Inlägg från: Fröken Sol |Visa alla inlägg
  • Fröken Sol

Bf juni 2018

För alla som har ont i kroppen och krånglar på nätterna kan jag verkligen rekommendera en gravidkudde. Jag fick nyligen låna en ?Maggan? av en kollega. Tänkte först när jag fick frågan om att låna den, att det finns så himla mycket onödiga prylar på graviditetsmarknaden. Men efter att ha prövat den kan jag säga att jag sover så himla mycket bättre och vaknar inte lika ofta av smärta i höften. Kudden ger stöd åt magen, ländryggen och går att lägga mellan knäna.

Har också köpt en TENS-apparat (brukar finnas att hyra från MVC eller smärtklinik) som jag kör varje dag på olika ställen på ryggen. Känns gött-ont i stunden och ger lite avslappning efteråt. Funkar väldigt bra som smärtlindring i latensfasen också. Använde bara TENS och lustgas när jag födde mitt andra barn.

• Fröken Sol
    Moorii skrev 2018-05-24 16:30:54 följande:

När har alla bf här? Hade varit kul att veta! :) Själv har jag bf 24/6.

Jag har bf den 26/6.
  • Fröken Sol
    Workingmom skrev 2018-06-16 10:52:15 följande:

Stilla lugnt här med. Nu har man gått över en vecka och ställer in mig på en vecka till.

Vill inte ha på midsommar då jag väldigt gärna vill fira den med mina pojkar..

Vill väldigt gärna att bebis ska komma imorgon så hoppas det sätter igång ordentligt ikväll.

Letar ständigt efter tecken på smärta, vattenavgång mm.

Har matat hönorna och kaninerna nu på morgonen, så nu tänker jag trimma gräset en stund..

motivationen är så låg!!

Har dessutom hemorrojder från hell!! (

Jag har inte bf förrän om 10 dagar så jag föder gärna barn till midsommar. Tycker att dagarna ser så olika ut så här mot slutet. Vissa dagar är jag stark och pigg, plockar jordgubbar med de stora barnen och lunchar med vänner. Andra dagar är jag uppe på natten med förvärkar, domnade armar och illamående eller hunger. Hemorrojder har jag också. Dels tyckte jag att de blev värre i värmen, men också sedan bebisen blev fixerad. Trycket neråt pressar ut de jävlarna. Sköljer med kallvatten och smörjer med salvor, men bävar lite för att jag ska krysta till mig ännu fler.
  • Fröken Sol
    Kia82 skrev 2018-06-16 12:13:51 följande:

Usch, avskyr det!

Jag ligger på sängen med molvärk, mannen tycker att vi ska åka till Hornbach men jag känner mig inte alltför sugen faktiskt samtidigt så är det skittråkigt att bara ligga här, fast jag är förvisso trött.., Gah, blir tokig!

Hur fördriver ni andra tiden?

Jag försöker hitta på något varannan dag, lite beroende på hur natten varit. Typ luncha med en vän, ta en promenad, plocka jordgubbar med de stora barnen eller baka bröd/göra storkok och lägga i frysen. Varannan dag ser jag mest på tv-serier, sover, löser korsord, gör avslappningsövningar eller yogar. Jag försöker spendera mer tid med de stora barnen och ha lite ensamtid med sambon och passa på att göra sånt som kanske blir svårare snart, som att ligga lite, ringa någon eller ta en lång sval dusch.

Fast jag har inte gått över tiden eller ens gått till bf med de andra två, så om någon skulle fråga mig hur jag fördriver tiden i början av juli så är det mer troligt att jag surar eller gråter.
  • Fröken Sol

Är det någon som har några bra tips på avslappningsövningar att lyssna på? När jag väntade de stora barnen, som blir 15 och 17 i höst, hade jag en grym kassett som hette Bli inte förlöst - föd. Den körde jag ofta på nätterna på slutet när jag inte kunde sova. Men jag vet inte var kassetten blev av och tror inte att jag har någon enhet att spela kassetter på kvar heller.

Nu varvar jag avslappningsövningarna i Preglifeappen med några ljudspår med Gudrun Abascal (www.alskapocket.se/amfsga/) och ett avslappningsalbum på Spotify (Ole Saxe, Från tanke till handling) som inte är avsedd för gravida, men ändå är rätt okej.

Någon som hittat några andra filer som känns bra?

• Fröken Sol
    FairyL skrev 2018-06-16 19:22:21 följande:

Ni som är omföderskor - hur lång tid tog det efter slemproppen gick till det att förlossningen satte igång för er?

Med första barnet tog det 3-4 dagar från slemproppen lossnat till barnet var ute. Andra gången kom slemproppen samtidigt som värkarna blev mer etablerade. Barnet kom sju timmar senare.
  • Fröken Sol

Fint att det föds en massa junibebisar. :) Grattis till er som fött - och fortsatt heja på till er som är på gång.

Jag har sex dagar till bf och har efter ett par krångliga nätter sovit två bra nätter på raken. Och idag har jag sovit mer eller mindre hela dagen. Känner mig nästan bakfull. Tänker att det kanske behövs sömn till bufferten. Jag har sett framför mig att det ska bli barn i midsommarhelgen, men det finns inga indikationer på det so far. Lite sammandragningar, något lugnare bebis.

Drömde förut att processen vände, alltså att det inte blev någon förlossning utan att magen istället sakta började krympa och till slut försvann. Det vore ju lite snöpligt...

• Fröken Sol
    Bubbel85 skrev 2018-06-21 10:28:56 följande:

Ok, då är vi än så länge:

Bubbel85: bf+9

Kia82: bf+9

Oroligöverbarn: bf+2

Moorii: bf-3

Elvipe: bf-5

Utvandraren: bf-8

Jag är också på. Bf -5.

Har precis startat dagen med att tömma tarmarna vid 10 och därefter började jag få sammandragningar var 10-15 min, 40-50 sekunder långa. Oklart om det ska stanna eller avta.
Svar på tråden Bf juni 2018