Inlägg från: Freya18 |Visa alla inlägg
  • Freya18

Bf juni 2018

Workingmom skrev 2018-03-16 21:54:45 följande:

Det är jobbigt att inte få/kunna sova när man är trött.

Det blir nästan värre när stressen kommer över att man MÅSTE sova.

Egentligen ska man väl inte ligga på rygg så mycket i slutet av graviditeten. Det trycker på stora kroppspulsådern och gör att syresättningen till blodet blir sämre.. ligger jag på rygg börjar jag må illa efter en stund.

Men jag låg lite på en "spikmatta" när det var som värst för ryggen i mina förra graviditeter.

Kanske kan du pröva att lägga en kudde mellan benen när du ligger på sidan så avlastar du bäckenet?

Jag sover också dåligt, vrider och vänder mig ständigt. Det tär på humöret...

Försök lägga dig så snart du får möjlighet på dagtid eller em, när du slutat jobba.

Jag somnade i solstolen idag och de var underbara minuter ??

Hoppas de blir lättare för dig!

Jag hoppas också att det släpper snart.. men jag tror tyvärr att det bara kommer bli värre med min skolios. Ska dock testa med spikmattan! Det har jag inte tänkt på.

Jag undviker att ligga på rygg så gott det går just på grund av att syretillförseln inte ska bli dålig till bebben. Har heller inte sovit på höger sida nånting under hela graviditeten. Jag sover på vänster sida med en avlång kudde mellan benen och en kudde bakom ryggen sen bufflar jag upp täcket ordentligt. När man väl har hittat någorlunda smärtfri position, jo då blir man kissnödig.. Samma visa varje natt.

Jag tar en tupplur varje eftermiddag också. Kan somna sittandes nästan. Haha. Men allt det här är värt i slutändan! Längtar massor till juni! :)
  • Freya18

Alltid när jag läser om förlossningar så blir jag livrädd.. Jag är inte det minsta förberedd än och nu är det inte då länge kvar innan dagen är kommen. Jag ska se till att börja förbereda mig mentalt och försöka bli lugnare i sinnet så att jag inte flippar ur helt när värkarna startar.

Jag känner inte att ett samtal med förlossningen är något för mig. Dom kommer ändå inte kunna säga hur min förlossning kommer att bli och oron kommer ändå att bestå. Fast jag är så himla rädd så har jag ändå önskemål om att använda så lite smärtlindrande läkemedel som möjligt. Att ta del av andningen fullt ut. Att hålla någorlunda kontroll.

Jag är nog mest rädd över att inte kunna hantera smärtan på ett bra sätt. Att gå emot smärtan istället för att ta del av den. Så nu blir det att plugga på lite, träna ben och rygg, meditera och gå på profylaxkurs i april! :)

• Freya18

Uppdatering från min sida! :)

Nu känns det som att allt börjar bli färdigt här hemma! Bröt ihop förra veckan för det kändes som att ingenting är klart och jag hade massor med onda "menssmärtor" och kramper, fick till och med åka in till förlossningen en kväll när jag trodde att ungen skulle ploppa ut. Smärtan kom plötsligt och blev sjukt intensiv på bara 30 min. Det gjorde så ont så jag kunde inte göra mer än att koncentrera på andningsövningar.. Hua.. Jag fick ligga med CTG ett tag och allt såg normalt ut. Bebben kickade som aldrig förr och låg med huvudet nedåt. Så nu har man fått se hur det är på förlossningen också! :)

Allt är i princip klart här hemma. Kläder, hygienprodukter, eko-blöjor, knytblöjor, vagn, badbalja (hittade en ekologisk! Helt fantastiskt!), köpt en tvättmaskin och så är skötbordet och spjälsängen snart här också! Yeeey! BB-väskan började jag packa igår och måste bara tvätta bebisens kläder. Snart är man redo för förlossningen!

• Freya18
    Bubbel85 skrev 2018-04-18 17:32:51 följande:

Har inte heller gjort någonting än mer än att ha beställt vagn. Jobbar heltid och är helt slut, lägger mig i soffan när jag kommer hem vid 17 och ligger där till kl.22 när jag går och lägger mig. Vet inte om det är foglossning jag fått eller nåt annat. Det känns typ som jag har uvi fast i livmodertappen, haha vet inte hur annars jag ska förklara. Nästan rädd att nåt ska ploppa ut när jag går, känns också som jag ska kissa på mig när jag går samt att det bränner och svider över blygdbenet och livmodertappen. Har tagit prov för uvi och mätt livmodertappen och allt ser bra ut så därför borde det vara någon form av foglossning tror jag. Känslan att det bränner/svider/kissnödig sitter i konstant och sen kommer det plötsliga skär emellanåt som gör förbaskat ont. Ska till läkaren imorgon. Nån som känner igen sig?

Varje gång jag går ut på en promenad så börjar det trycka mot blåsan och jag blir väldigt kissnödig fast jag har precis varit på toa. Bebisen trycker emot ordentligt, men det gör aldrig ont på mig. Det känns bara obekvämt. Undrar om dina nerver kommer i kläm? Bra att kolla upp en extra gång.
  • Freya18
    Kia82 skrev 2018-04-18 12:34:18 följande:

Underbart när man börjar att känna sig redo, jag börjar att göra det samma, har bara lite bindor, amningsinlägg och blöjor att köpa hem sen så är allting färdigt.

När har du bf? Själv har jag idag 55 dagar kvar, bf 12 juni.

69 dagar kvar. :) BF 26 juni.

Jag köpte bindor (nattvarianten), amningsinlägg och blöjor från Naty. Lite dyrare, men bättre för huden.
  • Freya18
    Kia82 skrev 2018-04-18 12:34:18 följande:

Underbart när man börjar att känna sig redo, jag börjar att göra det samma, har bara lite bindor, amningsinlägg och blöjor att köpa hem sen så är allting färdigt.

När har du bf? Själv har jag idag 55 dagar kvar, bf 12 juni.

69 dagar kvar. :) BF 26 juni.

Jag köpte bindor (nattvarianten), amningsinlägg och blöjor från Naty. Lite dyrare, men bättre för huden.
  • Freya18
    Kia82 skrev 2018-04-19 22:02:02 följande:

Ajajaj! Jag har nog fixat och trixat lite för mycket idag, först storhandling, sen en tur till plantskolan och sen så var jag ju tvungen att plantera alla blommor jag köpt också. Detta är så typiskt mig att vilja ha allting gjort på en och samma gång och att inte ge upp förrän allt är färdigt, blir så arg på mig själv som inte tar bättre hand om mig själv. Jag har haft så ont hela eftermiddagen och kvällen att jag knappt kunnat röra mig, ryggont, sammandragningar, smärtor i hela bäckenet, kan inte lyfta benen utan att det gör ont, går långsamt och liksom vaggar fram. Jäklar vad klen man har blivit! Är jätterädd för att jag kommer att stelna till ytterliggare inatt och inte kunna röra mig alls knappt imorgon!

Dessutom har lillkillen bytat position, huvudet neråt var tydligen inte ett bra sätt att ligga på så nu far har rundor och sparkar riktigt hårda sparkar överallt, revbenen och kissblåsan är favoriterna. Så, nu har jag gnällt av mig lite. Godnatt.

Aj aj.. :( Du får se till att dra ner lite på tempot så kroppen hänger med i svängarna. Vissa dagar när jag har fått extra energi så pysslar jag med allt på en och samma gång. På kvällen har det känts som att ryggen ska gå av.. Nu har jag lärt mig att ta det lite lugnare och be maken om hjälp med att bära tunga kassar och så.

Har stelheten släppt nu på förmiddagen?
  • Freya18
    evve88 skrev 2018-04-25 17:27:31 följande:

Nån mer vars mage krånglar? Har magknip titt som tätt och molande värk och är för de mesta motsatsen till förstoppad...

Min mage blev krånglig för två veckor sen. Har varit väldigt trög i magen hela graviditeten, men nu har tarmarna satt igång och jag tömmer magen nästan varje dag. Får molande värk och illamående i samband med att tarmarna jobbar..

Nu har min svanskota/svank börjat göra ont också. Igår satt smärtan i hela kvällen och varje morgon när jag vaknar molar det på. Jag har skolios så det kan ju bidra också en del.
  • Freya18

Jag funderar på hur det är när vattnet sipprar ut? Vaknade imorse av att det hade runnit till och på lakanet hade det blivit en liten blöt fläck på typ 10 cm. Lukt- och färgfritt. Är det vanligare att flytningar blir vattnigare senare i graviditeten??

• Freya18
    Kia82 skrev 2018-05-06 15:12:14 följande:

Det är jättevanligt med vattniga flytningar, har samma själv dagligen så det är trosskydd som gäller.

Fostervatten luktar speciellt typ lite salt eller snarare hav.

Okej, bra och veta att det luktar annorlunda. :) Jag får också börja använda trosskydd nu.
Svar på tråden Bf juni 2018