Inlägg från: Kroken |Visa alla inlägg
  • Kroken

Kastrera utekanin!

Min hankanin ska kastreras i veckan. Han måste bo inne i uterummet under en vecka sedan för att undvika fluglarver i såret m.m. Men vi har ingen bur vi kan ha där. Han bor i en stor utebur som inte går att flytta. Vi har en liten kaninhona boendes i en innebur på altanen, de ska bo ihop sen när hanen är kastrerad, men det löser inte problemet att hanen måste bo i en annan bur på altanen. Ska jag behöva köpa en ny innebur enbart för en vecka? Har letat begagnad men finns inga i närheten. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det :-/

• Svar på tråden Kastrera utekanin!
  • Kroken
    Delilah2001 skrev 2017-09-04 16:25:33 följande:

Det var inga sådana restriktioner när vi kastrerade vår utekanin, har veterinären sagt att ni måste ha honom på altanen?

Kan inte kaninerna byta bur tillfälligt i så fall?

Kom ihåg bara att vänta en månad efter kastreringen innan ni flyttar ihop dem...

Delilah2001 skrev 2017-09-04 16:26:53 följande:

I nödfall kan du köpa kompostgaller och göra en tillfällig bur.

Ja det är restriktioner från veterinären. Har funderat på om de kan byta bur tillfälligt men det rekommenderas inte då det blir påfrestande för kaninerna att byta till bur med annan lukt etc.

Har koll på att de ska vara åtskilda 3-4 veckor innan vi släpper ihop dem

Kompostgaller var ju smart, det har vi ju hemma. Men vad sjutton ska jag lägga i botten då så träet på altanen klarar sig mot kaninkiss?
  • Kroken
    Delilah2001 skrev 2017-09-04 16:47:48 följande:

Ok!

Byggplast/täckplast hade vi för att skydda trägolv.

Den kraftigare varianten. Typ fuktspärr. Funkade toppen!

Kolla byggvaruhus!

Det har vi hemma faktiskt. Äter inte kaninen på det?
  • Kroken
    Delilah2001 skrev 2017-09-04 17:22:08 följande:

Kan ju inte svara för alla kaniner :) Men vår gjorde inte det... Vi hade fuktspärr i botten och fleecefilt ovanpå.

Vi tänkte ha handduk i botten. Men då gör vi nog en bur av kompostgaller och sen plast underst och handdukar på det. Lär fixa nåt hus också så han kan krypa undan, men halm måste man ju få ha? Han måste ju få ha nåt som han kan krypa in och värma sig i.
Svar på tråden Kastrera utekanin!