• MaTik

Bf juni 2018

evve88 skrev 2018-03-17 12:55:10 följande:

Nån mer som fått mkt sammandragningar?? Är i fjällen och promenerar mycket och drar pulka och jag tycker magen är stenhård konstant. Släpper på kvällen sen när jag vilat. Andra barnet, med första kände jag knappt en enda sammandragning...

Ja, jag har haft det sen typ vecka 20, men det har blivit lite mer nu (vecka 30). Är första barnet. Kommer när jag gör för hastiga rörelser (typ nyser!) och om jag tränar. Tycker inte att de gör ont alls eller känns särskilt obehagliga, så jag kör på ändå.
  • MaTik
    Krocki1 skrev 2018-03-21 07:08:33 följande:
    Skönt att veta att inte alla bebisar kör fullt ös i magen, fast man skulle vilja det. Hoppas att han kommer igång snart :)

Hur känner ni som känner att bebisen har hicka?
    Jag tror att jag kände hicka häromdan, men kan ju inte veta säkert. Men det var som ett litet rytmiskt pickande som höll på några minuter. Min bm har sagt att min bebis ligger med huvudet ner nu, och det stämmer i så fall för jag kände pickandet ganska långt ner i magen, ner mot blygdbenet.
  • MaTik
    beme skrev 2018-03-25 21:19:11 följande:

Det här med minskade fosterrörelser...
    Jag var ju in till förlossningen för ganska precis 3 veckor sedan (på onsdag), pga minskade fosterrörelser. Men hjärtljud, ultraljud osv såg bra ut. Därefter återgick han till sitt normala jag och var väldigt aktiv igen. Tills för några dagar sedan...

Alltså, jag kan förstå att han ändrar rutiner eller att rörelserna förändras i styrka - från buffande till mer svepande/töjande i och med att det blir trängre och trängre. Men att i två omgångar först gå från väldigt aktiv med mycket tydliga rörelser som hans normala, till knappt märkbar, gör mig fundersam.

Varför växlar det så otroligt mycket nu när det tidigare varit så jämt?! Varför är en bebis först väldigt aktiv i magen som normalt, för att sedan knappt märkas av någonting i flera dagar?!

Kan tillägga att jag idag gick in i v. 31 (30+0).

Jag känner igen det där. Oftast är det sån fart där inne att magen hoppar, och sen kan det komma ett par dagar som är mycket lugnare. Började bli orolig i slutet av förra veckan, då var det typ två lugna dagar på rad. Känner rörelser, så vet att bebisen lever, men de är mycket lugnare och mer sällan. Sen i lördags blev det fart igen och nu tumlar med lille runt där inne. De kanske bara har mer eller mindre pigga dagar helt enkelt? 
  • MaTik
    Sommar-2018 skrev 2018-03-25 22:41:16 följande:

Hej allihopa! Hoppas ni mår bra. Nu är det ju mindre än 100 dagar kvar för oss allihopa :)

Är det någon mer som tycker att det här med kläder är svårt? Vad ska man handla? Hur mycket? I vilka storlekar?

Hur mycket kläder kommer man egentligen använda om sommaren blir varm?

Jag har köpt 3 långärmade bodys i stl 50 (Dock ingen enfärgad vilket jag skulle vilja komplettera med).

Har även 4 tights och tre långärmade pyjamas i stl 50.

Har bara något enstaka plagg i 56 så där behövs det nog fyllas på.

Såå svårt! Man har ju ingen aning om hur stor bebisen är vid födseln eller hur sommarvädret blir.

Självklart går det att komplettera efter att barnet är fött så det kanske är onödigt att ens lägga energi på detta..

Är ändå nyfiken på hur ni resonerar? :)

Tycker det är skitsvårt! Jag har köpt jättemycket kläder, men i princip bara på rea och begagnat, så jag "försvarar" mig med att det iaf inte blir så dyrt om jag skulle köpa för mycket. Har typ tre bodys, en sparkdräkt och två par byxor i stl 50, men mängder av kläder i storlek 56. Har även en del i 62 och ännu större storlekar, mest för att jag hittat nåt fint på rea och inte kunnat låta bli. Tyvärr är mycket långärmat, har inte riktigt tänkt på att det kan vara tokvarmt i juli... 

Har inte köpt några strumpor, vilket storlek har ens nyfödda på fötterna? 
  • MaTik
    beme skrev 2018-04-02 21:42:39 följande:
    Det gjorde du rätt i! ;) Ja det blir lite mera verkligt när man donar i ordning - snart är det dags för förlossning och en mini-människa kommer till familjen <3

Har du - och ni andra här i gruppen - införskaffat böljor, tvättlappar och vidare smått och gott, eller är det främst kläder och möbler som haft fokus hittills? Här hemma har vi varit så "realistiska" med vad vi behöver, att vi nästan gått till underdrift med inköpen hittills, haha, men dags att sätta fart med det sista nu.

Jag fick inte heller någon extra tid utan tror dom som standard väntar till nästa tillfälle för att se hur man ligger till då, om det inte är sent i graviditeten. Det kanske inte händer allt för mycket förändringar än?
    Jag är i vecka 33 imorgon och har inhandlat vagn, lite kläder, bärsele och sånt. Säng, babyskydd och badbalja får vi låna. Har inte börjat med "smågrejerna", dvs blöjor, tvättlappar, salvor och sånt. Jag kommer jobba till två veckor innan bf, och räknar iskallt (och kanske lite naivt) med att jag kommer hinna fixa det mesta då. Mår väldigt bra i min graviditet och tränar som vanligt, så jag tänker att jag kommer att orka fixa med en del inhandling mot slutet. Skulle jag bli helt slut eller om bebisen kommer för tidigt så har man alltid vänner och familj som kan hjälpa till och åka och handla ett paket blöjor tänker jag. 
  • MaTik
    Lägger till mig. Jag blev flyttad till maj på KUB, men hänger ändå här i junitråden, räknar med att jag kommer gå över tiden minst en vecka. :)

Moorii: Bf 24/6, 1 barn plus en bonusson 

beme: Bf 2/6, inga barn sedan tidigare

Kia82: Bf 12/6, 4 barn

MaTik: Bf: 29/5, inga barn sedan tidigare
  • MaTik

Nu är våren här i Stockholm iaf! Klädde mig i en jäkligt tight kjol igår för att visa upp magen, fick en hel drös med komplimanger! Ibland är det kul att vara gravid! :)

Ni som har barn sen tidigare och ammat: behöver man amningsinlägg, amningskudde och sån där salva (purelan?). Eller kan man avvakta med det och köpa ifall behov uppstår?

• MaTik

Mitt sf-mått har knappt ökat på senaste tiden, så nu skickar bm mig på tul i eftermiddag. Är lite orolig för att det ska vara något fel, även om jag känner bebisens rörelser och hjärtljuden lät fina. Någon som varit på tul och kan lugna mig?

• MaTik
    Kia82 skrev 2018-05-07 16:01:14 följande:
    Hoppas att allt går bra, har aldrig själv varit på tul men du behöver inte jaga upp dig, du har ju sjukvårdens ögon på dig nu och den Svenska förlossningsvården är bland den bästa i världen.
    Sjuttiosjuan skrev 2018-05-07 16:05:20 följande:
    Tror inte du behöver oroa dig om allt annat ser bra ut. Det där med sf mått verkar kunna vara rätt så missvisande åt båda hållen. Bra att du får kolla upp det! Lycka till:)
    Tack! Ska försöka att inte oroa mig för mycket och skönt att jag fick en tid samma dag så att jag slipper gå och dra på det.

• MaTik

Tack för alla svar! Det gick jättebra, flödet och fostervattenmängden var helt normala. Bebisen ligger runt 10% under genomsnittet, men det är ju inom normalspannet så det fanns ingen anledning till oro enligt bm. Hon tittade väldigt länge på magen, så jag hann bli rejält orolig, men det var bara svårt att få en bra vinkel tydligen. Jätteskönt!

Svar på tråden Bf juni 2018