Inlägg från: SofieJ |Visa alla inlägg
  • SofieJ

Bf juni 2018

Workingmom skrev 2018-01-26 22:59:49 följande:

UL idag och allt såg fint ut.

Moderkaka i framvägg, flyttat beräknat datum till 9 juni. 10 dagar tidigare!

Tyckte oss se en tydlig snopp, dock inget som sköterskan bekräftade. Vet inte varför hon inte gjorde det. Ni som fått bekräftat pojke, har ni sett en snopp??

Nej, barnmorskan visade oss pungen när vi frågade om könet (på barnet alltså). Såg ingen snopp.
  • SofieJ
    Mayday85 skrev 2018-01-28 21:20:36 följande:

Snälla kan ni ge mig lite inspiration på pojknamn?? Jag hittar inget jag fastnar för :(

Haha har samma problem, detta är vår lista:

Wilhelm

Frank

Gabriel

Samuel

Jack

Henry

Julian

Aron

Benjamin

Vidar

Leo

Har ännu fler, men detta är de som jag och sambon är överens om :)
  • SofieJ
    evve88 skrev 2018-02-01 11:27:19 följande:

Någon mer vars illamående eskalerat igen nu senare i grav? Har vart illamående sen v 7 men vart lite lugnare sen vecka 15, nu har ja börjat spy igen och mår illa. För att inte snacka om huvudvärken. Kanske nån tillväxtfas nu? Hur mår ni andra?

Jag mår fortfarande skit, mitt lugnade dock aldrig ner sig. Började v. 7 och eskalerade v. 13, nu är jag i v. 21 och ser ingen ljusning. :(
  • SofieJ
    evve88 skrev 2018-02-01 14:48:50 följande:

Usch vad jobbigt för dig :/ äter du något mot det? Är du sjukskriven eller klarar du av att jobba?

Är sjukskriven, inga mediciner hjälper. Är sängliggande i princip dygnet runt.

Trist att ditt kom tillbaka! Du måste trott att du var klar med det :/ hoppas att det snart försvinner igen!
  • SofieJ
    5plus skrev 2018-02-02 00:24:26 följande:

Hoppar gärna in här!

Har gått väldigt länge utan att veta om att jag varit gravid, dock velat bli det länge!

Haft problem med mens och ägglossning men idag visade rul en flicka med BF 22 juni.

Kan inte vara mer chockad och glad samtidigt!

Vad härligt! Stort grattis :D
  • SofieJ
    beme skrev 2018-02-03 22:14:41 följande:

På vilket sätt är era partners aktiva i graviditeten? Visar dom självmant engagemang, nyfikenhet och är förväntansfulla över förändringen som sker, eller finns det vissa som bara är och åker med bredvid?

Har ni barn sedan innan, eller är det ert första barn?

Min sambo är intresserad av barnets utveckling och vill gärna känna på magen varje dag. Han har varit med på inskrivningen och två ultraljud. Däremot tar han inte jättemycket initiativ till vad som ska inhandlas eller planeras, men det är "min bit" i de flesta delarna av vårt liv. Han vill dock gärna höra vad jag kommit fram till och så, så han är inte ointresserad, bara inte särskilt drivande. Han var minst lika sugen på barn som jag var så det är jätteskönt att vi är två i detta!

Han är också väldigt förstående och tålmodig med att jag mått skit hela graviditeten. Det betyder jättemycket för mig, för det är jobbigt redan som det är att inte orka göra något i hemmet utan bara vara halvt handikappad. Han har inte klagat en enda gång. Bara sagt vid ett par tillfällen att jag skulle behöva en dusch och det har han haft helt rätt i, hahaha.

Själv då? :)
  • SofieJ
    Utvandraren2 skrev 2018-02-03 23:04:01 följande:

Samma här! Som om jag skrivit det själv!

Haha vad kul! :D
  • SofieJ
    beme skrev 2018-02-06 14:22:18 följande:

Tack till er, som hittills delat med er om hur er partner är under graviditeten :)

Jag frågade mest då jag tycker min sambo är väldigt "platt" gällande intresse och engagemang kring hela graviditeten - inköp, utveckling, sparkar i magen - ja allt faktiskt. Han känns nästan lite undvikande trots att jag försöker få med honom i tankegångar kring det som kommer, inköp och när bebisen sparkar. Lite för att göra det mera verkligt och höra hur han tänker och sådär, i och med att det är första barnet för oss båda, allt är ju nytt. 

Han säger att han tycker att det ska bli spännande, men han visar ingenting till det.

Vad trist, han kanske har svårt att förstå det :( Var han med på ultraljudet?
  • SofieJ
    Krocki1 skrev 2018-02-07 12:14:46 följande:

Igår kväll när jag skulle lägga mig så blödde jag när jag var på toa, färskt blod rann ner i toaletten. När jag torkade mig sp var det såklart blod där också även små blodklumpar i. Sen slutade det, bara lite brunt i trosskyddet imorse.

Som tur är har jag UL imorgon. Annans hade jag åkt in men av erfarenhet så kan jag inte sitta på akuten med min två åring idag. Så väntan till imorgon är lång men ligger mest och vilar.

Jag undrar om det är farligt att moderkakan är fram och att tjejen kryper över mig osv och är inte så försiktig.

Hur har det gått idag?
  • SofieJ
    Krocki1 skrev 2018-02-08 21:12:03 följande:

Allt såg jättebra ut. Han mår bra där inne och växer precis som han ska.

Att jag fick blödningen berodde nog på att moderkakan och livmodern skavde i varandra så blev det en blåmärke som sen blödde ut.

Men nu har moderkakan flyttat på sig, mkt bra, då kan jag föda vaginalt.

Åh vad bra! Skönt att få det ur världen :)
  • SofieJ
    Utvandraren2 skrev 2018-02-16 00:31:14 följande:

Gick rätt in i det fristående elementet när jag skulle upp och kissa i förrgår natt. Hade glömt att jag flyttat på det.

Förstod att ngt var fel för det gjorde så ont i tån. Nageln sprack och började blöda. Har inte blivit bättre, och kan inte böja tån, så verkar vara brutet. Ska till doktorn imorgon och få den undersökt. Så blir nog extra mycket soffasittande framöver! :(

Har aldrig brutit ngt i hela mitt liv, och så lyckas jag nu! Typiskt!

Stackare! :( Hur gick det hos doktorn? Var den bruten?
  • SofieJ

Åh härligt att läsa era uppdateringar!

Jag mår fortfarande väldigt illa och är sängliggande. Hade dock tre bra dagar förra veckan som gav mig lite ny energi! Bebben han sparkar hejvilt dagarna igenom och det hjälper också till för att hålla humöret uppe.

Har också GBS och fick UVI häromveckan. Det resulterade i att jag började få en hel del sammandragningar och jag blev lite orolig, men så snart antibiotikan började verka så lugnade det ner sig.

I snart en månad har jag varit fri från min fjällros (pityriasis rosea) som hade kliat så ini helvete under ca 5v tid. Hade aldrig ens hört talas om det förut!

Någon annan som åkt på några konstiga åkommor under graviditeten?

• SofieJ
    Freya18 skrev 2018-02-22 00:46:37 följande:

Jag läste på om GBS och blev super nojig.. men nu försöker jag släppa oron och ta en dag i taget. Allt löser sig. :) Jag har som tur är inte känt av några starka sammandragningar nu. Kände det sist för några veckor sen.

Inte kul med fjällros.. Jag hade blivit galen om jag hade känt kli i flera veckor och så finns det ingen direkt behandling mot det heller. Fick du smörja mycket? Tänk vad vi gravida får gå igenom och i slutändan är det ju ändå så värt det!

Jag smorde en del, men det hjälpte ändå inte direkt. Vill bara att han ska komma ut nu så att jag kan få tillbaka ett liv! :P
  • SofieJ
    wibblywobbly skrev 2018-02-22 08:58:58 följande:

Jag mådde väldigt illa, kräktes massor och blev sjukskriven lite över en månad i December.. Men nu har illamåendet tack och lov släppt! Dock fick jag problem med att det började klia och blev torr i underlivet, jag som aldrig haft det problemet fick först panik innan jag pratat med min barnmorska som förklarade att det förmodligen var svamp, att det var milt - och väldigt vanligt under graviditet. En dosering mot skiten, och det hjälpte.. :)

Är dock många smågrejer jag haft och som efter lite googling verkar vara normalt.. Men man har bara inte hört talats om det innan man blev gravid. Tex, hur vanligt det är med restless legs/benkrypningar, när man helt från ingenstans får vad som ser ut som tonårsacne m.m.. :P

Haha nej precis, och även om det är "vanligt" så tror man ju inte att man ska brottas med en massa olika grejer på en gång! Som tur är verkar det som om man glömmer bort alla dessa besvär så snart ungen ploppar ut. Annars hade väl ingen skaffat mer än en ^^
  • SofieJ
    Moorii skrev 2018-02-25 18:19:37 följande:

Hihi, nu syns sparkarna utanpå :D Hon har sparkat och bökat hela dagen idag, så härligt! Min stackars man har bara känt sparkar en gång, för sju veckor sen.. Får hoppas hon fortfarande är aktiv är han kommer hem efter jobbet. Har era respektive fått känna sparkar ännu?

Ja, i ca 2 veckor nu har min sambo fått känna sparkar varje dag :D

Däremot har min bebis rörelser förändrats lite idag och igår. Han kanske ligger med ryggen ut mot magen eller nåt. Jag känner fortfarande honom regelbundet men det är mer svepande rörelser än sparkar som innan. Bör jag vara orolig tro?
  • SofieJ
    Moorii skrev 2018-02-25 19:17:22 följande:

Vad roligt! :D

Om du känner honom regelbundet skulle jag säga att du inte behöver oroa dig, det kan kännas lite olika från dag till dag. Jag hade för någon vecka sedan två dagar då jag knappt kände något alls, men så på den tredje dagen var hon igång igen som tur var, annars hade jag åkt in. Vilken vecka är du i? Känner du däremot minskade rörelser så tycker jag absolut du ska åka in och kolla upp!

Jag är i vecka 25 och har sedan innan ett inbokat möte med min BM på onsdag.

Jag känner honom liksom var och varannan timme, mest bara att det känns som att han typ vrider på sig istället för att sparka och buffa som innan. Känner mig inte jätteorolig, men lite osäker. Så länge det inte avtar så avvaktar jag nog till på onsdag då.

Du sa förresten att du ser sparkarna på utsidan. Har du lyckats filma? Jag har försökt men varje gång jag tagit upp kameran så slutar han såklart ^^
  • SofieJ
    Workingmom skrev 2018-03-03 22:40:57 följande:

Fick ett sammanbrott i afton.

10 minuter innan sambons vänner kommer över på middag låser jag in mig på toan och storgrinar.

Arg över att vi ska ha gäster ( när jag egentligen inte orkar ) men mest arg för att jag blivit så "fet" och inte har något att ha på mig som dessutom är skönt.

Magen må väl vara att den är stor, men mina lår känns som äckliga bläckfiskarmar med celluliter och åderbråck!! Varför är alla andra så vackert gravida och inte jag.

Jag ville bara krypa ner i mina mysbyxor och låsa in mig på mitt rum som ett tjurigt barn.

Det gjorde ju inte heller kvällen bättre då allt var kaos med mina barn. De slogs som aldrig förr och 8-åringen fick årets utbrott på sin storebror, vilket resulterade i att han hamnade på sitt rum. Han rev ut alla sina saker och smällde i dörren upprepade gånger.

Jag skämdes så hårt och ville bara att gästerna skulle åka hem så vi fick vara ifred i vårt pinsamma kaos.

Det enda jag tänkte var att de nog tyckte synd om deras kompis (min sambo) som gett sig in i det här kaoset med min knäppa okontrollerade familj.

För deras barn var ju hur lugna och försynta som helst..

Känsla idag.. Jag vill inte vara gravid, jag vill gömma mig under täcket och aldrig mer kliva upp

Stor kram till dig! Hoppas att det känns bättre imorgon. Lovar dig att jag inte heller är vackert gravid. Var fan är denna "glow" folk pratar om??
  • SofieJ
    Utvandraren2 skrev 2018-03-06 23:38:14 följande:

Har ju läst att ?alla? gravida troligen behöver järn, så knaprade mina multivitamintabletter+omega3 för gravida och trodde jag gjorde rätt. Bm sa igår att jag ska INTE äta tabletterna, har höga järnvärden och depåer.

Så kan det gå. Kan iallafall äta omega3 kapslarna, så helt bortkastade pengar var det ju inte. Äter ju nästan inte grönsaker längre, pga äckelkänsla sedan v6. Det gick helt fint sa bm. Äter mycket frukt och dricker väldigt mkt mjölk/fil så då räcker det.

Haha oj! Kul att det är på det hållet. Jag är förvånad över hur bra mina värden är med tanke på hur dåligt jag ätit. Behöver inte heller ta något extra, än så länge i alla fall...
  • SofieJ
    wibblywobbly skrev 2018-03-07 20:04:26 följande:

Någon annan som känner att de inte riktigt hinner med? Går snart in i vecka 28, och känner mig så oförberedd! Jag läser på, införskaffar allt som behövs för att välkomna bebis men eftersom det är första känns det hela nästan overkligt stort och som om jag missar massa saker.. :(

Jag håller med, men i ärlighetens namn tror jag att vi tar i för mycket. Slår vad om att jag inte kommer använda hälften av grejerna jag känner att jag bara "måste" ha innan barnet kommer. OCH TÄNK OM HAN KOMMER TIDIGARE ÄN BERÄKNAT!? KATASTROF! ^^

Jag har en inköpslista, om du vill se?
Svar på tråden Bf juni 2018