• zabrina

underfunktion sköldkörteln

Hej . Fick nyligen veta att min sköldkörtel värde låg på gränsen 0,3 och VC läkare säger att det är ok och att jag inte behöver någon behandling. Är jätte orolig och är iv15. Undrar varför får jag inga behandling ändå !!! vet inte vad jag ska göra finns det någon som det hände detta.

• Svar på tråden underfunktion sköldkörteln
  • Anonym (A)

Vilket värde? Tsh eller t4?

Kontakta mvc och prata med din barnmorska!

• zabrina

Fick panik eftersom har passerat de viktigaste veckorna o hon sa bara dina ämneomstättnings normala värden skulle vara 0,4 men dian vara 0,3 vilket det var på gränsen. Och det underfunktion sköldkörteln som hon hade prata om. men att hon skulle tar blodprov om fyra veckor...kan ej vänta BM har inte svarat när jag ringde . Undrar om jag åker till Akuten.

• Anonym (Test)

Hos oss testar de värdet vid inskrivningen hos mödravården. Vilket för min del var vecka 10. Så hade det varit så extremt som ett akutärenden så hade nog inte VC tagit det så lugnt.

• karamellflickan

De ligger på gränsen, men 0,3 är ok och ligger under referensintervallet ändå så du behöver inte vara orolig. De kommer troligtvis hålla det under uppsikt under graviditeten men händer det inga större sänkningar så kommer de med hög sannolikhet inte göra något

• Anonym (A)

Gud, åk inte till akuten!

Kontakta din barnmorska på måndag om du är orolig.

• zabrina

Kommit nyss hem från Akuten o de sa att jag ska kontakta Bm på måndag . De ville inte tar sköldkörteln test.orkar alltså inte

• Anonym (A)

Anledningen till att det inte gör något på akuten är för att det inte är ett akut ärende.

Det är något som behöver följas och kontrolleras över tid men inte mer än så. Inget som man gör en fredagskväll.

Försök ta det lugnt. Det är långt ifrån katastrofvärden. Det är osannolikt att det skulle ha påverkat fostret.

• punchrullen

Om du har 0,3 i TSH-värde så ligger du ju inom normalvärden för 1a trimestern ju? Du behöver inte alls vara orolig.. referensvärden du ska ligga inom under 1a trimestern är mellan 0.1-2.5.

Lugn ba lugn :)

• Anonym (Mammatill2)

Ingen fara alls! Jag ligger på 2,0 och är i vecka 28. Äter levaxin för detta men bara för att jag hade problemen redan innan jag blev gravid.

Du ligger inom referensvärdet och kan vara lugn. Att åka till akuten för ett blodprov låter lite väl.

Slappna av och njut av graviditeten.

Be barnmorskan ta ett nytt prov om 6 veckor och har det då gått upp får du äta medicin under resten av graviditeten.

Svar på tråden underfunktion sköldkörteln