Bf juni 2018
Stort grattis MaTik!!! Bra kämpat med så långdragen förlossning. Hoppas du/ni får njuta nu.
Stort grattis MaTik!!! Bra kämpat med så långdragen förlossning. Hoppas du/ni får njuta nu.
Jag längtar också efter att vattnet ska gå eller att jag ska få förvärkar, så man vet att det börjar bli på riktigt!!! Så drygt med många sömnlösa nätter, kissnödighet/känsla och sammandragningar...
Sammandragningar har jag haft sen mer än halva graviditeten trots att det är första. Men nu känns de mer när livmodern börjar högre upp. Jag tror de är fler sammandragningar högre upp på magen nu också jämfört med tidigare. Jag hoppas det är ett tecken på att den eftersträvar att få bebisen längre ned!!??
Det gör lite små ont men inte mycket.
Är det lätt att känna skillnad på sammandragningar och förvärkar, ni som har erfarenhet?
17 dagar kvar här men hon gärna får komma lite tidigare, känner mig ärligt talat väldigt färdig med att vara gravid! Själv funderar jag på att åka till IKEA idag, men jag orkar knappt ta mig ur soffan.. Hmm... Spännande utmaning!
Vad har ni kvar att inhandla till bebis? Har ni köpt bröstpump?
Vad kan man ta/äta för att få tömma tarmen.
Känns som att det är den som gör att jag har så ont just nu
Även om jag var på toa 2 ggr igår (
Idag har jag BF. Har i flera månader haft en känsla att bebisen är stor och oron har bara växt med tiden och har därför varit så rädd att gå över tiden. Varje ultraljud jag gjort har visat att bebisen är större, nu sist hela 6 dagar större i v.36. Livrädd att bebisen ska väga 5000g och att storleken ska äventyra säkerheten på förlossningen. Hade en vän vars bebis fastnade så kanske därför jag är extra orolig. Idag ska jag därför få ett TUL och samtal med läkare efteråt vilket känns underbart. Jag är så sjukt nojig av mig nu, oroar jag mig inte för stort barn så är det oro för lite fostervatten, dåligt fungerande moderkaka, dåligt flöde i navelsträngen, lite fosterrörelser, mycket fosterrörelser... ja men ni hör ju, nåt är ju allvarligt fel på mig. Men ska bli så skönt att få kolla upp allt nu, och skulle barnet visa sig vara lite större än normalt så kan jag mentalt förbereda mig på det iaf, är det mycket större hoppas jag på igångsättning innan bf+14. Ni som har barn innan, någon som fött en stor bebis och hur gick det isf? Min dotter vägde 4000kg men föddes 3 dagar innan bf, vågar inte tänka vad hon skulle vägt på bf+14.
Jag hade magknip igår ett par ggr och värk runt rumpan/bäckenet... Blodblandad flytning idag och nått liknande igår. Skulle tro att slemproppen börjar försvinna.
Håller tummarna för att FL sätter igång efter skolavslutningen på torsdag (fast jag har BF -10 så det är nog lyckotänkande). Jag är också trött på sömnlösa nätter och värk, sammandragningar utan tydlig början och slut.
Jag får pigmentfläckar trots att jag smörjer mig med SPF 30 varje dag. Det har kommit nu i slutet av graviditeten. Vita små fläckar över bröst och lår.
Bra kämpat alla! :D Jag går in och läser när jag hinner och ser fram emot flera sommarbebisar!
Vi fick ju träffa lillpojken lite tidigare än förväntat och har nu fått testa att vara hemma med honom, men han är fortfarande inskriven på neo. Så himla härligt att få vara hemma, men oj vad kämpigt det har varit! Sömnbristen är ju helt makalöst jobbig.. Har fått sova max 3 timmar i streck dom senaste 3 veckorna.. pust! Och jag är en person som behöver minst 8 timmars sömn annars fungerar jag inte. När jag var gravid var jag väldigt förstående med att sömnen kommer bli lidandes, men nu måste man lägga till sondmatning och pumpa bröstmjölk var tredje timme. Dygnet runt. Ibland känns det som att man blir lite knäpp i huvet.. men som tur är så har sondmatningen trappats ner nu och jag behöver inte pumpa heela tiden. Maten räcker till 2-3 sondmatningar. Och så ammar han på det också. Vilket i för sig är supermysigt. :)
Nu längtar jag tills han blir utskriven, att vi slipper sonden, att jag blir helt smärtfri efter att dom har sytt och att brösten inte ska göra så j**la ont. Då kan man njuta för fullt!
Och jag följer er som kämpar på med förvärkar och jobbiga sammandragningar! Och för er som inte känner nånting än. Snart är era små hjärtan här! :D
Är det någon som har några bra tips på avslappningsövningar att lyssna på? När jag väntade de stora barnen, som blir 15 och 17 i höst, hade jag en grym kassett som hette Bli inte förlöst - föd. Den körde jag ofta på nätterna på slutet när jag inte kunde sova. Men jag vet inte var kassetten blev av och tror inte att jag har någon enhet att spela kassetter på kvar heller.
Nu varvar jag avslappningsövningarna i Preglifeappen med några ljudspår med Gudrun Abascal (www.alskapocket.se/amfsga/) och ett avslappningsalbum på Spotify (Ole Saxe, Från tanke till handling) som inte är avsedd för gravida, men ändå är rätt okej.
Någon som hittat några andra filer som känns bra?
Ni som är omföderskor - hur lång tid tog det efter slemproppen gick till det att förlossningen satte igång för er?
Jag åkte in för en koll pga två mindre blödningar imorse och några timmar senare blev det akut snitt, och jag har blivit mamma!!! Pojken är lite liten och har lågt blodsocker så vi får vara på BB och får lite extra behandlingar.