Inlägg från: FairyL |Visa alla inlägg
  • FairyL

Bf juni 2018

evve88 skrev 2018-03-06 11:03:41 följande:

Jag har ätit järntabletter sen vecka 20, men mitt var dåligt idag med så ska öka dosen. Äter sideral som ska va bättre än niferex som jag åt förra graviditeten, man kan ju bli väldigt förstoppad av dom.. men har tyvärr ingen erfarenhet av blutsaft! Aldrig hört nån som blivit rekommenderad de i första hand men kanske olika i olika län...

Jag är i samma sits. Jag kollade upp Sideral men märkte att den bara innehöll 30 mg järn per tablett, jämfört med Niferex som innehåller 100 mg/tablett! Så jag bestämde mig för att hålla mig till Niferex ändå. Mitt hb hade också sjunkit.

Jag får sån förstoppning av järnpillren och graviditeten så jag måste ta Movicol för att magen ska funka någorlunda... :(
  • FairyL
    evve88 skrev 2018-03-20 18:42:33 följande:

Jasså de lät konstigt... :/ vill verjligen inte äta niferex. Mådde kass, tycker nästan man blir förstoppad av siffran till och med... ändå rekommenderade bm sideral var tredje dag men nu när mitt järnvärden sjunkit skulle jag ta de varje dag... har ditt järnvärde gått upp?

Jag tog Niferex typ var tredje dag från ca v 12 men mitt järnvärde hade sjunkit och låg för lågt (107) när de kollade i ungefär vecka 26. Sedan dess har jag tagit Nifferex varje dag vilket jag blev tillsagd. Men jag har inte fått nån ny kontroll än så jag vet inte om det gått upp.

Men jag kan rekommendera Movicol eller motsvarande varje dag för det läkemedlet ska vara okej, åtminstone enligt den läkare och barnmorska som jag haft kontakt med.
  • FairyL

Sammandragningar!?

Hej! Jag har sammandragningar ofta, varje dag, även om jag vaknar till på nätterna kan jag ha rätt starka sammandragningar.

Det är säkert kring 20-40 st per dag. Nån annan som har så, eller vet om det är normalt?

Dom gör inte ont och släpper efter nån minut, men sen kan det dröja bara nån minut innan nästa kommer.

Jag är i vecka 28.

• FairyL
    beme skrev 2018-03-26 15:56:56 följande:
    Så länge de inte gör ont, inte kommer regelbundet (att du kan klocka dem) och går över när du vilar så ska det inte vara farligt, har jag fått berättat till mig från barnmorskan. Livmodern tränar sig då bara. Men är du orolig så kontakta din barnmorska. :)
    Tack för info! {#emotions_dlg.flower}
  • FairyL

Hur är sömmen för er nu i sista trimestern?

Jag sover många timmar, 9-10h om jag kan ta sovmorgon. Efter det kan jag också sova på dagen för att jag är så trött!

Jag drömmer många och jobbiga drömmar och kommer ihåg betydligt fler än innan graviditeten. Får gå upp och kissa minst en gång per natt.

Jag har svårare att somna in och har rastlösa ben emellanåt på kvällarna...tror det kan vara när jag borde ha lagt mig tidigare.

• FairyL

Amningsbehå??

Tips på amningsbehåar någon? Jag är en riktig newbie på området... Vad ska man tänka på?

Jag har C80 just nu och det känns svårt att veta vilken storlek man behöver när väl mjölken har kommit igång?!

Vill ha en som är enkel att amma med och som ser hyffsat bra ut....

• FairyL

Jag känner mig heller inte direkt hungrig utan äter då jag "borde" vara hungrig... Blir betydligt mättare än vanligt! Men för någon natt sen vaknade jag och var typ panikhungrig och hade ångest/oro i kroppen som höll i sig även på morgonen :(

Tycker det är svårt att andas, det blir en ytlig andning, jobbigt. Det är väl säkert för att bebisen är stor nu och har inte fixerat sig. Hoppas att det blir bättre snart.

Magen (och hela kroppen) börjar kännas rejält tung och obekväm och jag får vända på mig många gånger per natt. Om jag vaknar på rygg har jag ont över hela magen.

Börjar verkligen längta efter att få tillbaka min egen kropp och att få ha bebisen utanför magen....!!! Dock 7 veckor kvar här.

• FairyL

Jag har också haft en hel del jobbiga nätter och kissat typ 5 ggr/natt. Svårt att somna in och att sova djupt. Men peppar peppar, nu har jag sovit bättre ett par nätter, det kanske är tack vare att vi skaffat en portabel AC i sovrummet som vi låter stå på några timmar innan läggdags.

Det har hänt några enstaka gånger nu att jag plötsligt börjat oroa mig enormt inför förlossningen och haft typ ångest, rädd att barnet ska dö och så. Men dom flesta dagar är jag inte alls särskilt orolig och tänker att det nog kommer gå bra och att jag är så förberedd som jag kan va och så. Konstigt med såna svängningar från dag till dag...?!?! Någon som känner igen sig?

• FairyL
    Moorii skrev 2018-05-21 19:35:21 följande:

Precis :) håller tummarna!

Jo, det finns det ju, får hoppas hon fixerar sig innan det är dags. Usch, jag är lite orolig idag. Har varit hemma hela dagen då jag blivit sjuk och mannen har varit ledig, så har haft mer tid att känna efter. Lillan har inte rört sig riktigt som hon brukar, lite mindre tycker jag, framför allt nu på kvällen då hon brukar köra gymnastikövningar. Sen tänker jag att hon kanske alltid är lugn mitt på dagen, bara att jag inte märkt det förut eftersom jag varit igång. Men nu på kvällen är det konstigt att det är så lugnt.. Har ni andra haft lugnare dagar?

Min har lugnare dagar ibland. Följer inte sina rutiner stenhårt, precis som en annan.

De växer väl och behöver sova mer vissa dagar tänker jag.
  • FairyL

Jag har BF 23/6 ????

Jag fick höra att min bebis lagt sig åt rätt håll hos sista bm-besöket, det kändes skönt eftersom flera inom familjen haft "sätesbebisar".

Jag börjar bli taggad på att föda nu...även om man såklart vill att den ska bli fullgången...

Inatt så sparkade och boxade bebisen jätte intensivt under ett par minuter. Undrar om den försöker fixera sig?!! Tycker att magen är mer centrerad nu också. Jag känner inget tryck neråt, men däremot är jag ofta kissnödig och det är udda förnimmelser där nere.... Som att nån jäklas och kittlas!

Sömnen är rätt dålig för mig med. Det tar väldigt lång tid att somna och jag vaknar flera gånger och måste kissa.

Svar på tråden Bf juni 2018