Inlägg från: Utvandraren2 |Visa alla inlägg
  • Utvandraren2

Bf juni 2018

Hmm...halvägs in i klädvikandet inser jag att jag kanske gått lite mamazilla...

Hur länge är en bebis 52-56? Jag har en stark misstanke om att många kläder bara hinner användas en gång...

Till mitt försvar kan ju nämnas att jag köpte ett paket bebiskläder på nätet, utan att tänka riktigt på hur mycket det var...det var 72 plagg! Dessutom fick jag fyra icakassar av en kollega... Dock är det lite varierande storlekar. Men tror inte jag behöver köpa några barnkläder på ett år nej...

• Utvandraren2
    Fröken Sol skrev 2018-06-16 17:03:58 följande:

Är det någon som har några bra tips på avslappningsövningar att lyssna på? När jag väntade de stora barnen, som blir 15 och 17 i höst, hade jag en grym kassett som hette Bli inte förlöst - föd. Den körde jag ofta på nätterna på slutet när jag inte kunde sova. Men jag vet inte var kassetten blev av och tror inte att jag har någon enhet att spela kassetter på kvar heller.

Nu varvar jag avslappningsövningarna i Preglifeappen med några ljudspår med Gudrun Abascal (www.alskapocket.se/amfsga/) och ett avslappningsalbum på Spotify (Ole Saxe, Från tanke till handling) som inte är avsedd för gravida, men ändå är rätt okej.

Någon som hittat några andra filer som känns bra?

Oj, jag har inte alls läst på särskilt mycket om detta ur födselsperspektiv. Däremot gick jag en mindfullnesskurs för några år sedan då jag var deprimerad. Vi övade förmågan att vara i nuet och släppa negativa tankar. Jag har tänkt använda mig av det jag tyckte fungerade för mig där. Det hjälper väldigt bra mot stress tycker jag.

Bara att intensivt fokusera på att andas med magen tycker jag fungerar bra när jag går kraftiga sammandragningar.

Det blir intressant att se hur födelseupplevelsen blir. Jag har väldigt lite ångest, jag utgår ifrån att det går bra. Går det inte bra är jag ju på ett sjukhus, och det är ju den bästa platsen att vara på isåfall.
  • Utvandraren2

Måste bara skriva av mig lite ångest:

Städar och donar så mycket jag orkar och lite mer. Känns som jag bor ensam. Orkar inte med att tvätta, städa och laga mat själv, men gör så gott jag kan. Mycket halvfabrikat. Sambon har stängt in sig fullständigt på badrummet och jobbar på som en galning. I natt kaklade han till kl ett!

Jag fick ett utbrott nyss och sa att det här är sista chansen på väldigt länge vi har chans att göra något tillsamnans bara vi två. Som att gå på cafe, åka på sightseeing i vår egen stad, eller gå på restaurang. Jag ser honom ju inte alls längre, han jobbar 06-18, sen jobbar han med badrummet och går och lägger sig. Han ser inte ens på fotbollsVM!

Men jag tror att det jag sa tog skruv, så får avvakta och se. Det är ju inte det här vi ska minnas, att vi tog ut oss fullständigt innan bebisen kom. Jag måste ju spara krafter ifall förlossningen sätter igång, samtidigt som jag känner mig stressad över allt jag inte hinner. Och stress är inte bra för bebisen, och då blir jag ännu mer stressad.

Sa till honom att badrummet blir ändå inte klart i tid, så vad spelar det för roll om det blir färdigt någon dag senare? Han ska ju vara hemma med oss i en månad, han kan säkert gå undan en stund och jobba när hon sover.

Allt går så långsamt för mig, han får mer gjort på en timme än vad jag får på tre!

• Utvandraren2

Åå, grattis FairyL! Nu verkar det som att bebisarna kommer att komma på löpande band. <3

Det är så spännande att följa er nu! Blir så rörd när jag läser att det är otroligt hur man kan älska en liten varelse så mycket, det tror jag på! Längtar tills det blir min tur!

• Utvandraren2
    Kia82 skrev 2018-06-18 06:47:15 följande:

Och efter några timmar avtog mitt IGEN, jag tror att min kropp har glömt hur man gör!!? Bm-besök kl 9. Kan inte vattnet bara börja att forsa nu!!

Nejmen! Vad frustrerande! Men nu kan det iaf inte vara långt kvar, du har ju fått värkar iaf. Tänker på dig!
  • Utvandraren2
    Workingmom skrev 2018-06-18 06:55:21 följande:

Du och jag Kia.. det verkar som vi fött för många barn så kroppen bara retas med oss!

Roligt att bebisarna börjar droppa ner nu. Idag har jag 9 dagar över tiden och nu kom det även lite regn i vårt torra Norrland!

Idag kommer även mina pojkar hem från sin pappa, så allt blir lite krångligare/mer spännande om det bär av till BB.

På onsdag ska BM ringa för att boka in mig på överburenhetskontroll.

Men om allt ser bra ut får den gärna stanna där till nästa vecka.

Även om jag är sjukt less på detta nu.

Nåväl, off to work!

Grattis alla nyblivna mammor! Nu väntar nästa spännande resa!

Till JOBBET? Wow, bra jobbat! Hur i all världen orkar du det? Jag har ju haft en lätt graviditet, men jag känner att det är bra att få gå hemma nu. Och så två pojkar att ta hand om på fritiden. Du sätter verkligen saker i perspektiv för en förstagångsfödande som mig. :)
  • Utvandraren2
    Småstadstjej skrev 2018-06-19 06:31:01 följande:

Igår skämtade min man om att bebis kunde komma nu så slapp han jobba de sista dagarna innan hans semester.. Bf 28/6 men blev flyttad vid rul. Hade den 25:e från början och sen start känt att det var mer riktigt. Inatt strax innan 02 gick vattnet, har en tid för kontroll på förlossningen 11:30.. Stand up hjälper mig igenom värkarna som inte verkar bli tillräckliga för att ringa förlossningen igen. Mannen sover så gött så... Första barnet och känner redan en liten panik över att det ska bli värre..

Spännande! Jag har nästan samma datum som du, blev flyttad från 25 till 29 och har en känsla att 25 är mer rätt med tanke på vilket datum hon blev till.

Har haft en odefinerbar känsla senaste två dagarna, speciellt i natt. Som att min intution försöker hinta om att det är på gång. En ny typ av drömmar också.

Vaknade nästan helt PÅ MAGE nyss. Magen var alldeles skev, bebisen hade krypit ihop på den ena sidan. Stackars bebis, jag sov som en stock tydligen.
  • Utvandraren2

Grattis, evee88! <3

Jag tänkte ta sovmorgon idag för att jag äntligen inte har något ärende tidigt på morgonen. Men pyttsan. Vaknar hela tiden, så nu ger jag upp. Är dessutom jättehungrig. Fast det är spännande att se hur hormonerna påverkar, jag kan vanligtvis enkelt sova 10 timmar i sträck. Tror att jag tar och fortsätter den dygnsrytmen jag haft senaste veckan, med 3-4 timmars sömn tre gånger om dagen.

Jag har verkligen tur, har fortfarande inte särskilt ont någonstans. Men det tar emot att gå, även om det inte gör ont. En ganska träffande liknelse är att försöka röra sig samtidigt som man håller en liten vattenmelon mellan låren! xD Tungt och stelt!

• Utvandraren2
    Kia82 skrev 2018-06-20 09:11:36 följande:

Var inne en sväng på förlossningen denna morgon efter att ha haft 5 h med hyfsat regelbundna värkar inatt och tror ni inte att det stannar av helt så fort jag sätter foten innanför dörren!! Så nu är vi hemma igen och nästa gång det drar igång kommer jag säkert att vänta hemma alldeles för länge bara för det. Suck, orkar inte!

Äsch, så hopplöst Kia! Du kommer närmre målet för varje dag, för bebisen kan inte vara därinne för alltid. Det verkar som det går åt rätt håll iallafall. Håll ut, snart är det dags!
  • Utvandraren2

Jag har bf nästa fredag, så 8 dagar kvar. Det blev som fruktat, de ändrade lagen här igår, så hade varit jättebra om hon kom i juni, men tror inte det. Så irriterande att ens behöva tänka på något sådant. Men det går bra, blir bara mer obetald ledighet för mig, det har vi råd med. Lider med de som inte har råd.

Det är så mysigt att vakna och känna bebis boxa därinne. Kommer nog att kännas ovant när magen är tom.

Svar på tråden Bf juni 2018