• Tilja

Bf juni 2018

Kixio skrev 2017-09-29 20:25:57 följande:

Hej!

Grattis till alla som plussat. Här är en till. Om allt går bra kommer vår nr 3 i början på juni. 

Har en tjej som blir 6 i december och en pojke som blir 4 i januari sedan tidigare och bor i Lund.

Några fler från Skåne här?

Jag bor också i Lund!

Detta är min första. =)
  • Tilja
    Kixio skrev 2017-10-02 09:01:41 följande:
    Vad roligt, grattis till pluset Hur gammal är du? 
    Tack detsamma! Jag är 29 år gammal. Du då?
  • Tilja
    hashtagstoltbonusmamma skrev 2017-10-02 15:58:57 följande:

Vad har alla för symtom? Jag har onda, spända bröst, "mens" värk och mår liiite illa när jag äter.

Är ju bara i vecka 5 så händer väl inte så mycket än.

Ömma bröst och så tycker jag att både brösten och magen ser och känns mycket större ut än vad de brukar (det tar liksom emot när jag böjer mig ner, haha). För en vecka sedan mådde jag illa en morgon, men har som tur är inte gjort det mer sen.

I vilken vecka har ni tänkt berätta om graviditeten för folk (föräldrar, syskon, släktingar, vänner, arbetskamrater etc)? Både jag och min sambo är jätteivriga att berätta, särskilt för våra föräldrar, men samtidigt vill man att risken för missfall ska vara så liten som möjligt.
  • Tilja
    Dianbobo skrev 2017-10-02 20:01:37 följande:

Jag tänker vänta med att berätta så länge jag kan. Enbart för att det blir så lång väntan att berätta så tidigt och med erfarenhet från mina andra två barn där jag berättade tidigt så vart allt så tjatigt, de flesta tyckte att jag hade varit gravid i evigheter och så.

Skulle jag få missfall så skulle jag ändå berätta för min omgivning vad som hänt så att de förstår mig.

Hehe, det där med tjatighet är nog inget problem för våra kära mödrar iaf, de har nästan mer eller mindre tjatat på oss om barnbarn så jag tror knappast att de kommer tycka att det skulle hinna bli uttjatat om vi berättar tidigt. :P
  • Tilja
    pernilla92 skrev 2017-10-02 20:06:57 följande:

Hur funkar egentligen det här med veckorna? Tog ett gravtest i lördags som visade 2-3 veckor. Men enligt preglife baserat på senaste mensen så är jag i v. 6+1 idag. Hur går det ihop?

Du måste plussa på 2 veckor till testet, så då blir det 4-5. Det mäter när du blev befruktad medan man räknar veckorna efter senaste mensen, som är två veckor innan. Det är vad jag har läst iaf.
  • Tilja
    Lindalängtar skrev 2017-10-06 14:29:09 följande:

Har ni några tips på hur man kan ?träna? in fasta rutiner hos sig själv...? Illamåendet har börjat ihop med kraftig växtvärk vilket jag ännu lätt lindrar med att äta dock är det just det som är lite svårt, missförstå mig rätt älskar mat o äter mer än gärna men när jag är hemma o pluggar har jag lite svårt att få till frukost-lunch mellanmål med bra tider emellan blir lätt att jag tänker att jag ska bara göra klart detta så är det lite kört o illamåendet hinner komma vilket gör det jobbigt att äta alls... Tänkte om ni har tips på hur jag får in en regelbundenhet i ätandet för att förebygga att må så dåligt som jag redan gör nattetid (kanske borde ha nåt att stoppa i mig när jag vaknar på nätterna ocks)

Samtidigt så orolig att något ska va fel även om jag såklart förstår att allt verkar helt normalt, inskrivning hos bm 23/10 ska bli skönt!

Jag har bara mått illa en morgon, sedan läste jag ett tips på nätet om att ha ett kexpaket bredvid sängen så att man kan äta ett kex innan man stiger upp på morgonen. Jag har märkt att för mig räcker det att göra det de gånger jag inte äter frukost det första jag gör efter att ha gått upp på morgonen.

Du kanske kan ha ett kexpaket bredvid dig när du pluggar och när du tänker "ska bara först..." så tar du ett kex sålänge, medan du fortsätter plugga, tills du har hunnit fixa annan mat. Eller så bara ställer du en klocka att ringa de tider du ska äta och när den ringer så är inga undanflykter tillåtna (du får tänka på att du inte vill börja må illa helt enkelt).
  • Tilja

Ni som har varit på inskrivningsmöte hos barnmorskan, vad fick man göra där? Pratar man bara eller är det tester också?

• Tilja

Har ni köpt något till bebisen än och vad i så fall?

Min mamma ville gärna köpa lite redan nu (jag med egentligen men jag har hållit mig tills nu eftersom det är så tidigt) så vi åkte och tittade ut några kläder och böcker och köpte en del. :)

Är det någon som har något tips på roliga/fina/bra/annorlunda småbarnsböcker förresten? Det fanns mycket mer roligt än jag trodde!

• Tilja

Är det fler som fått höra att ni ser gravida ut pga ögonen/ansiktet innan ni berättat för personen?

Nu har jag berättat för mina kollegor, men två av dem hann fråga mig innan och sa att det syntes i ansiktet/ögonen och när jag berättade var det fler som sa "Det visste vi redan, det syntes i dina ögon".

Haha, jag har aldrig hört talas om det innan och kan själv inte se det fastän jag ju tittar på mina egna ögon varje dag i spegeln. Jag undrar vad det är de ser?

• Tilja
    Johanna1991 skrev 2017-11-27 07:41:46 följande:

Är det någon dom bor i Skåne?:) själv är ja från Kristianstad :) vårt andra barn :) vår dotter är 3 år :)

Jag bor också i Skåne =) Det är mitt första barn
  • Tilja
    Johanna1991 skrev 2017-11-28 15:26:42 följande:

Vart i Skåne bor ni????? själv bor jag i Huaröd !

Erica1985 skrev 2017-11-28 16:56:47 följande:
    Södra Sandby bor jag i
    Lund :)

• Tilja
    Marian03 skrev 2018-01-09 21:35:45 följande:

Hej! Finns det någon Facebookgrupp för bf juni 2018? Hittade en innan men nu ser jag ingen längre.

Jag är med i fyra stycken, två av dem har precis blivit hemliga men de som bara är slutna heter:

Junimammor 2018 ?? ( Gravid )

Juni-juli mammorna 2018
  • Tilja
    Tilja skrev 2018-01-10 06:56:22 följande:
    Jag är med i fyra stycken, två av dem har precis blivit hemliga men de som bara är slutna heter:

Junimammor 2018 ?? ( Gravid )

Juni-juli mammorna 2018
    Fast hjärtsymbol istället för ??
  • Tilja

Har ni andra haft småtecken som inte blivit något än? Inatt hade jag som mensvärk (antar att det var förvärkar) ca var femte minut i ungefär en halvtimme. Sen när jag gick upp ur sängen försvann det och har inte kommit tillbaka sedan dess. För ca två timmar sedan fick jag en genomskinlig slemmig flytning med en blodstrimma i som jag antar var /en del av/ slemproppen.

Jag är så otålig, vill veta om det kommer sätta igång på riktigt idag eller om man måste vänta länge till! Jag har bf imorgon.

Svar på tråden Bf juni 2018