Inlägg från: Elvipe |Visa alla inlägg
  • Elvipe

Bf juni 2018

Lindalängtar skrev 2018-06-21 18:16:02 följande:

Trots stark dos värkstimulerande öppnade jag mig inte mer än 6 cm o till slut gav jag upp o orkade inte mer, de upptäckte vid snittet att han låg bakåt med huvudet o hade därför inte kunnat få ut honom naturligt så är glad att ha tagit beslutet innan det blev akut :)

Men oj, vilken tur att det inte blev akut som sagt. Hur då bakåt med huvudet? Hur hade din bm känt huvudet innan?
  • Elvipe
    Moorii skrev 2018-06-21 20:35:40 följande:

Bebisen gräver med händerna vid "utgången" ikväll, det gör till och med ont och känner mensliknande värk i samband med det. Någon annan som känner samma? Vill ju gärna tro att hon försöker gräva sig ut :D

Min gör samma sak. Har varit orolig över det tidigare och tänkt att den måste ligga fel,.så "skönt" att du upplever samma. Har mest rörelser nertill i magen och igår och idag som mest efter bäckenet. Antar att det är händer. Mina tre senaste besök hos bm har de fått kalla in ngn extra för att känna och dubbelkolla bebis läge. Känns lite oroligt ändå.
  • Elvipe

Jag får väldigt hög puls emellanåt nu så fort jag rör på mig och till och med i vila. Har haft normalt blodtryck alla mina besök hos bm men pulsen tickar i rasande fart. När jag gjorde ctg-kurva på förlossningen för ca 2,5 vecka sedan så låg jag i ca 50 min (kände mig avslappnad) men hade en puls konstant mellan 100-110. I vila alltså. Borde man oroa sig? Har påtalat det lite löst för min bm vid ngt tillfälle som mest avfärdat det som ganska vanligt. Är orolig för hur pulsen ska te sig under förlossningen sen. Någon med kunskap/erfarenhet? Kan tilläggas att jag som icke gravid har mer åt det lägre hållet då min puls brukar ligga mellan 50-55.

• Elvipe
    Moorii skrev 2018-06-22 11:47:36 följande:

Jag har samma! Kan inte sova på vänster sida av den anledningen, känner hela kroppen pulsera av hjärtslagen och tycker det är obehagligt. Har haft så hela graviditeten, var säkert så förra med, bara att jag inte lagt det på minnet. Bm har sagt att det är helt normalt, men klart man oroar sig lite ändå. Har också låg vilopuls i vanliga fall.

"Skönt" att höra från fler. Ja det är riktigt obehagligt. Får typ andnöd o hjärtklappning av att bara stå i duschen i ångan. Sen kan det bli som ett par hårda konstiga slag som känns typ som en puls i mitten av bröstkorgen. Känns som luftvägarna typ:/ får kanske acceptera läget bara.
  • Elvipe
    zebra skrev 2018-06-22 12:08:38 följande:

Jag hade samma problem med hjärtklappning för minsta lillla. Bm sa att det var pga lågt järnvärde och sant så blev det mkt bättre när jag tog järn.

Ja, har läst det på fler ställen idag faktiskt. Min bm tog inget hb på mig mitt sista besök i onsdags 39+0 men innan hade jag 114 så kanske ska äta en tablett om dagen istället för varannan och se om det hjälper:)
  • Elvipe

Bf-2 här imorgon. Första barnet kom i 40+5. Fick veta idag också att svärisarna tydligen åker till sin semesterbostad i Spanien samma dag som jag gått över 14 dagar (OM) nu detta skulle ske. (Peppar peppar). De bor nära oss och det är även de som är tilltänkt och given barnvakt när vi åker in. Visste att de skulle åka men trodde inte att de bokat så tätt inpå. Går jag över 14 dagar så blir det igångsättning samma dag de planerar att resa och då har vi ingen alls där det känns bekvämt att lämna storebror :/ Känns som många går över ännu längre med andra barnet? Jag vill SÅ gärna att den här bebisen dyker upp nu kommande vecka!

• Elvipe
    Bubbel85 skrev 2018-06-24 11:10:08 följande:

Usch jag vet hur ni känner. Jag ställde in mig på att gå till bf+14 bara för att inte bli allt för besviken. Men är det nån i vår grupp som gjort det? Tror längsta gått till bf+12 eller jag kanske har fel. Hursomhelst sa läkaren jag pratade med när jag var i 40+0 att andelen som går så långt som till 42+0 är endast mellan 3-7%. Så det är inte stor sannolikhet att ni ska gå så långt men förstår att ni ställer in er på det. Håller tummarna att det kommer igång när ni minst anar det. Jag hade inga känningar alls innan mensvärken kom plötsligt och värkarna startade 2h senare så det kan bli bebis närsomhelst :)

Ja, min barnmorska så något liknande! Tackar också för peppen. Det mesta börjar dock kännas så frustrerande nu. Känns positivt att det kan starta från ingenstans iaf för här finns inga känningar. Min första förlossning startade med små tecken som mensvärk, rosa flytningar och ont i ryggslutet innan jag skulle lägga mig en kväll. På bara sista dagarna har energin & humöret börjat dala. Idag har vi barnvakt av svärisarna och sambon är ute och fiskar iaf och det är SÅ skönt att få vila sitt huvud i lugn och ro.
  • Elvipe

BF imorgon för mig. Idag har bebisen rört sig så långt ner i magen vilket varit min oro i veckor. Långt ut till vänster och under naveln rör det sig. Bebis ska ligga neråt djupt nästan fixerad enl. Bm men jag känner inget tryck alls eller ilningar som jag gjorde tidigare.

Har börjat bli extremt trött i huvudet nu. Lite orolig för blodtrycket som förvisso varit bra mina kontroller men tycker att jag haft lite konstig huvudvärk nu. Vaknar varje morgon och har SÅ ont i höfterna. Får ni också så när ni sover?

Allt jag kan tänka på nu är förlossning. När/var/hur det ska börja, hur lång tid det ska ta, hur jag kommer att hantera smärtan den här gången osv.

Din förlossning låter rätt lik min förra Moorii.. blev dock inte igångsatt men 36h från första värk och innan det hade jag bara sovit 2h. Var SÅ slut, fick stora doser värkstimulerande, en dålig epidural och när jag öppnat mig 10 cm tog det ytterligare 5 timmar innan det vart dags att krysta då han låg högt. Olidligt. Slutade även här med låga hjärtljud och klipp. Livets räddning var det då kändes det som. Hoppas dock att det ska gå snabbare och smidigare nu och utan klipp.

• Elvipe
    Moorii skrev 2018-06-26 06:09:22 följande:

Jag har också ont i höfterna! Utan min gravidkudde hade jag varit körd, men den funkar inte ens alla dagar. Skönt att det är över för oss alla snart!

Ja, det var ganska lika förlossningar. Väldigt tacksam för klipp och sugklocka faktiskt, både pga hjärtljuden förstås, men också av den anledningen att jag nog spruckit ordentligt annars.. Hans huvud var 37 cm i omfång och jag kände hur det liksom tog stopp när han kom ända ner :S

Ja, jag har samma känsla. Är inte rädd för själva klippet om det skulle behövas igen utan bävar mer för hur ont det gjorde efteråt, även om det läkte fint.

Usch, jag börjar bli SÅ nervös för förlossningen. BF idag och jag som känt mig lugnare än vad jag trott att jag skulle göra inför en ny förlossning har nu börjat få lite smått panik över hur det kommer att gå. Hur jag kommer att uppleva och hantera smärtan den här gången. Är så rädd att jag ska bli rädd av att bli påmind om den, om ni förstår hur jag menar.

Har också börjat få lite ångestkänslor för sonen. Han är 5 år och förstår ju såklart och längtar supermycket efter att bli storebror. Ändå tänker jag att han ska känna sig "övergiven" om vi blir tvungna att väcka honom mitt i natten för att lämna honom hos svärisarna. (Om dom då inte hunnit utomlands dvs. Hemska tanke!)

Känner mig plötsligt inte alls så redo(?) Verkligen gravidhormonernas sista minuten känslor som väller över mig. Haha. Blir så trött på mig själv. Ser bara saker hemma också som jag vill hinna fixa, städa och plocka/göra i ordning.

Nä, idag ska jag försöka byta detta mot pepp! Jag kan, vill, ska och det kommer att gå bra! Det bara måste. Och som vi längtar efter att möta vår lilla skatt och lillebror som gömmer sig där inne.

Hoppas ni andra känner er mer övertygande än jag just nu. Bara för stressen över att bebis måste komma innan 14 dagar över tiden så känns det som den kommer att stanna längre.
  • Elvipe
    Moorii skrev 2018-06-26 11:01:29 följande:

Jag är inte jättenervös än för förlossningen faktiskt, mest spänd över hur den kommer starta - av sig själv eller genom igångsättning. Håller dock med dig om läkningen efter klippet.. Sägs ju att det tar längre tid att läka efter klipp än efter man spruckit. Tog ett drygt halvår innan jag kände mig helt återställd, det är ganska länge.

Vet vad du menar med syskonet. Nu är min son inte två år fyllda än, så han förstår inte mycket av det där med bebis osv, men jag har ångest över att inte kunna ge honom samma uppmärksamhet när lillasyster kommer. Han kommer ju inte förstå varför jag inte kan vara med honom lika mycket längre :/ sitter och gosar med honom så mycket jag kan nu därför, passar på.

Jag är också stressad över att inte ha barnvakt vid +14, hoppas verkligen vi slipper vänta så länge båda två!

Vi har 27 grader här idag och jag vägrade sitta hemma och plågas, så jag åkte och köpte iste på espresso house, shoppade amningstoppar på rea och nu ska jag snart köpa sushi till lunch. Får jag ingen bebis så tyckte jag att jag kunde få lyxa till det lite :P

Ja, jag håller tummarna för oss! Vilken vecka är du i nu? När hade du bf?

Att lyxa till det gör du helt rätt i! Så skönt med amningsbh! Att gå med bygel nu ger mig andnöd. Här blev det en shoppingrunda på babyproffsen med lite krimskrams och resten av dagen har spenderats i en baden-baden stol på gräsmattan medans sonen badat plastpool. Mina fötter svällde upp igår (inte haft så tidigare) och idag har både fötter och vrister varit otroligt svullna. Knappt fått plats med fötterna i skorna. Min puls går bananas också och ibland känns det som om hjärtslagen hoppar upp i halsen. Ska se om svullnaden lagt sig imorn efter en natts sömn annars tror jag nästan att jag ska ringa mvc och se om jag kan få ta ett urinprov och extra bt för säkerhets skull. Annars är det bara mina psykologiska stresspöken som spelar mig ett spratt tillsammans med alla gravidkrämpor.
Svar på tråden Bf juni 2018