Inlägg från: wibblywobbly |Visa alla inlägg
  • wibblywobbly

Bf juni 2018

Lillen skrev 2018-05-31 09:37:06 följande:

Hej alla!
    På tisdag är det äntligen dags för mitt planerade snitt. Det blir bebis nummer 3 och vi har ännu inte köpt några grejer till hen...
    Undrar om tips på bästa gravidkudden. Ja det är lite sent med 5 dagar kvar men man kan väl ha den efter bebisen kommit också? 
    Sen undrar jag om någon provat självgungande vaggor - är de användbara? Det här blir vår sista bebis och jag vill göra det så lätt som möjligt för mig själv - så alla tips på "oumbärliga / onödiga men trevliga" +  bästa gravidkudden mottags tacksamt! 

Håller med övriga att gravidkudden/amningskudden "bbhugme" är värd varenda krona. Svalkar skönt att ligga mot! Jag kommer nog fortsätta sova med min efter graviditeten..

Har inte köpt någon självgungande vagga, då två vänner haft sådana och deras bebisar hatade dom. Nu är det nog väldigt individuellt som med precis allt annat - men just att dom kostar en del gör att jag inte vågat.. :/

Sen vet jag inte om du tänkt något över bärdon? Vi fick en ringsjal, sen har vi även köpt en bärsele. Bärselen tror både jag och maken kommer bli mycket använd då den var tunn, sval och suuuuperlätt att justera :) Och väldigt ergonomisk.. Tror jag kommer använda den mycket till amning då jag har svag rygg och behöver bärhjälp. (Bärselen är en "tula free to grow" som vi köpte på esterochharry.se/)

• wibblywobbly
    Tilja skrev 2018-05-31 10:17:16 följande:

Har ni andra haft småtecken som inte blivit något än? Inatt hade jag som mensvärk (antar att det var förvärkar) ca var femte minut i ungefär en halvtimme. Sen när jag gick upp ur sängen försvann det och har inte kommit tillbaka sedan dess. För ca två timmar sedan fick jag en genomskinlig slemmig flytning med en blodstrimma i som jag antar var /en del av/ slemproppen.

Jag är så otålig, vill veta om det kommer sätta igång på riktigt idag eller om man måste vänta länge till! Jag har bf imorgon.

Jag har haft förvärkar i snart tre veckor.. ;) Så börjat ledsna.

Inatt hade jag "värre" värkar, ont i ryggen, illamående.. Men inte hänt något. Även släppt delar av slemproppen men den verkar återbildats igen. Har BF om 9 dagar.

• wibblywobbly
    Utvandraren2 skrev 2018-05-31 11:01:58 följande:

Tänkte beställa en bärsele. Vilken rekommenderar ni? Både ni som är flergångsfödande och ni som är förstagångs, hur har ni resonerat?

Vi har en ringsjal, sen en bärsele som heter "Tula - free to grow" (som finns på bland annat esterochharry.se )

Vi har resonerat att vi vill ha enkla, tunna och ergonomiska bärdon. Bärselen vi valde är mycket tunnare än tex babybjörn men fortfarande stabil.. Plus att vi älskade mönstret :) (Marisol.)

• wibblywobbly
    wibblywobbly skrev 2018-05-31 13:43:10 följande:

Vi har en ringsjal, sen en bärsele som heter "Tula - free to grow" (som finns på bland annat esterochharry.se )

Vi har resonerat att vi vill ha enkla, tunna och ergonomiska bärdon. Bärselen vi valde är mycket tunnare än tex babybjörn men fortfarande stabil.. Plus att vi älskade mönstret :) (Marisol.)

Attans, skrev fel - inte "Marisol" utan "Marigold" heter den vi valde :)
  • wibblywobbly

Idag var jag på koll hos barnmorskan och känner mig väldigt trött, behöver få ur mig litegrann..

Blodtrycket låg lite för högt, var protein i urinen och som förra gången tyckte hon inte att måttet på livmodern var bra (växt för lite) senaste veckorna. Det, plus att jag inte gått upp i vikt så som jag borde, spec. med tanke på hur svullen jag är.

Har en telefontid med en läkare i eftermiddag plus en till tid hos barnmorskan imorgon för att vi ska diskutera alternativ.. :(

Har redan fått grav. diabetes och nu misstänker de alltså havandeskapsförgiftning. Bebban verkar må bra, fint hjärtljud och allt har sett normalt o fint ut på ultraljuden.. Men ja, önskar bara min kropp kunde "skärpa sig" då jag verkligen vill föda vaginalt - men fortsätter det såhär kommer dom förmodligen planera in ett snitt tydligen.

Detta plus att jag haft förvärkar i tre veckor, svårt att sova, ont i ryggen.. Suuuuck.

Förlåt för gnäll men usch, nu vill jag ha min bebis utanför kroppen känner jag! (Går in i v. 40 på Lördag..)

• wibblywobbly
    Utvandraren2 skrev 2018-05-31 14:31:50 följande:

Nu har jag varit hos BM! Jag har räknat fel på dagar, är i 36+2 idag! Blodtrycket var jättebra, växtkurvan perfekt och hjärtljuden starka. Väldigt aktiv bebis sa hon. Men det bästa är att hon fäst sig rejält i bäckenet! Det var det jag misstänkte, eftersom jag plötsligt fick så mkt mer ont i bäckenet de senaste dagarna.
    Så skönt att veta!

Gud vad skönt! :D
  • wibblywobbly

Lider med er! Är kissnödig hela tiden här med.. och varje gång kan jag kissa litegrann, så sjukt frustrerande! Är så jag hade kunnat gå med blöja.

Har haft fortsatt jobbiga förvärkar (som senaste två tre veckorna typ..) fötterna är svullna, ryggen gör ont och mår illa hela tiden. Även fått sura uppstötningar och halsbränna, tack och lov fungerar novalucol riktigt bra..

Har BF nu på Lördag.. Hoppas verkligen hon kunde ta sig ut nu! :P Men den som väntar på något gott... suck.. :P

• wibblywobbly

Postar mest för att jag har en riktigt usel dag humörmässigt, såååå trött på att vara gravid! Men känns skönt att läsa era inlägg och känna att man inte är ensam över frustrationskänslorna..<3

Har koll hos BM imorgon, BF på Lördag, och igångsättning nästa Fredag (15e) ifall hon inte behagat titta ut så.. Snart får jag min bebis, men ÅH vad man vill ha ut henne nu-nu-nu..

• wibblywobbly

2 dagar över tiden.. Hade egentligen tid för bedömning för igångsättning nu på Fredag, men efter tid hos min bm idag så bokades det in en tid imorgon istället.. Så nu håller jag tummarna att det går med igångsättning imorgon och jag slipper vänta längre.

Vet att 2 dagar över BF inte låter mycket men mått så otroligt dåligt senaste 2-3 veckorna att jag tappar ork för varje dag som går.

• wibblywobbly
    Kia82 skrev 2018-06-11 11:38:22 följande:
    Hoppas att det går bra imorgon.

Jag har absolut ingen ork jag heller med minst fyra toalettbesök varenda natt den senaste månaden och så den här extrema halsbrännan som ingenting biter på längre.

Önskar att jag också visste exakt vilken dag man ska infinna sig på sjukhuset, är så stressande att inte veta NÄR det drar igång speciellt då 3 av mina 4 gånger startat på natten och det är hela fallerullan med att ringa och väcka barnvakter och sånt. Har en känsla av att det inte händer någonting förrän till helgen, bf imorgon.

Hoppas det jag med, det är så sjukt tungt nu :(

Ja, det är nog den jobbigaste biten i slutet.. Att inte veta. Även om jag har bokad tid imorgon, alternativt på Fredag för bedömning.. Så vet man ju inte vad de bestämmer. Kanske får gå ännu längre. Och det gör en ju oroad, och man har svårt att slappna av.

• wibblywobbly

BF+3 här.

Var till mödravården igår för en omdömning ifall det skulle gå att sätta igång mig eftersom jag känner mig så orkeslös och har stora problem med extremt(!) svullna fötter, ben..  Fick spännas upp till en maskin som lyssnade på bebis, kollade sammandragningar - allt såg fint ut. Var dock häftigt att se att "Titta, där har jag faktiskt en sammandragning!" och visade maken glatt.

Efter det skulle läkaren känna på tappen.. Och jag var HELT omogen. Så sjukt besviken på min kropp kan man säga.. Här har man haft värkar i tre veckor och går på sista lågan av ork, så är kroppen inte mogen. Så ska dit igen på Fredag för nytt omdöme och se om det hänt något.. Suck!!

• wibblywobbly

Åh nu är man bra trött..

Gått 6 dagar över tiden och är helt slut. I tisdags var jag på bedömning för att se hur bebis och min kropp såg ut.. för att se ifall de kunde göra en igångsättning. Bebis mådde jättebra, och min tapp var heeelt omogen.. Så var bara att åka hem.

Haft hemska sammandragningar, otroligt svullen i ben och fötter och mått BAJS.. Så idag var jag tillbaka på bedömning då vi hade "planerat" igångsättning idag. Visade sig att tappen är helt utplånad (Jaa!) men att det inte hade öppnat sig så mycket som de ville för en igångsättning. BM drog och slet i mig ett tag och tyckte att det kändes bra och att "Det allra bästa är om det får starta av sig själv i helgen"..

Sen jag var där har jag haft otroligt smärtsamma sammandragningar och några brunröda flytningar, men inget regelbundet ännu.. Så nu hoppas jag verkligen bebis kommer i helgen! Annars blir det igångsättning i början på nästa vecka, men vore så himla skönt om det bara tog sig "naturligt"..

• wibblywobbly
    Bubbel85 skrev 2018-06-15 21:12:32 följande:
    Usch vad jobbigt för dig :( håller tummarna att det sätter igång nu för dig! Jag är på bf+3 och känner mindre nu än jag gjorde förra veckan. Inte ont alls. Uppgivenhet är bara förnamnet!
    Åh fy :( Uppgivenheten är så sjukt jobbig.. Man vill liksom känna att det går framåt!
  • wibblywobbly

Nu var det ett tag sen jag skrev här och mycket har hänt.. :)

Hade BF 9/6, men gick över tiden. Natten till Måndagen den 18/6 åkte vi in till förlossningen, hade då regelbundna värkar (och jätteont..!) men hade bara öppnat mig 2 cm. Fick dock läggas in, fick en morfintablett och en sömntablett med hopp om att jag skulle kunna få sova mig igenom värkarna ett tag men det gick inte..

Väl inne på förlossningen var jag dock peppad, tog mig igenom varje värk med hjälp av Tens till en början, men efter ett par timmar var jag helt slut.. Märkte också att jag tappat förmågan att kunna kissa själv, så de fick tömma mig.. vilket var hemskt ärligt talat.
    Värkarna ökade i styrka, fick lustgas.

Timmarna rullade på.. Jag öppnade mig knappt. :( Började tappa all ork. Fick epidural som fungerade riktigt bra mot smärtan i några timmar! Dock.. Så efter över 30 timmar av värkar beslöt man att jag skulle snittas, för då var all ork slut.

Väl inne för att snittas tog ingen bedövning, så jag fick sövas. 11:20 på Tisdagen 19/6 kom vår lilla dotter, och maken fick ta hand om henne då jag låg sövd och sedan var sängliggande.. Vi stannade på BB tills på Fredagen, då vi äntligen fick åka hem.

Så... inget gick så som jag hade hoppats, men har världens finaste tjej här hemma. :)

• wibblywobbly
    Elvipe skrev 2018-06-30 08:41:24 följande:
    Var det ditt första barn? Var du fullt öppen vid beslutet om snitt? Skönt att det gick bra! Min största fasa är att det ska sluta med akutsnitt för då tror jag helt allvarligt att mitt hjärta stannar. Kan inte tänka mig att vara vaken och medveten om händelseförloppet.

Japp, första barnet. Jag var öppen 9 centimeter.. Så var bra nära, men tyvärr stannade det av. :( Sen så ja.. Jag skulle ju snittats vaken med bedövning, men ingen bedövning fungerade så det blev nedsövning vilket var ledsamt då jag missade ankomsten av min bebis och "första" goset osv..

• wibblywobbly
    Elvipe skrev 2018-06-30 16:36:00 följande:
    Jaha, hur kom det sig att ingen fungerade? Vilken händelse, hoppas att du mår bra nu!:) Så jobbigt att behöva kämpa så länge med värkar och så stannar det av.
    Tydligen krock med ett smärtstillande jag fått tidigt i värkarbetet :/
Svar på tråden Bf juni 2018