hur har ni haft det genom åren? Vilken betydelse tycker du att pappan haft för hur er relation har utvecklats?

Enorm betydelse. Han har aldrig tvingat mig att ta mer ansvar än vad jag velat och aldrig tvingat henne att ge mig större plats i hennes liv än hon själv velat. Han har varit 100% procent förälder och hon och jag har plockat russinen ur kakan.

Ibland har det varit tufft för att relationen med hennes mamma är så infekterad och det har spillt över på vår relation emellanåt då jag backat. Varje gång jag gjort ngt med henne så har det skapat konflikter med mamman. Men uppenbarligen har det inte påverkar henne och det är jag tacksam för. Även mot hennes mamma. Hon har hållit konflikten mellan oss.
  • BioBonus

Och för att förtydliga. Jag har aldrig behövt ta några konflikter runt mig personligen. Det har min make hanterat.

• BioBonus
    Whitehorse1979 skrev 2017-08-26 22:55:22 följande:

Kul att läsa om en bonusmamma som är nöjd och glad, det är ju inte så ofta man gör det.

Visst är det bra att jag är glad och nöjd, men det viktigaste är ju att min bonusdotter är det ????
  • BioBonus
    BioBonus skrev 2017-08-26 22:59:12 följande:

Visst är det bra att jag är glad och nöjd, men det viktigaste är ju att min bonusdotter är det ????

Frågetecknen skulle vara en glad smiley. Jävla telefon.
  • BioBonus
    Anonym (mare) skrev 2017-08-26 23:36:55 följande:

Menar du konflikter med mamman? Eller även konflikter som kan uppstå mellan dig och barnet?

Konflikter med mamman. Konflikter mellan oss löser vi självklart hon och jag.
  • BioBonus
    Anonym (mare) skrev 2017-08-27 10:02:23 följande:

Står han upp för dig i konflikterna? Eller kanske ni inte har det på den nivån?

De konflikter vi haft har varit små och övergående. Vardagstjafs. Vi uppfostrar alla våra barn lika och har samma krav på dem alla. Jag och maken har samma plattform så vi backar upp varandra. Det har aldrig behövts "stå upp" för den andre direkt.
  • BioBonus
    Anonym (Bonusmamma sen 12 år.) skrev 2017-08-27 15:53:34 följande:

Det beror väl på att vi som aldrig haft de problem vi får läsa om här, inte har nån anledning att starta trådar. "Hälsan tiger still"

Precis. Har man inga problem behöver man inte ventilera. Det är samma i föräldratrådarna. Skulle man tro att det som står där gäller för alla föräldrar skulle man inte förstå hur det kan födas några barn öht. Där finns det knappt en enda glad mamma. Men självklart dras inte parallellen där att alla mammor är olyckliga. Men en olycklig bonusmamma gör alla bonusmammor olyckliga. Märkligt.
  • BioBonus
    NELJ skrev 2017-08-27 17:48:13 följande:

Vilken otroligt fin och insiktsfull kommentar av din bonusdotter. Härligt att läsa.

Jag har själv en särbo och kanske blir mina pojkar inte fullt så tighta med honom som ni verkar vara iom att vi inte bor ihop men de har en fin vänskap idag och jag hoppas att de kommer att bli viktiga personer för varandra i framtiden. :)

Och det räcker. Alla skapar sina egna relationer utifrån sina egna förutsättningar. Och om alla får plats så tror jag det blir bra.
Svar på tråden Den stora gåvan