• beme

Bf juni 2018

hashtagstoltbonusmamma skrev 2017-11-15 12:21:45 följande:

Det här med kaffe alltså.

Jag älskar kaffe, kaffe är min drog.

Men nu under graviditeten har jag ju mått illa hela tiden (v 12 på söndag) och jag kan inte dricka kaffe för det smakar bara skit. Jag hade ju inte tänkt dricka 10 koppar om dagen, men om jag bara hade fått en liten morgon kaffe skulle jag bli lycklig. Det går väl över men ville bara gnälla lite!

Längtar till v 13 och hoppas illamåendet försvinner då. Mina ligament spökar också.

Någon som frusit mycket och vet om det går över efter vecka 12-13? Det är tortyr.

Jag kan inte svara på hur vida det går att dricka kaffe längre fram, för jag är ingen kaffedrickare, men däremot frös jag konstant redan ca en vecka innan jag plussat och fram till v. 12 ungefär. Jag som aldrig varit frusen av mig tidigare, snarare tvärtom - alltid tokvarm. Sambon var överlycklig som också är väldigt frusen av sig mest hela tiden, så värmen i huset höjdes ganska bra då. ;)

Någonstans mellan v. 11-12 (går in i v. 13 idag) så övergick det och blev som vanligt igen, så nu är jag lika kokande varm som innan. ^^ Haha! Väldigt jobbigt för täptheten i näsan som jag oftast får dras med, kom ju tillbaka som ett brev på posten när jag slutade frysa sådär hysteriskt.
    "Once you become fearless, life becomes limitless"
  • beme
    MaTik skrev 2017-11-15 13:24:01 följande:
    Jag har bf 30 maj, men tänker precis som du att det blir väl juni nångång. :) Är det ditt första barn?

Känner igen det där med att det känns obehagligt ibland, som att livmodern liksom är fastsydd i själva magen. Känns mest när jag rör mig för hastigt, men nu har det inte hänt på ett par dagar.
    hashtagstoltbonusmamma skrev 2017-11-15 12:21:45 följande:

Det här med kaffe alltså.

Jag älskar kaffe, kaffe är min drog.

Men nu under graviditeten har jag ju mått illa hela tiden (v 12 på söndag) och jag kan inte dricka kaffe för det smakar bara skit. Jag hade ju inte tänkt dricka 10 koppar om dagen, men om jag bara hade fått en liten morgon kaffe skulle jag bli lycklig. Det går väl över men ville bara gnälla lite!

Längtar till v 13 och hoppas illamåendet försvinner då. Mina ligament spökar också.

Någon som frusit mycket och vet om det går över efter vecka 12-13? Det är tortyr.

Då ligger vi verkligen hack i häl! ;) Ja det är mitt första barn, du då, har du barn sedan tidigare?

Ja just precis så!
  • beme
    Elvipe skrev 2017-11-15 22:20:40 följande:

Syns det något på era magar ännu, ni som är runt v 12-13?

Nej, ingenting syns här än.
  • beme
    MaTik skrev 2017-11-20 09:53:43 följande:
    Första barnet här med, så jäkla spännande! Bläddrade tillbaka i tråden och såg att vi båda hade haft en liten blödning i typ samma vecka, och det gick bra för oss båda! Vi kanske kommer ligga hack i häl hela vägen? ;)

Jag är nu i v 13 (12+4) och kan känna min livmoder utifrån. Känns bara på morgonen när jag ligger i sängen och är superkissnödig, men då är den där som ett litet äpple under huden. Den trycks väl upp av urinblåsan tror jag. Jättehäftigt!

I eftermiddag har jag kub och det känns ju lite nervöst, men förhoppningsvis går det bra.
    Men va kul och spännande(!) att kunna följa någon som ligger så nära en själv. :D Jag tycker fortfarande att det känns så himla overkligt, jag har typ inte berättat för någon än, haha, min pappa och en vän vet, men inga fler. ^^ Ska berätta för fler i familjen nu, men känns lite som att jag ljuger när jag inte fattar själv att jag är gravid, haha.

Häftigt! :) Jag har inte känt något sådär än, däremot känns det tydligt att någonting är där inne och tar plats i många rörelser jag gör och speciellt om jag lutar mig framåt när jag sitter ner. ^^

Hur gick det på KUB igår? :)
  • beme
    MaTik skrev 2017-11-21 11:31:01 följande:
    beme skrev 2017-11-21 09:50:27 följande:
    Men va kul och spännande(!) att kunna följa någon som ligger så nära en själv. :D Jag tycker fortfarande att det känns så himla overkligt, jag har typ inte berättat för någon än, haha, min pappa och en vän vet, men inga fler. ^^ Ska berätta för fler i familjen nu, men känns lite som att jag ljuger när jag inte fattar själv att jag är gravid, haha.

Häftigt! :) Jag har inte känt något sådär än, däremot känns det tydligt att någonting är där inne och tar plats i många rörelser jag gör och speciellt om jag lutar mig framåt när jag sitter ner. ^^

Hur gick det på KUB igår? :)
    KUB gick jättebra! Var lite orolig innan för att det inte skulle se bra ut, men fick lägsta sannolikhet, 1:20000. Vi började direkt med ultraljudet och jag fick en klick kall gele på magen. Bebisen låg tydligen väldigt bra till, så bm sa att det var ovanligt enkelt att se. Jag var ganska kissnödig och det var tydligen bra eftersom det tryckte upp livmodern lite. Hon började med att visa hela bebisen och pekade ut hjärtat som slog. Därefter mätte hon nackspalten ett par gånger ur lite olika vinklar. Sen gick hon igenom hela kroppen, pekade ut händer och fötter så att vi fick se att allt satt på plats, men visade även var min moderkaka satt och hur stor min sprängfyllda kissblåsa egentligen var (bra mycket större än barnet!). :) Var helt fantastiskt och overkligt att se när den sprattlade till. Därefter gick hon igenom bebisen från huvud till stjärt i "genomskärning", dvs vi fick se två hjärnhalvor, en magsäck som var full med fostervatten, aorta och navelsträng. Allt tog kanske tio minuter, men bm poängterade att min bebis var ovanligt snäll som visade upp sig, den där genomgången kan tydligen ta uppemot en timme om bebisen gömmer sig. Var väldigt bra kvalitet på bilderna, trodde inte att man skulle kunna se så tydligt i v 13.

Efter det fick vi flytta till hennes skrivbord där hon knappade in nackspalt och mina blodvärden på datorn, ställde lite frågor (rökning, vikt och diabetes) och ut kom en sannolikhetssiffra. Vi fick nytt beräknat datum 29/5 (den är alltså en dag större än tidigare uträkning) och fick med oss en bild hem. Svävar faktiskt lite på moln idag, var världens kick att få se den!

Jag har berättat för några nära vänner och min familj, men imorse berättade jag för en kollega också. Väntar nog ett tag till innan alla på jobbet får veta.

Åh va roligt att höra att besöket gick så bra! Och nu är du ju ikapp mig. ;) Skämt å sido, det är ingen tävling, men är så glad för din skull att allt såg bra ut! :)

Jag får snällt vänta till RUL v. 19 som hamnar mitt i mellandagarna, lär väl bli någon gång i början på januari istället skulle jag gissa, får se när jag får kallelsen. Hoppas tiden går fort dit!
  • beme

Vecka 15 är här och idag har jag känt tydligt "fladder" för första gången. Skrattande

I övrigt mår jag faktiskt riktigt bra och har gjort det i några veckor. Är jag riktigt hungrig kan jag bli lite illamående, men det är inte alla gånger. Känner mig riktigt skonad med illamåendet överlag faktiskt, hade bara några veckor (4-5) som var riktigt illa och då aldrig något på morgonen.

Jag är just nu sugen på mjölk (den lille samlar visst på sig kalcium nu sägs det), ogillar godis (ovanligt för mig, men vant mig nu då det varit så sedan de allra första veckorna), drömmer mycket och kommer ofta ihåg drömmarna när jag vaknar (sägs vara vanligt som gravid, men jag blir ju helt slut, haha!).

Är helt övertygad om att det är en liten kille som växer där inne, bara en känsla jag har fått, men vi får väl se vid ultraljudet efter årsskiftet. ;)

Hur mår ni andra där ni är just nu? Några speciella sug eller saker ni ogillar och sådär? :)

• beme
    evve88 skrev 2017-12-14 13:03:20 följande:

Är de nån som är beroende av nässpray redan? :p Jag har varit täppt i näsan varje natt i snart 10 veckor och måste ta nässpray varje morgon.: vet att man ska ta Max 10 dagar i rad men jag överlever inte utan!

Nån annan som har några andra krämpor?

Jag har också varit supertäppt varje dag, skitdrygt! Men jag har försökt undvika nässpräy, är så himla lätt att man måste ta det regelbundet när man väl börjar och då blir täpptheten sjukligt mycket värre när man sen slutar. I alla fall på mig. ;) Använde saltvattennässpray några gånger, men det gjorde varken till eller från tyckte jag.

När det är kallt eller svalt så blir min nästäppa mycket lättare! :) Tycker att det lättat av något nu rent allmänt också, är inte lika extremt nu som tidigare veckor. Är i v 17 nu.
  • beme
    Krocki1 skrev 2018-01-01 09:42:29 följande:

Gott nytt år allihopa!

Hur mår ni alla nu och vilken vecka är ni i?

Jag är i vecka 15, 14+2, mår rätt bra nu. Mår endast illa om det gått extremt långtid sedan jag ätit. Är ff lite trött på kvällarna. Brösten är väldigt spända endast på morgonen. Annars har jag inga symptom.

Längtar tills jag kan lyssna på hjärtat och kika på UL

Är i v. 19 (18+5) och nu på onsdag ska vi äntligen på RUL! :D Spännande att få se hur den lilla mår och om känslan på en pojke stämmer. Det kanske visar sig vara två små där inne eller så har den tre armar eller är utan tår. Ja, känns ganska skönt att det är nära nu, haha, tankarna vandrar iväg. ^^

Mår riktigt bra i övrigt och har gjort i flera veckor. Känner den lilla varelsen röra sig i magen i princip varje dag nu, första gången var samma dag som vi gick in i v. 15.

För någon vecka sedan kunde jag äta allt och lite till och ändå vara hungrig kort där efter, men nu är jag knappt hungrig och blir mätt på väldigt lite. Gäller att hänga med i svängarna här! ;)
  • beme
    andromedae skrev 2018-01-01 22:20:44 följande:
    Mår ok utom lågt blodtryck som gör mig illamående, snurrig och trött.
    Var på RUL förra veckan, blev flyttad framåt 4 dagar så nytt datum är 29/5, är i 18+5 idag enligt nya beräkningen.
    Samma som mig! Kul! Skrattande Samma BF och dagar alltså, inte framflyttad något. Dock rädd att bli flyttat bak på RUL nu i veckan, haha, sånt som märks. Vore så segt att "gå om" några dagar. Drömmer
  • beme
    Workingmom skrev 2018-01-04 23:57:12 följande:
    Nå hur gick det på Ultraljudet?? ????
    Det gick bra på ultraljudet, ingenting konstigt utan allt såg riktigt bra ut! *pust!* Mätte bebisens mage, huvud och lårben, kollade hjärtat, hjärnan, urinblåsa och njurar osv. Mängden fostervatten var bra och moderkakan låg i bakkant.

Det var en väldigt aktiv bebis innan ultraljudet, så trodde det skulle bli svårt att se någonting över huvud taget när det väl var dags. Lite fick hon allt kämpa för att se det hon behövde, haha, speciellt när vilden bestämde sig för att lägga sig med ryggen utåt och bli stilla där en liten stund. ;)

Och känslan om en pojke, den stämde! :)
Svar på tråden Bf juni 2018