Inlägg från: wibblywobbly |Visa alla inlägg
  • wibblywobbly

Bf juni 2018

Hoppar även jag in i denna tråd.. :)
    Jag är 29 år, bosatt i Uppsala och väntar första barnet.

Beräknad till 9/6 :)

• wibblywobbly

Känner mig så peppad och glad, var på vårat RUL i Tisdags och fick se den lilla som låg ingosad gott med ansiktet upptryckt i moderkakan.. Haha, fick lägga mig på sida och guppa runt lite för att få till det så att barnmorskan skulle kunna mäta allt.

Varit nervös inför att fråga om det var pojke eller flicka.. Kan ju vara känsligt, och samtidigt som jag var väldigt nyfiken ville jag inte få det att låta som om jag ville ha "det ena eller andra".. Men efter en stund kunde jag inte hålla mig utan frågade.

Självklart låg då barnet med benen korsade, så tog en bra stund innan hon kunde se något.. Och såg då självklara streck och att det var en liten tjej. Här har man gått och varit helt övertygad om att jag burit en kille, men tji fick jag! Haha! Däremot blev svärmor nöjd för att hon "Gissade rätt.." ;P

Allt såg hur som helst jättefint ut och nu har jag inte längre nerverna på utsidan, utan kan slappna av .. ett tag till i alla fall :) Älskar peppen man får efter ett UL!

• wibblywobbly
    Krocki1 skrev 2018-01-25 10:31:47 följande:

V. 17+5 idag och jag har inte känt bebisen än, inget konstigt egentligen men hade hoppats på att få känna tidigare denna gång eftersom det är mitt andra barn.

Jag har moderkakan fram till och en inåtlutande livmoder så det kanske har ngt med det att göra oxå. När började ni känna?

Jag började känna vagt i V.17, nu är jag i V.21 och känner bara i vissa ställningar, typ om jag suttit länge och reser mig - eller om jag ligger på sida.. Men det är fortfarande inte "starkt". Min BM sa dock det är helt normalt :)
  • wibblywobbly
    MaTik skrev 2018-01-25 10:32:51 följande:

Har ni börjat köpa grejer ännu? Jag har köpt lite kläder begagnat och en bärsjal, inget mer.

Jag har inte kunnat hålla mig, köpt begagnade kläder, beställt barnvagn, köpt tygblöjor och lite "finare" leksaker i trä till barnrummet. Även fått en del kläder av vänner. Är i V. 21 :)
  • wibblywobbly
    Workingmom skrev 2018-01-26 22:59:49 följande:

UL idag och allt såg fint ut.

Moderkaka i framvägg, flyttat beräknat datum till 9 juni. 10 dagar tidigare!

Tyckte oss se en tydlig snopp, dock inget som sköterskan bekräftade. Vet inte varför hon inte gjorde det. Ni som fått bekräftat pojke, har ni sett en snopp??

Åh måste bara skriva - då är vi beräknade samma dag! :)

Frågade ni sköterskan "Kan du se en snopp"? För i alla fall här, om man inte frågar rakt ut får dom inte bekräfta något, även om man säger "Jag tror jag ser.." osv.. :)

• wibblywobbly
    Mayday85 skrev 2018-01-28 21:20:36 följande:

Snälla kan ni ge mig lite inspiration på pojknamn?? Jag hittar inget jag fastnar för :(

Nu har vi fått reda på att vi väntar en flicka, men de pojknamn jag verkligen fastnade för var:

Ragnar, Frej, Natanael, Lukas, Alve, Eskil, Sölve, Atle, Arvid.. :) Hoppas något kan inspirera litegrann i all fall!

• wibblywobbly
    Bubbel85 skrev 2018-02-02 04:55:35 följande:

Drömmer hemska mardrömmar att jag får missfall eller börjar blöda nästan varje natt, någon mer som har mardrömmar?

Har haft jättehemska mardrömmar om missfall, att bebisen lever och att jag försöker rädda livet på henne osv, ofta vaknat gråtande eller med hjärtat i halsgropen. Skitjobbigt!
  • wibblywobbly
    beme skrev 2018-02-03 22:14:41 följande:

På vilket sätt är era partners aktiva i graviditeten? Visar dom självmant engagemang, nyfikenhet och är förväntansfulla över förändringen som sker, eller finns det vissa som bara är och åker med bredvid?

Har ni barn sedan innan, eller är det ert första barn?

Min make klappar och smeker magen dagligen, frågar hur jag mår, känner efter sparkar - han visar engagemang hela tiden. Mycket med inköp, barnrum - men också sina förväntningar på att bli pappa, hur han ska förbereda sig osv..

Det här är vårat första barn :)

• wibblywobbly
    SofieJ skrev 2018-02-21 20:21:55 följande:

Åh härligt att läsa era uppdateringar!

Jag mår fortfarande väldigt illa och är sängliggande. Hade dock tre bra dagar förra veckan som gav mig lite ny energi! Bebben han sparkar hejvilt dagarna igenom och det hjälper också till för att hålla humöret uppe.

Har också GBS och fick UVI häromveckan. Det resulterade i att jag började få en hel del sammandragningar och jag blev lite orolig, men så snart antibiotikan började verka så lugnade det ner sig.

I snart en månad har jag varit fri från min fjällros (pityriasis rosea) som hade kliat så ini helvete under ca 5v tid. Hade aldrig ens hört talas om det förut!

Någon annan som åkt på några konstiga åkommor under graviditeten?

Jag mådde väldigt illa, kräktes massor och blev sjukskriven lite över en månad i December.. Men nu har illamåendet tack och lov släppt! Dock fick jag problem med att det började klia och blev torr i underlivet, jag som aldrig haft det problemet fick först panik innan jag pratat med min barnmorska som förklarade att det förmodligen var svamp, att det var milt - och väldigt vanligt under graviditet. En dosering mot skiten, och det hjälpte.. :)

Är dock många smågrejer jag haft och som efter lite googling verkar vara normalt.. Men man har bara inte hört talats om det innan man blev gravid. Tex, hur vanligt det är med restless legs/benkrypningar, när man helt från ingenstans får vad som ser ut som tonårsacne m.m.. :P

• wibblywobbly
    Freya18 skrev 2018-02-23 20:39:25 följande:

Har ni haft en stadig ökning av vikten? Jag vet inte om jag ökar för snabbt eller inte? Vet inte vad som är "normalt". Står så olika när man Googlar efter info.

Nu när mina socker-cravings kickade igång så gick jag upp nåt kilo lite snabbare. Men nu har jag ätit bönsallad och massa avokado med keso för att kompensera! Haha.

Min ökning har gått upp och ner, mycket tack vare att i början av graviditeten mådde jag väldigt dåligt och kräktes mycket - och gick då ner i vikt..
    Var hos BM i början på veckan, då visade det att jag gått upp totalt 3kg sen graviditetens början, och jag är snart i Vecka 27. Min BM sa dock att det varierar sjukt mycket från kvinna till kvinna - även om de äter nästan samma saker, eftersom vissa lägger på sig så mycket vätska.. :) Så sjukt klurigt att mäta vad som är normalt eller inte.
Svar på tråden Bf juni 2018