Inlägg från: Sommar-2018 |Visa alla inlägg
  • Sommar-2018

Bf juni 2018

Hej allihopa! Jag väntar mitt första barn och har varit rätt så chockad från plusdagen den 28/10 (BM + 17!). Barnet är mer än välkommet och redan så älskat, men, jag har regelbundet ätit p-piller så jag var inte riktigt förberedd på denna livsförändring!

De första veckorna var ganska tunga både psykiskt och fysiskt. Men för ca två veckor sedan lättade illamåendet så det hjälpte en hel del. Det övergick ju dock i en massa orostankar!

Att inte få något bevis på att fostret lever har varit jobbigt.. Jag tänkte ofta att hjärtat kanske aldrig började slå, eller att det har slutat. Speciellt när illamåendet avtog.

Förra tisdagen hade vi dock äntligen tid för KUB och wow så häftigt att få se det lilla pyret. I den stunden släpptes mycket oro och jag började förstå att jag faktiskt är gravid. Vid denna tidpunkt var jag i vecka 12+1.. Trodde jag ja! Fostret mättes bara till 4,1 cm och vi blev bakåtflyttade 9 dagar till v. 10+6. Väldigt tungt slag med tanke på att varje dag man ?klarar av? känns som en stor seger. Såg att några andra också hade blivit flyttade så tänkte att jag ville skriva det, ni är inte ensamma ;)

Gällande magen så ser jag också ut att på kvällen vara nästintill höggravid men på dagen är det bättre. Och den tröga magen.. Herregud.. inte kul! Behöver också äta järn men blev tipsad om en tablett som heter Sideral. Dyra men bättre för magen :)

• Sommar-2018
    Mami3 skrev 2017-12-16 17:58:52 följande:

Hej jag är gärna med jag är 38 år och har tidigare två pojkar på 11 och 8 och väntar nu mitt tredje men första ihop med den bästa kille jag nånsin haft och han är yngre än jag 28 år. Jag har under många år varit singel för att jag efter en del olika hemska orsaker som att min yngste sons pappa gick bort under tragiska omständigheter mm men jag valde det för att jag behövde tid med bara mina barn men nu har jag som sagt träffat en underbar man som jag vet älskar mig över allt. Han är ingen partykille och har aldrig vart utan är hellre med oss..han och jag har flyttat ihop i min o barnens lägenhet och dom avgudar han. Han tar dom som sina egna fast han inte har några än......haha men hursomhelst är vi och alla runt oss jättelyckliga!

Vi är nu överlyckliga över att få en liten och jag är i v 13+1 och beräknad förlossning blir midsommarafton???? sa dom på VUL. Det gjorde vi i v 8+5 och då såg vi det lilla pyrets hjärta slå fort och hårt. Nu ska vi på KUB på onsdag vilket jag är nervös för, jag har aldrig gjort det tidigare men nu när jag är äldre än 35 så....

Hur går det till när man gör det?

Härligt att du träffat en sån fin man och grattis till graviditeten!

Jag var på KUB i fredags och det är egentligen en vanlig ultraljudsundersökning. Barnmorskan tar några stillbilder och mäter bl.a. nackspalten. Hon kikade på bebisen från flera olika håll, bl.a. rakt ovanifrån så att man såg hjärnhalvorna - om det är vanligt vet jag inte. Vi hade tur att bebisen låg väldigt bra så hon passade nog på att titta på allt möjligt, hehe.

Ultraljudsundersökningen tog ca 25 min (och då var jag tvungen att tömma urinblåsan mitt i allt för att den var lite väl full, själv hade jag ju läst att det var bra för att då får man bättre bild).

Sedan satte vi oss vid hennes dator och hon frågade om vikt, rökning och diabetes. Hon hsde även fått svaren på blodproven som jag lämnade 10 dagar innan. I ett dataprogram räknas sedan sannolikheten ut för kromosomavvikelser och vi fick svaret direkt på plats.

Jag tycker inte att du behöver oroa dig för KUB utan njut av det häftiga att få följa ert ultraljud.
  • Sommar-2018

Hej allihopa! Hoppas ni mår bra. Nu är det ju mindre än 100 dagar kvar för oss allihopa :)

Är det någon mer som tycker att det här med kläder är svårt? Vad ska man handla? Hur mycket? I vilka storlekar?

Hur mycket kläder kommer man egentligen använda om sommaren blir varm?

Jag har köpt 3 långärmade bodys i stl 50 (Dock ingen enfärgad vilket jag skulle vilja komplettera med).

Har även 4 tights och tre långärmade pyjamas i stl 50.

Har bara något enstaka plagg i 56 så där behövs det nog fyllas på.

Såå svårt! Man har ju ingen aning om hur stor bebisen är vid födseln eller hur sommarvädret blir.

Självklart går det att komplettera efter att barnet är fött så det kanske är onödigt att ens lägga energi på detta..

Är ändå nyfiken på hur ni resonerar? :)

• Sommar-2018

17 dagar kvar här men hon gärna får komma lite tidigare, känner mig ärligt talat väldigt färdig med att vara gravid! Själv funderar jag på att åka till IKEA idag, men jag orkar knappt ta mig ur soffan.. Hmm... Spännande utmaning!

Vad har ni kvar att inhandla till bebis? Har ni köpt bröstpump? 

• Sommar-2018

Hej tjejer! Ytterligare en som inte sovit en blund inatt, beror dock mer på halsbränna än förvärkar.

Gick in i vecka 38+0 idag så 13 dagar kvar. Var hos BM idag och lilltjejen ligger extremt långt ner (fixerades i vecka 34). BM tyckte ändå att jag skulle rikta in mig på att gå över en vecka då jag är förstagångsföderska.. Inte riktigt vad jag hade önskat höra (även om man självklart vet om att det finns en risk att man går till 42+0..)

Vilka igångsättningsknep har ni testat eller tänker testa?

• Sommar-2018

Ja, då har vi samma BF-datum Elvipe!

Håller tummarna för att vi slipper gå över. Har riktat in mig på att få en junibebis ju!

Skönt att bebisen är fixerad. Har du några känningar? Jag har haft ont i ryggen i flera veckor och får SD (tror jag.. känns iaf tungt, som att nån hänger runt höfterna) när jag promenerar. Även de har jag känt länge.. så jag vet inte vad som räknas som förvärkar eller ej?!

• Sommar-2018
    Freya18 skrev 2018-06-13 20:10:05 följande:

Bra kämpat alla! :D Jag går in och läser när jag hinner och ser fram emot flera sommarbebisar!

Vi fick ju träffa lillpojken lite tidigare än förväntat och har nu fått testa att vara hemma med honom, men han är fortfarande inskriven på neo. Så himla härligt att få vara hemma, men oj vad kämpigt det har varit! Sömnbristen är ju helt makalöst jobbig.. Har fått sova max 3 timmar i streck dom senaste 3 veckorna.. pust! Och jag är en person som behöver minst 8 timmars sömn annars fungerar jag inte. När jag var gravid var jag väldigt förstående med att sömnen kommer bli lidandes, men nu måste man lägga till sondmatning och pumpa bröstmjölk var tredje timme. Dygnet runt. Ibland känns det som att man blir lite knäpp i huvet.. men som tur är så har sondmatningen trappats ner nu och jag behöver inte pumpa heela tiden. Maten räcker till 2-3 sondmatningar. Och så ammar han på det också. Vilket i för sig är supermysigt. :)

Nu längtar jag tills han blir utskriven, att vi slipper sonden, att jag blir helt smärtfri efter att dom har sytt och att brösten inte ska göra så j**la ont. Då kan man njuta för fullt!

Och jag följer er som kämpar på med förvärkar och jobbiga sammandragningar! Och för er som inte känner nånting än. Snart är era små hjärtan här! :D

I vilken vecka födde du Freya18? Låter som att du haft det jobbigt.. Hoppas ni blir utskrivna snart!
  • Sommar-2018

Grattis till alla bebisar! Så mysigt!

Idag är det 8 dagar kvar och jag är såååå less.. men ska å andra sidan inte klaga - har ju inte gått över än..

Vad tycker ni man ska passa på att göra nu innan bebis har kommit?

Svar på tråden Bf juni 2018