Inlägg från: Mytilio |Visa alla inlägg
  • Mytilio

I väntan på abort

Jag fick tabletterna samma dag då jag åkte in för rådgivning/abort.

Det enda jag kan råda är att var så säker på ert/ditt beslut som ni bara kan. Och även om abort känns som rätt beslut var beredd på en period efteråt där du kanske mår sämre psykiskt och ta den tid som behövs för att sörja. Kroppen och psyket behöver tid att ställa om från graviditeten och att sörja barnet som inte blev. Det behöver inte betyda att man ångrar sin abort. Men det ges ganska lite info om den biten från vårdens håll.

Önskar er lycka till <3

• Mytilio

Om du vill veta mer om min hemabort:

Kom till kk för undersökning där konstaterades att jag var i v.6+4, därav blev det hemabort.

Fick efter samtal med läkare och barnmorska första tabletten. Fick med mig resterande tabletter plus smärtstillande hem. Två dagar senare gjorde jag steg två i aborten hemma. Min sambo var hemma med mig. Det tog några timmar, jag hade inte fött barn tidigare och fick väldiga smärtor under ca 20-30min, tror att det oftast inte gör lika ont om man fött barn innan. Men det var som värst i 20min, låg på golvet och kramade en kudde och försökte bara andas mig igenom smärtan. Barnmorskan ringde upp två gånger under dagen och kollade läget. När smärtan lugnat sig hade jag bara som kraftig mensvärk några timmar efteråt. Sen måttliga blödningar, inga jättemängder. Jag blödde till och från i 4 veckor och hade även som sammandragningar kvällstid. Visade sig sedan att det fanns rester kvar och jag fick göra en skrapning 4 veckor efter hemaborten. Har läst att ca 8/100 hemaborter leder till skrapning. Så rusken är inte så stor.

Svar på tråden I väntan på abort