Inlägg från: Utvandraren2 |Visa alla inlägg
  • Utvandraren2

Bf juni 2018

Nu har jag varit på födselsförberedande kurs! Vår kommun måste spara och erbjuder inga kurser, så tre BM på sjukhuset har tagit tag i saken och erbjuder kurs privat. Det var jätteintressant! Känner mig både taggad och undrar vad vi egentligen gett oss in på... ;)

I natt vaknade jag av att jag hade förvärkar. Klockade dem till 3-4 minuter emellan. Blev såklart jätteorolig att det var dags och kände att jag verkligen behövde göra nr två, något som är väldigt vanligt att man känner. Väckte sambon och berättade hur det låg till och att jag skulle testa att gå på toa för att se om det var det. Till saken hör att jag är förstoppad och hade ätit lite för mycket katrinplommon tidigare på kvällen, så hade en "magkänsla" (!) att det kunde vara det som var orsaken. Direkt efteråt slutade värkarna. Efter ca 20-30 minuter kom de tillbaka igen. Så jag tänkte att efter 10 st så ringer jag förlossningen. Men så somnade jag efter den fjärde...

Frågade BM på kursen om det idag, och de sa att det var troligtvis pga att jag behövde gå på toa pga vad jag ätit.

Så var helt slut när klockan ringde imorse! Min stackars sambo med, och han skulle åka til jobbet klockan 6! Han sa att snacka om att vakna med hjärtat i halsgropen när jag väckte honom i natt! <3

• Utvandraren2

GRATTIS Freya18! Det börjar gå upp för en att det faktiskt kan vara dags närsomhelst nu. Jag är 35+3 idag.

Jag har åtta arbetsdagar kvar. Idag var jag på heldagskurs där man skulle vara skärpt och alert. Gick ju sådär när man somnat kl 3:30... Men mina kollegor vet ju om det och ingen räknar med att jag ska vara som vanligt. Ska bli skönt att bara få vara hemma, svårt att hålla humöret uppe när man är dödstrött och inte kan dricka kaffe pga halsbränna.

• Utvandraren2
    MaTik skrev 2018-05-29 08:00:23 följande:

Idag har jag bf!!! Känns helt knäppt, det var så länge sen jag blev gravid och det har hänt så mycket sen dess. Bebisen får gärna stanna inne några dagar till, jag mår bra i kroppen och vill fixa lite mer hemma. Dessutom är det för varmt att föda nu! Kanske tänker helt annorlunda när det gått ett par dagar. :)

Spännande! Jag har exakt en månad kvar idag! Jag hoppas att hon håller sig inne i kanske två veckor till, så att jag hinner gå hemma och gå ner i varv. Är inne på upploppet på jobbet nu, jobbar till torsdag nästa vecka. Har fantastiska kollegor som frågar hur det går med magen och säger att jag är så fin. <3 Det gör väldigt mycket med humöret!
  • Utvandraren2

Märkligt detta...igår var jag -tvungen- att äta en stor portion glass då jag tyckte det gått ett par timmar utan rörelser. Fick resultat direkt. Kallt och hemskt i magen. Idag är det full rulle igen. Just nu har hon sparkat in i mitt revben i två timmar nonstop. Får gärna ta en liten paus nu alltså. Så att jag har en orsak att äta mer glass. xD

• Utvandraren2
    MaTik skrev 2018-05-29 16:04:31 följande:

Det finns ingen AC och det är jättevarmt meddelar min kompis nu. :D Hon blir igångsatt, så hon har lite tid över just nu att messa mig senaste väderleksrapporten.

Vi har heller ingen ac på BB. Dessutom är födeavdelningen högst upp i åttonde våningen i 70-tals betongkolossen till sjukhus. Som inte renoverats nämnvärt sedan den byggdes.

Kan inte säga att jag gråter om det spöregnar när det blir dags...
  • Utvandraren2

Jag håller med föregående! Jag har en väldigt bra säng från Svane med tryckavlastande madrass, tror den hjälper mkt för höfterna nu. Köpte den för ett år sen, hade skitdålig säng i 15 år. Mitt ryggont jag haft i flera år försvann efter ett halvår med den sängen.

Fick tips om att köpa en BB hug me. Löjligt dyr, men har du råd, så köp den. Bra ammningskudde med senare. Jag lägger den ena änden under huvudet och den andra mellan knäna. Då kan jag ligga på sidan lite halvvägs på mage och det är väldigt bekvämt. Köpte också en stor hotellkudde och har raidat garderoben på alla kuddar. Har en stor hög med kuddar i olika storlekar i sängen. Jätteskönt att kunna sittsova i ett kuddberg när jag har halsbränna.

• Utvandraren2

Till helgen verkar värmeböljan vara över där jag bor iallafall. Jag lider med er alla nu i värmen. Lämnade ett tokvarmt kontor och kom hem till en bastu till hus. Har inte hunnit köpa varken markiser eller persienner än.

En kollega sa att det är inte jättekul att ha nyfödd i värmebölja heller, så jag försöker vara tacksam för varje dag hon är i magen, trots att det är tungt.

• Utvandraren2

Tänkte beställa en bärsele. Vilken rekommenderar ni? Både ni som är flergångsfödande och ni som är förstagångs, hur har ni resonerat?

• Utvandraren2

Nu har jag varit hos BM! Jag har räknat fel på dagar, är i 36+2 idag! Blodtrycket var jättebra, växtkurvan perfekt och hjärtljuden starka. Väldigt aktiv bebis sa hon. Men det bästa är att hon fäst sig rejält i bäckenet! Det var det jag misstänkte, eftersom jag plötsligt fick så mkt mer ont i bäckenet de senaste dagarna.
    Så skönt att veta!

Svar på tråden Bf juni 2018