• beme

Bf juni 2018

Det här med minskade fosterrörelser...
    Jag var ju in till förlossningen för ganska precis 3 veckor sedan (på onsdag), pga minskade fosterrörelser. Men hjärtljud, ultraljud osv såg bra ut. Därefter återgick han till sitt normala jag och var väldigt aktiv igen. Tills för några dagar sedan...

Alltså, jag kan förstå att han ändrar rutiner eller att rörelserna förändras i styrka - från buffande till mer svepande/töjande i och med att det blir trängre och trängre. Men att i två omgångar först gå från väldigt aktiv med mycket tydliga rörelser som hans normala, till knappt märkbar, gör mig fundersam.

Varför växlar det så otroligt mycket nu när det tidigare varit så jämt?! Varför är en bebis först väldigt aktiv i magen som normalt, för att sedan knappt märkas av någonting i flera dagar?!

Kan tillägga att jag idag gick in i v. 31 (30+0).

"Once you become fearless, life becomes limitless"
  • beme
    Kia82 skrev 2018-03-25 21:57:55 följande:
    Det låter ju väldigt märkligt. Vad säger din bm? Rörelserna på min lille blir bara fler och fler hela tiden och har blivit som en dygnsrytm (v. 28+5 idag).

Hoppas att allt är som det ska.
    Ja jag tycker också det. Han har ju haft rutiner tidigare och varit väldigt aktiv, så det är därför jag blir fundersam, men ändå hittade dom inget onormalt vid kollen och mina värden är bra. Jag har inte pratat med BM än om att det ändrats igen, ska prata med henne idag.
  • beme
    MaTik skrev 2018-03-26 09:19:00 följande:
    Jag känner igen det där. Oftast är det sån fart där inne att magen hoppar, och sen kan det komma ett par dagar som är mycket lugnare. Började bli orolig i slutet av förra veckan, då var det typ två lugna dagar på rad. Känner rörelser, så vet att bebisen lever, men de är mycket lugnare och mer sällan. Sen i lördags blev det fart igen och nu tumlar med lille runt där inne. De kanske bara har mer eller mindre pigga dagar helt enkelt? 
    Ja jag får hoppas det! :) Men kan inte låta bli att fundera på varför det plötsligt blivit så för de lugna dagarna är många innan det förra gången gick tillbaka och blev superaktivitet i magen igen i flera veckor, tills nu?! Ogillar att känna mig "nojig", haha.
  • beme
    FairyL skrev 2018-03-26 15:27:40 följande:

Sammandragningar!?

Hej! Jag har sammandragningar ofta, varje dag, även om jag vaknar till på nätterna kan jag ha rätt starka sammandragningar.

Det är säkert kring 20-40 st per dag. Nån annan som har så, eller vet om det är normalt?

Dom gör inte ont och släpper efter nån minut, men sen kan det dröja bara nån minut innan nästa kommer.

Jag är i vecka 28.

Så länge de inte gör ont, inte kommer regelbundet (att du kan klocka dem) och går över när du vilar så ska det inte vara farligt, har jag fått berättat till mig från barnmorskan. Livmodern tränar sig då bara. Men är du orolig så kontakta din barnmorska. :)
  • beme

Jag hörde från en barnmorska idag (föräldrautbildning) att livmodern drar ihop sig snabbare och man blöder mindre efter förlossningen om man ammar. Har ni mer fakta att dela med er av på hur bra detta stämmer? Dvs. egen erfarenhet eller liknande.

• beme
    Kia82 skrev 2018-04-01 16:19:49 följande:

Någon som haft/har några speciella cravings? Jag tycker själv att jag har klarat mig ifrån det denna graviditeten eller jo, det var en period runt vecka 18-20 då jag åt smörgåsar med räkor och aioli flera gånger i veckan, nu har jag inte minsta sug efter det. Dock så kan jag inte sluta att tänka på Brie-ost, har nästan känt mig gråtfärdig för att jag inte får äta det.

Förra graviditeten hade jag ett fruktansvärt sug efter räkor och vitt vin och var så avis på dom som kunde äta och dricka det.

Jag har inte haft några cravings alls, däremot föredrog jag att äta fisk och fräsch mat i början och nu är det gärna pasta. Men ingenting jag måste äta eller har någon craving för.
  • beme
    Lojsj92 skrev 2018-04-02 15:24:47 följande:

Nu är det faktiskt inte långt kvar mina gravidvänner! Härligt :) Har ni börjat boa och greja hemma? Vad har ni kvar att göra/köpa?

Jag har fortfarande en ganska "liten" mage och dessutom var SF-måttet lite litet förra bm-besöket.. någon som är/har varit med om samma??

Har exakt 2 månader kvar till BF idag - sjukt! Det börjar bli lite mer verkligt nu..

Jag har gått igång ordentligt och har gått igenom förråd, garderober och längtar efter smarta förvaringslösningar och köra igång med lättare renovering för att fräscha upp. Den stora boa-fasen, haha! Känns dock för långt fram för att tvätta bebiskläder, bädda i vaggan och sådär (blundar nog för verkligheten lite grann). Ska hämta vagn och babyskyddet nästa vecka, men har fortfarande mycket saker kvar att inhandla..
  • beme
    Lojsj92 skrev 2018-04-02 15:24:47 följande:

Jag har fortfarande en ganska "liten" mage och dessutom var SF-måttet lite litet förra bm-besöket.. någon som är/har varit med om samma??

Blir många inlägg från mig nu, men glömde ju svara på SF-måttet innan jag skickade iväg föra svaret, haha, virrhöna! Jag har ju tvärt om från dig, första mätningen låg vi på mittenkurvan, andra (senaste) mätningen precis över den övre kurvan. Imorgon bitti ska vi mäta igen och är det fortfarande stort eller större då, så ska vi på tillväxtultraljud. Nämnde inte din BM något om tillväxtultraljud?
  • beme
    Lojsj92 skrev 2018-04-02 18:19:46 följande:
    Svarar på båda inlägg här då ;) Härligt att få börja greja lite tycker jag! Men som du säger känns det långt borta än, fast det faktiskt inte är det egentligen.. haha :) Vi skruvade ihop spjälsängen idag och bara la i sakerna som ska vara där men har inte heller tvättat eller bäddat något än! Babyskydd ska vi oxå hämta snart, vagnen köpte vi begagnat så den har stått här ett tag nu!

Ja då var du tvärtom, Okej men gott att de ändå kollar till så det står bra till tycker jag :) Jo min bm sa att om det fortfarande är för lågt nästa gång jag kommer (fick dock ingen extra tid utan ska dit om typ 2 veckor) så kan det nog bli tillväxtultraljud för oss med.
    Det gjorde du rätt i! ;) Ja det blir lite mera verkligt när man donar i ordning - snart är det dags för förlossning och en mini-människa kommer till familjen <3

Har du - och ni andra här i gruppen - införskaffat böljor, tvättlappar och vidare smått och gott, eller är det främst kläder och möbler som haft fokus hittills? Här hemma har vi varit så "realistiska" med vad vi behöver, att vi nästan gått till underdrift med inköpen hittills, haha, men dags att sätta fart med det sista nu.

Jag fick inte heller någon extra tid utan tror dom som standard väntar till nästa tillfälle för att se hur man ligger till då, om det inte är sent i graviditeten. Det kanske inte händer allt för mycket förändringar än?
  • beme

beme: Bf 2/6, inga barn sedan tidigare
    Kia82: Bf 12/6, 4 barn

• beme
    Lojsj92 skrev 2018-04-03 15:01:46 följande:
    Nej blöjor och sånt har vi inte köpt. Fick dock en påse med lite blöjor i minsta storlek från min sambos bror då de haft en liten nyligen :) Men tänkte att när man packar BB-väskan köper vi nog lite våtservetter och sånt. Det känns också lättare sen när man får upp skötbord eftersom man då har någonstans att göra av allt :)

Nej det är nog som du säger att man kör på de vanliga besöken än så länge. Idag har jag faktiskt känningar av någon form av växtvärk så jag hoppas det växer där inne :) hur gick det för dig på mätningen?
    Det låter vettigt, vi har heller inte köpt blöjor och sådant just för förvaringsplatsen/skötbordet är inte helt klart. BB-väskan har vi inte ens tänkt på, haha, men det lär bli snabba puckar snart, men vet ju aldrig - vad som helst kan hända, när som helst. ^^

Mätningen gick bra, ligger kvar på övre kurvan och behövde inget tillväxtultraljud än. Däremot var mitt blodtryck lite högt, så det kollade dom lite extra kring. BM kollade även hur lillen låg i magen och han ligger fortfarande kvar med huvudet neråt (låg så redan i v 28 vid tillväxtultraljudet och har inte ändrat sig ngt sedan dess, v 32 nu), låg långt ner tyckte hon och han var ruckbar men inte rörlig eller vad hon sa. Han skulle iaf inte ändra position utan vara kvar där han är. :)
  • beme
    FairyL skrev 2018-04-09 11:18:07 följande:

Hur är sömmen för er nu i sista trimestern?

Jag sover många timmar, 9-10h om jag kan ta sovmorgon. Efter det kan jag också sova på dagen för att jag är så trött!

Jag drömmer många och jobbiga drömmar och kommer ihåg betydligt fler än innan graviditeten. Får gå upp och kissa minst en gång per natt.

Jag har svårare att somna in och har rastlösa ben emellanåt på kvällarna...tror det kan vara när jag borde ha lagt mig tidigare.

Sover som en drogad säl på nätterna, haha, oftast kring 8-9timmar. Sover ingenting på dagarna, utan går och lägger mig i vanlig ordning kring kl 22-23.

Vaknar vanligtvis en gång varje natt och får gå upp och kissa, sen kan jag ha svårt att somna om igen, men det är för att jag blir så himla varm. Måste alltid frysa lite grann för att kunna somna och tyvärr är jag varm av mig i grunden och ännu mer varm nu i slutet av graviditeten - galet glad att det inte är högsommarvärme ute nu...!

Kan ofta få myrkrypningar i armarna på kvällarna, men det är om jag haft lugna dagar eller som du skriver, att man nog skulle gått och lagt sig lite tidigare. Massage eller stretching är den bästa lösningen om det händer och inte går över! :) (för mig iaf)
  • beme

Har passerat BF med 5 dagar nu, när tusan ska det här komma igång?!

Kvällen på BF dagen så började jag känna av tryck neråt och bäckenbotten/sittbenen ömmade, molvärk i rygg och mage som höll i sig konstant men ökade/minskade i intensitet till och från under de kommande dagarna, för att sedan regelbundet öka i intensitet på tisdag morgon (1 var 10:e min, så inte hysteriskt tätt, men regelbundet!), men slutade sedan helt lite senare på fm. Snopet!

Kom igång igen lite grann till och från under kvällen samma dag och sen har det varit sådär lite av och på med både molande, ryggont och tryck neråt av olika grad. Gör plågsamt ont när bäckenet (försöker?) vidga sig och det riktigt ilar där. Det kommer så plötsligt så är liksom aldrig riktigt förberedd på när det kommer och då blir det svårt att andas och inte spänna sig.

Igår ändrade flytningarna karaktär och har nu blivit typ genomskinliga och "slajmiga", nästan som vid ägglossning. Får hoppas det är någon typ av tecken på att det här vill dra igång, typ nyss.. Sägs bli stor bebis enligt TUL, så vill inte gärna ha den lilla krabaten kvar där inne överdrivet länge till...

"If there are no ups and downs in your life, it means you are dead"
  • beme

Har passerat BF med 5 dagar nu, när tusan ska det här komma igång?!

Kvällen på BF dagen så började jag känna av tryck neråt och bäckenbotten/sittbenen ömmade, molvärk i rygg och mage som höll i sig konstant men ökade/minskade i intensitet till och från under de kommande dagarna, för att sedan regelbundet öka i intensitet på tisdag morgon (1 var 10:e min, så inte hysteriskt tätt, men regelbundet!), men slutade sedan helt lite senare på fm. Snopet!

Kom igång igen lite grann till och från under kvällen samma dag och sen har det varit sådär lite av och på med både molande, ryggont och tryck neråt av olika grad. Gör plågsamt ont när bäckenet (försöker?) vidga sig och det riktigt ilar där. Det kommer så plötsligt så är liksom aldrig riktigt förberedd på när det kommer och då blir det svårt att andas och inte spänna sig.

Igår ändrade flytningarna karaktär och har nu blivit typ genomskinliga och "slajmiga", nästan som vid ägglossning. Får hoppas det är någon typ av tecken på att det här vill dra igång, typ nyss.. Sägs bli stor bebis enligt TUL, så vill inte gärna ha den lilla krabaten kvar där inne överdrivet länge till...

"If there are no ups and downs in your life, it means you are dead"
  • beme

Någon här inne som har koll på skillnaden mellan vattniga flytningar och vattenavgång?

Slemproppen har i olika omgångar och storlekar släppt denna vecka, och mina vanliga "fasta" flytningar har uteblivit och istället har det kommit genomskinligt/vitt "slem", vilket jag gissar är mer från slemproppen..?!

Idag när jag vaknade (hade varit upp och kissat för inte så länge sedan innan detta), så kom det väldigt blött och mycket liksom sprutade ut i omgångar så fort jag rörde mig på väg till toaletten. Blodblandad/rosa "vattenslemmig" vätska. Ett trosskydd hjälpte inte alls..

Tänkte om det var en gigantisk flytning (eller flera?!), eller delvis vattenavgång som dragit med sig slem från slidan på vägen ut?

Sedan dess, ca 3 timmar sen har det inte blivit sådär igen, men det har inte hänt tidigare under graviditeten att jag haft sådär vattniga eller ens mycket flytningar heller, om det skulle vara det.. Har efter detta fått en hel del förvärkar som mestadels sitter i ländryggen och ett varierat tryck neråt.

Är på sista dagen i v. 41 nu (40+6), BF var för en vecka sedan, så lite hoppas man ju att det är på gång.

Tänkte ringa FL också, men hade velat att det hänt ngt mer innan det, för att ha lite mer "matnyttigt" att komma med, så att säga.

• beme
    Utvandraren2 skrev 2018-06-09 11:38:53 följande:
    Jag hade absolut ringt FL. När man är så nära BF eller har gått över som du kan ju allt hända. Bättre att ringa en gång för mkt än en gång för lite!
    Ringde dem kort efter att jag publicerat mitt inlägg ochFL trodde det var vattenavgång. Skulle avvakta och vänta in mer och ringa tillbaka då för att få tid för koll.

Än har det dock inte kommit ngt mer, men däremot gröngul/brunrosa flytningar och förvärkar (sitter i både ländrygg och nedre delen av magen) som ökar i intensitet med ca 6-12min intervall och håller i sig i ca 40-60sek, lite diffus klockning. Får väl se hur det fortlöper..
  • beme
    Kia82 skrev 2018-06-09 13:44:56 följande:

Med mina fyra barn har vattnet alltid varit svagt rosa i färgen så det är säkert det.

Vet du om din slempropp har gått tidigare för färgen du beskriver på flytningarna skulle kunna vara mekonium dvs att bebisen bajsat, då är det grön/gult/brunt. Vill inte oroa dig men det kan kanske vara värt att berätta när du ringer in igen.

Jag tror absolut att det är igång så önskar lycka till.

Ja slemproppen har gått i omgångar hela veckan, vit/genomskinlig.. Är mekonium i flytningsform? Ska absolut informera FL om detta. Tack! :)
  • beme

Flytningsform kanske ska utvecklas till slemmig variant, inte blöt/krämig. Eller hur man nu ska beskriva de, hehe..

• beme
    Kia82 skrev 2018-06-09 14:47:57 följande:

Tänkte att flytningar kunde ha blivit ihopblandade med mekoniumet kanske? Tänkte att det kunde vara säkrast att informera om det.

Okej, då är jag med! :)
Svar på tråden Bf juni 2018