Bf juni 2018
Och jag mår väldigt lätt illa igen om jag inte ätit på ett tag eller ätit för mycket/för lite. Det är en knepig balansgång.
Och jag mår väldigt lätt illa igen om jag inte ätit på ett tag eller ätit för mycket/för lite. Det är en knepig balansgång.
Det här med minskade fosterrörelser...
Jag var ju in till förlossningen för ganska precis 3 veckor sedan (på onsdag), pga minskade fosterrörelser. Men hjärtljud, ultraljud osv såg bra ut. Därefter återgick han till sitt normala jag och var väldigt aktiv igen. Tills för några dagar sedan...
Alltså, jag kan förstå att han ändrar rutiner eller att rörelserna förändras i styrka - från buffande till mer svepande/töjande i och med att det blir trängre och trängre. Men att i två omgångar först gå från väldigt aktiv med mycket tydliga rörelser som hans normala, till knappt märkbar, gör mig fundersam.
Varför växlar det så otroligt mycket nu när det tidigare varit så jämt?! Varför är en bebis först väldigt aktiv i magen som normalt, för att sedan knappt märkas av någonting i flera dagar?!
Kan tillägga att jag idag gick in i v. 31 (30+0).
Hej allihopa! Hoppas ni mår bra. Nu är det ju mindre än 100 dagar kvar för oss allihopa :)
Är det någon mer som tycker att det här med kläder är svårt? Vad ska man handla? Hur mycket? I vilka storlekar?
Hur mycket kläder kommer man egentligen använda om sommaren blir varm?
Jag har köpt 3 långärmade bodys i stl 50 (Dock ingen enfärgad vilket jag skulle vilja komplettera med).
Har även 4 tights och tre långärmade pyjamas i stl 50.
Har bara något enstaka plagg i 56 så där behövs det nog fyllas på.
Såå svårt! Man har ju ingen aning om hur stor bebisen är vid födseln eller hur sommarvädret blir.
Självklart går det att komplettera efter att barnet är fött så det kanske är onödigt att ens lägga energi på detta..
Är ändå nyfiken på hur ni resonerar? :)
Haha samma här! Med andra ord lätt illamående ofta, är ju sååå svårt att veta vad och hur mkt man ska äta. Äter jag inte smörgås på morgonen så spyr ja fortfarande.. men är sååå trött på mackor :p
Haft en mardrömsnatt med halsbränna inatt. En halv ask Novalucol har knaprats upp och jag har varit uppe och spytt två gånger. Dessutom snor och hosta på det. Tack och lov för att jag är ledig och kan ta det förhållandevis lugnt idag, har fyra barn hemma förvisso. Nu längtar jag efter en kopp te.
Stackare!!!
Har också haft problem med halsbränna tills någon tipsade om Omeprazol. Vilken dröm!! Man tar bara en tablett om dagen och den började verka på en gång. Prova det:)
Är också i vecka 30 (29+0) nu och det känns helt galet att vi faktiskt är på slutspurten! Syskonen frågar iderligen hur lång tid det är kvar, dom tycker att lillebror har varit där inne bra länge nu och helt ärligt så tycker jag det med. Har börjat att känna lite ömhet i sittbenen och i ryggslutet men än så länge är det lugna puckar, hoppas att värsta jobbiga foglossningen håller sig långt borta länge till. Ett nattligt toabesök har nu de senaste dagarna utökats till två. Minns sen tidigare graviditeter nätter när jag kunde springa på toaletten 5-6 gånger på en natt, det var inte roligt. Omeprazol står på inköpslistan så att jag åtminstone ska slippa ligga vaken pga halsbrännan.
Jag har en annan historia.
Mina förlossningar har varit helt fantastiska. Alla 3!
Ja, det gör ont. Men det ska göra ont. Men hela resan man gör är så otroligt häftig att jag inte skulle ge bort den ens till min bästa vän.. det är en sån frän upplevelse!
Jag hade epidural med första, långtidsverkande dropp i ryggen. Kände värkarna mindre. Nästan så att varje värk som kom var "skön"
Men 2:an hade jag bara lustgas vad jag kan minnas, men även det gick bra.
Med 3:an fick jag direktverkande epidural och från att ligga och kämpa mig igenom varje värk i ett mörker så var det som att någon tände lyset i rummet och jag tänkte att nu går jag hem, nu är jag klar. All smärta var som borta.. men tack vare det hann jag komma på att jag skulle ha spegel, för jag ville se när grabben kom ut. Det var riktigt häftigt!
Så det finns många solskenshistorier!
Och det finns alltid de som ska tycka en massa, speciellt när man är förstföderska. Lyssna inte på de som ska tycka en massa hela tiden. Då blir ni knäpp!
Min son 10 år frågade mig idag: Känner du när bebisen pruttar?
Men jag har ingen aning om bebisen ens kan det
Sen så finns det sådana som inte kan ha någon empati över ens foglossning, ryggont eller att det är tungt och jobbigt att vara gravid eftersom det är självvalt. Som om man inte har tillåtelse att gnälla när det är självvalt. Jävla trams!
Har hört så mycket läskigt om Epiduralen, att man inte känner krystvärkarna och att urdrivningsskedet kan bli en jobbig historia samtidigt så är jag nyfiken på att testa den bara för att, detta är ju trots allt sista chansen.
Känns som om jag har förträngt en hel del av allt som står i böckerna med antal värkar när det är dags att åka in osv, känns som om det inte blir riktigt samma att rätta sig efter när man fött flera barn tidigare då händelseförloppet gärna går fortare. Min önskan är att vattnet går hemma för då blir det automatiskt en tur till sjukhuset, dock har vattnet bara gått hemma med det första av de fyra barnen så chansen känns inte enormt stor. Har ca 40 min till det sjukhuset jag vill föda på och har fyra barn att ordna barnvakt till innan dess.