Inlägg från: Marian03 |Visa alla inlägg
  • Marian03

Bf juni 2018

Sjuttiosjuan skrev 2017-12-12 13:51:34 följande:
    Spermierna softade kanske lite innan dom slog tilll:) Han kanske inte mätte så jättenoga? Men på RUL får ni nog ett nytt datum att gå på:) Stökigt värre det här haha:)
    Ja antagligen :) blev bara nojjig att den inte växte som den ska. Hoppas på att bli klokare på RUL 25:e januari :)
  • Marian03
    evve88 skrev 2017-12-12 19:35:31 följande:
    Blivit flyttad bakåt båda gångerna :) första graviditeten gjorde jag daterings ul i v 8 och den gången blev jag förflyttad 6 dagar bak så tänkte precis som Du, de måste ju vara nått fel! Men sonen är 2 år nu så det spelade ingen som helst roll :) tror absolut inte du behöver oroa dig!
    Ok vad skönt :)
    Ska försöka släppa det och tänka att det kanske blev knasigt mätt en av gångerna med eller att det kan ha diffat lite på första mätningen som gör att denna var mer exakt :)
    Man tycker bara man har sån jädra koll så blir man tok-irriterad sen när de ändrar och har sig ;) kontrollperson här... :)
  • Marian03
    Sommar-2018 skrev 2017-12-13 17:47:21 följande:

Hej allihopa! Jag väntar mitt första barn och har varit rätt så chockad från plusdagen den 28/10 (BM + 17!). Barnet är mer än välkommet och redan så älskat, men, jag har regelbundet ätit p-piller så jag var inte riktigt förberedd på denna livsförändring!

De första veckorna var ganska tunga både psykiskt och fysiskt. Men för ca två veckor sedan lättade illamåendet så det hjälpte en hel del. Det övergick ju dock i en massa orostankar!

Att inte få något bevis på att fostret lever har varit jobbigt.. Jag tänkte ofta att hjärtat kanske aldrig började slå, eller att det har slutat. Speciellt när illamåendet avtog.

Förra tisdagen hade vi dock äntligen tid för KUB och wow så häftigt att få se det lilla pyret. I den stunden släpptes mycket oro och jag började förstå att jag faktiskt är gravid. Vid denna tidpunkt var jag i vecka 12+1.. Trodde jag ja! Fostret mättes bara till 4,1 cm och vi blev bakåtflyttade 9 dagar till v. 10+6. Väldigt tungt slag med tanke på att varje dag man ?klarar av? känns som en stor seger. Såg att några andra också hade blivit flyttade så tänkte att jag ville skriva det, ni är inte ensamma ;)

Gällande magen så ser jag också ut att på kvällen vara nästintill höggravid men på dagen är det bättre. Och den tröga magen.. Herregud.. inte kul! Behöver också äta järn men blev tipsad om en tablett som heter Sideral. Dyra men bättre för magen :)

Vad kul att känns bra nu :)
    Men visst är det helt livsomvälvande med ett sånt besked, även om man aktivt försöker.
    Livet kommer ju förändras, jag nojjade en hel del över det med mitt första barn, men det blev hur bra som helst :)
    Ja inget kul att bli bakåtflyttad, blä!
    Så sant som du säger, varje dag kan kännas tuff så man vill bara framåt :)
    Himla bra tips med järntabletterna, kommer ihåg sen sist att de jag åt inte var så bra för magen :/
  • Marian03
    evve88 skrev 2017-12-14 13:03:20 följande:

Är de nån som är beroende av nässpray redan? :p Jag har varit täppt i näsan varje natt i snart 10 veckor och måste ta nässpray varje morgon.: vet att man ska ta Max 10 dagar i rad men jag överlever inte utan!

Nån annan som har några andra krämpor?

Jag har varit beroende av nässpray i omgångar innan men lyckats sluta. Helt hopplöst det där :)
    Min ångest just nu ligger i viktuppgången.
    3,5 kg upp redan, det är mycket för mig som är liten och kort så rädd att bli som en köttbulle snart eller få komplikationer som kan komma med extra vikten. Förra graviditeten tog det mycket längre tid innan jag gick upp, och då blev det 15 kg tror jag. Kanske inte låter jättemycket, men med mina 151 cm är det RÄTT mycket ;)
  • Marian03
    evve88 skrev 2017-12-15 09:16:25 följande:
    Så jobbigt de där med vikten :/ har gått upp 2 kilo men de känns som 35 redan, för brösten är ju typ 3 ggr så stora. Kan inte använda nån gammal bh, och då ser man automatiskt så stor ut.. men snart kommer ju de lite "skönare" veckorna när man kanske inte mår så illa och har lite mer energi så då orkar man säkert promenera och så mer! Tror inte du behöver nojja dig alls :)

Jag ska börja äta blodförtunnande, för att jag hade Havandeskapsförgiftning i min förra grav, tydligen nya riktlinjer. Känns läskigt!!
    Ja det är inget vidare. Men det är sant, snart lättar det så man blir mer aktiv :)
    Haha ja det känner jag igen, inte för att jag har så stora så det blir problem så, har min favvo-bh i stl större sen förra graviditeten så den åkte fram nu. Men man vill egentligen ha nån mys-topp istället :)
    Ajdå, fick du det i slutet av graviditeten då?
    Skönt att de har koll på dig lite extra nu då :)
  • Marian03

Ursäkta tok-sent svar. Jo det tycker jag verkligen att det gör. Har du fått mage?

evve88 skrev 2017-12-18 08:17:16 följande:

Ja de började i v 33, men ja de vore skönt att slippa så de är nog värt att äta :)

Syns de mkt på din mage? :)

• Marian03

Jag är i vecka 15 :) ser ut som typ vecka 20 (om jag jämför med förra graviditeten ;)

Vet att jag kände fosterrörelser i vecka 16-17 nåt sist. Det ser jag så mycket fram emot! Vilken vecka var du i?

evve88 skrev 2017-12-27 16:09:43 följande:

Lugnt! :)

Haha ja ibland känns den enorm!? Nästan så Man får dra in den :p känns mer ok när man är i v 20 nånting :p haha! Vilken vecka för dig nu?

• Marian03

Jag vill bara säga att jag har gjort ett snitt och det gick super. Visserligen var det planerat och ej akut alltså, men det var en lugn och fin upplevelse och jag var rädd helt i onödan.

Elvipe skrev 2017-12-23 00:03:59 följande:

Varför ska du göra snitt? Bara nyfiken.

Jag hade en fruktansvärd första förlossning och min bm har sagt att jag inte kan bli nekad ett planerat snitt den här gången om jag hellre vill det. MEN jag är minst lika livrädd, om inte ännu mer för ett snitt. Är så kluven. Jag får panik av bara tanken på hur min förlossning ska bli den här gången.

• Marian03

Såhär står det på Coca colas hemsida : En 330 ml burk Coca-Cola innehåller bara 32 mg koffein. Energidrycker innehåller högre halter av koffein, en 250 ml burk energidryck innehåller vanligtvis omkring 80 mg koffein. Många blir förvånade när de får veta att en burk Coca-Cola innehåller mycket mindre koffein än motsvarande mängd kaffe.

Då är det inte jättefarligt att dricka cola zero då :)

Nån mer än jag som har super-craving på det? Alltså cola med is och citronskivor... mmm!

• Marian03

[quote=78309424][quote-nick]evve88 skrev 2017-12-27 18:19:44 följande:[/quote-nick]Hahah samma här!! Nån kommenterade "vad stor mage du har redan" vet inte riktigt vad man förväntas svara på det!? Eller "tjockis" har jag REDAN fått höra.. gått upp 3kg men de ser man ju knappast tjock ut av utan dom menar magen men blir ändå så provocerad.

Jag har moderkakan i framvägg precis som med sonen, kände inget förrän v 19 med honom men har känt lite lite fladder nu! V 16 idag :) ja visst ser man fram emot rörelser!! Man bara går och väntar på de känns de som, är ju så underbart <3[/

Haha nej det vet jag inte heller... mer än att har man varit gravid innan så är det ju väldigt vanligt att magen kommer snabbare. Kroppen vet och magen har varit maxad en gång innan. Det svaret har jag övat in inför kommande kommentarer ;)

Jag har inte fått nån kommentar än dock, men har gömt magen i stora college tröjor ;)

Ok! Jag vet faktiskt inte var min moderkaka är nu. Tror den var baktill sist.

Åh vad mysigt att du har känt nu! Det är så coolt! :)

• Marian03
    Elvipe skrev 2017-12-28 00:13:08 följande:

Åh vad härligt. Kul att höra lite positivt. Jag vet att alla förlossningar kan vara så olika men det är ändå något jag räds inför. Inte jättemycket än men tror att det kommer accelerera ju närmre jag kommer. Ska till bm på fredag och då ska vi prata lite om det, så får se om jag kan få lite stöd där.

Hoppas du blir lugnare då när du träffat BM :)

Det finns en jättefin film som Vanja Wikström har gjort på youtube i ?gravid vecka för vecka? som visar hennes kejsarsnitt, alltså inget läskigt utan de visar bara sånt man vill se :)

Jag tycker det är viktigt att man lyfter fram alla fina KS förlossningar för det känns som att många vill prata ner det som en stooor och hemsk operation som det tar 12 månader att repa sig ifrån osv. Det är liksom en vaginal förlossning såklart olika, men de jag har pratat med som har haft planerade snitt har haft en väldigt bra upplevelse av det :) Man är omringad av kunnig personal, det är varmt och behagligt i rummet, man har lite musik och allt är superkontrollerat. Jag skulle inte vilka haft en annan upplevelse och jag kan tillägga att jag var så sjukt nervös och rädd. Men det var toppen. Det var rädslan innan som var det jobbiga.

Är det nåt mer du undrar sen eller så, så bara fråga :)
  • Marian03

Hej! Finns det någon Facebookgrupp för bf juni 2018? Hittade en innan men nu ser jag ingen längre.

• Marian03
    Tilja skrev 2018-01-10 06:56:22 följande:

Jag är med i fyra stycken, två av dem har precis blivit hemliga men de som bara är slutna heter:

Junimammor 2018 ?? ( Gravid )

Juni-juli mammorna 2018

Tack! Dom som är hemliga nu, är de fulla då? :)
  • Marian03

Är det nån som tagit influensavaccin? Läste att man blir rekommenderad att ta det efter vecka 16 och efter RUL brukar man få info. Influensatider är det februari ut väl? Minst eller?

• Marian03
    MaTik skrev 2018-01-15 10:17:51 följande:

Jag ska ta det idag. Var på RUL förra veckan och frågade sedan min barnmorska, hon tyckte att jag skulle ta det.

Ok! Ja det är nog ingen dum idé att ta det.
  • Marian03
    Bubbel85 skrev 2018-02-02 04:55:35 följande:

Drömmer hemska mardrömmar att jag får missfall eller börjar blöda nästan varje natt, någon mer som har mardrömmar?

Usch vilka jobbiga drömmar :/

Jag drömmer mest att jag festar och röker. Inte lika farligt, bara lite udda :)

Inte så att jag röker numera (innan graviditet) eller festar speciellt ofta, men det är väl för att man inte får ;)

Eller vaknar jag och kan inte somna om på typ en timme. Segt.
Svar på tråden Bf juni 2018