• MaTik

Bf juni 2018

Välkommen Elina!

Jag gick in i vecka 16 idag och har börjat berätta på jobbet. Mår typ som vanligt förutom större bröst, känns som att jag lurar folk när jag säger att jag är gravid. Har inte nån vidare mage heller, när ska den komma? Någon här som redan fått en bebismage?

• MaTik

Men åh, vilka fina magar! Vad avundsjuk jag blir! Jag har fortfarande samma kläder, men kan känna livmodern på morgonen när jag ligger på rygg. Den känns större än för två veckor sen, så nåt växer ju iaf! :) När jag har ätit sväller jag ibland upp, men det är ju bara tarmar. Efter ett par timmar är jag lika platt igen. Ska smita in på jobbtoan sen och ta en bild på min mage, även om det inte är så mycket att visa upp.

• MaTik

Här är min "kula", vecka 16 idag (15 +0). Ursäkta den ocharmiga miljön. :) Har ju en liten bula nedanför naveln, men det hade jag även innan jag blev gravid, så jag vet inte om det räknas. Längtar SÅ efter att få en riktig mage!
  • MaTik
    Marian03 skrev 2018-01-14 15:32:10 följande:

Är det nån som tagit influensavaccin? Läste att man blir rekommenderad att ta det efter vecka 16 och efter RUL brukar man få info. Influensatider är det februari ut väl? Minst eller?

Jag ska ta det idag. Var på RUL förra veckan och frågade sedan min barnmorska, hon tyckte att jag skulle ta det.
  • MaTik

Min mage har kommit helt plötsligt. Var helt platt fram till v 19, sen kom det lite mage, men nu senaste veckan har den verkligen exploderat. Går in i v 23 imorgon och känner sparkar varje kväll. Nu syns även sparkarna från utsidan om jag är naken, väldigt roligt!

• MaTik

Har ni börjat köpa grejer ännu? Jag har köpt lite kläder begagnat och en bärsjal, inget mer.

• MaTik

Kul att det inte bara är jag som börjat köpa grejer. Jag vill försöka köpa det mesta begagnat, både för ekonomin och miljön, men det är ju jätteroligt att titta på nya fina bebiskläder i butik så det är svårt att hålla sig. :) Än så länge är jag ganska ointresserad av vagn, babyskydd och såna nödvändiga grejer, men det kommer väl. Vill bara köpa söta strumpor typ. Hoppas jag blir lite vettigare framöver! :)

• MaTik
    Freya18 skrev 2018-03-05 17:21:12 följande:

Var till barnmorskan idag och allt såg bra ut förutom Hb som hade gått ner till 107. Nu blir det blutsaft och blodpudding i två veckor sen ska vi ta nya prover. Har den inte gått upp så måste jag börja med piller.

Dricker nån av er blutsaft och i sånna fall hur har det fungerat för er?

Min ordinarie bm skrev ut niferex till mig, men sist när jag hade en vikarie så talade hos sig varm om blutsaft. Jag har druckit det tidigare när jag inte varit gravid och tyckte det funkade bra, om än lite äckligt. Niferexen funkar också ok för mig, blir ju hård i magen men det var jag redan innan så ingen större skillnad... :)
  • MaTik
    Freya18 skrev 2018-03-06 19:15:12 följande:
    MaTik skrev 2018-03-06 16:37:24 följande:

Min ordinarie bm skrev ut niferex till mig, men sist när jag hade en vikarie så talade hos sig varm om blutsaft. Jag har druckit det tidigare när jag inte varit gravid och tyckte det funkade bra, om än lite äckligt. Niferexen funkar också ok för mig, blir ju hård i magen men det var jag redan innan så ingen större skillnad... :)

Jag blev rekommenderad att börja med Niferex, men efter att ha läst innehållsförteckning så blev jag inte så sugen på att testa dom än. Och så är jag redan super trög i magen.. Blutsaften smakade helt ok, men maken spydde nästan när han smakade, haha.

Idag har jag fått i mig järn iaf. Lunch: 3 skivor blodpudding, 2 glas blodapelsinjuice, 2 clementiner, broccoli och ärtor. Middag: pasta med köttfärssås gjord i gjutjärnsgryta, kikärtor, tomater, 2 glas juice och 2 kiwi. Och så har jag småätit på pumpafrön. 20ml blutsaft och folsyratablett också. Ska bli spännande att se om man lyckas få upp järnvärdet på dessa två veckor! :)
    Låter gott, mycket godare än niferex! :)

Jag har hittills haft en väldigt bra graviditet och väldigt få och lindriga krämpor. Men nu (v 29 idag) börjar magen kännas ihopklämd. Blir väldigt mätt när jag äter och när jag böjer mig fram känns det som att lunchen ska komma upp igen. Bebisen har konkurrerat ut magsäcken helt enkelt. Nån annan som har samma och har nåt tips? Känner mig ibland helt uppblåst.
  • MaTik
    Utvandraren2 skrev 2018-03-10 00:16:59 följande:

Min karl har ändrat sig märkbart de två senaste veckorna. Senast idag kom han plötsligt fram och höll om mig och ville klämma och känna på magen. Det är så tydligt att det börjat sjunka in för honom nu. Kan kanske vara för att min mage vuxit rejält de senaste veckorna + att han äntligen kände några sparkar häromdagen.

Någon annan som märkt av något sånt?

Ja, min sambo har ju varit jätteglad för graviditeten så klart, men jag tycker nog att han har varit lite oengagerad. Men nu senaste veckorna så har det hänt nåt. Han tar mig på magen hela tiden, frågar om bebisen är vaken och sparkar, pratar mer framtid och så. Tror också att det blev mer verkligt för honom när det börjar synas på utsidan.
    Workingmom skrev 2018-03-11 11:27:11 följande:

Tjoho!

Går in i vecka 28 idag. Har kommit igång med konditionsträningen igen.

Crosstraining, löpband och idag skidor. Humöret känns på topp!

Kanske är det för att solen skiner och det droppar från taken! Våren är på G, bebisen växer och allt är som det ska vara!

Hoppas ni mår bra alla pulverpumor där ute! Njut av er mage, snart är den ett minne blott

Mår finfint jag med! Simmar, gymmar, joggar och tycker dessutom att min mage är jättefin! Njuter så länge det varar!
Svar på tråden Bf juni 2018