Inlägg från: Moorii |Visa alla inlägg
  • Moorii

Bf juni 2018

Är det någon annan som har moderkakan i bakvägg? Med sonen hade jag den i framvägg och kände därför inte sparkar särskilt tydligt. Denna gång har jag den i bakvägg och ärligt talat är det lite läskigt. Idag kände både jag och mannen lillans fot, så konstig känsla! Det är så naturligt, men det är ändå hur coolt som helst det här med att vara gravid :D

• Moorii
    Bubbel85 skrev 2018-03-31 21:25:26 följande:

Har också i bakvägg denna gång och förra gången i framvägg. Det är verkligen som natt och dag! Det är så mycket aktivitet hela tiden, blir väckt på natten flera gånger. Känner tydligt (tror jag iaf) att huvudet är snett nedåt, rumpan upp till vänster och fötterna på höger sida. Konstigt känsla verkligen :) även om man kan småklaga lite att det alltid är så mycket aktivitet är det såklart jättehärligt och lugnande. Hur kände ni foten? Jag känner mest skillnad vad som är fotsparkar, när bebisen sträcker sig och liksom bändar ut sig osv.

Ja, samma här, kan vakna ibland och först inte veta varför, men så känner jag rätt snart hur det sparkas och bökas. Min bebis kom inte igång på riktigt förrän i vecka 25, men efter det har det varit mycket aktivitet :) väldigt skönt tycker jag! Det var mannen som kände först, jag vågade knappt känna efter för tyckte det var så läskigt :P kände dock tydligt att det var något litet som tryckte ut precis där. Det var alltså inte en snabb spark utan hela magen gick i vågor av att hon knölade runt därinne, ibland spände hon ut vad jag iallafall antar var fötterna :) blir hon som lillebror så kommer hon spänna ut benen allt hon kan mot revbenen när hon blir tillräckligt stor, aj :P
  • Moorii
    Lojsj92 skrev 2018-04-02 15:24:47 följande:

Nu är det faktiskt inte långt kvar mina gravidvänner! Härligt :) Har ni börjat boa och greja hemma? Vad har ni kvar att göra/köpa?

Jag har fortfarande en ganska "liten" mage och dessutom var SF-måttet lite litet förra bm-besöket.. någon som är/har varit med om samma??

Jag har bf 24/6, så drygt tre månader kvar (räknar med att gå över), så än har jag inte boat så mycket. Har köpt lite kläder, nåt gosedjur och så, hämtat ut en babybox, köpt en begagnad syskonvagn. Tänker att när jag passerat vecka 30, vilket ju faktiskt är nästa vecka, så ska jag tvätta alla kläder. Man vet ju aldrig! Har det mesta andra sen innan, babyskydd hyr vi som sist. Nu vill jag bara träffa den lilla <3

Just det, om tre veckor ska jag på gravidfotografering också! Inte för att det kanske har med att boa att göra, men en sak på checklistan iallafall :)
  • Moorii

Moorii: Bf 24/6, 1 barn plus en bonusson

beme: Bf 2/6, inga barn sedan tidigare

Kia82: Bf 12/6, 4 barn

• Moorii
    FairyL skrev 2018-04-09 11:18:07 följande:

Hur är sömmen för er nu i sista trimestern?

Jag sover många timmar, 9-10h om jag kan ta sovmorgon. Efter det kan jag också sova på dagen för att jag är så trött!

Jag drömmer många och jobbiga drömmar och kommer ihåg betydligt fler än innan graviditeten. Får gå upp och kissa minst en gång per natt.

Jag har svårare att somna in och har rastlösa ben emellanåt på kvällarna...tror det kan vara när jag borde ha lagt mig tidigare.

Sover rätt bra faktiskt, när jag inte blir störd av sonen som sover emellan oss halva nätterna. Lägger mig runt nio, sover länge om jag får, vilket är typ aldrig.. Däremot väldigt trött, skulle säkert kunna lägga mig sju utan problem, men det är ju inte kul :P Förra graviditeten vaknade jag säkert 3 ggr per natt för att kissa, nu kanske det blir en gång och oftast för att sonen väckt mig. Konstigt hur olika det kan vara! Däremot har jag extrem halsbränna på dagtid, hade knappt någon alls med sonen. Kanske får ett hårigt barn denna gång ^^
  • Moorii

Men vad konstigt, jag la upp ett inlägg här igår, men nu finns det inte? Med tanke på hur snurrig jag är numera så glömde jag säkert posta det efter jag skrivit klart :P

Berättade iallafall om att jag var till bm igår, i 29+2. Blodvärde var ok på 107 (var nere på 101 förra gången), blodsocker bra och blodtryck, 120/60. Dock sa hon att hjärtat slog hårt, men verkade inte tycka det var konstigt. Känner av dubbelslag ganska ofta, men det var visst vanligt med, men inget jag känner igen från förra graviditeten. Någon annan som har samma?

Magen följer mittenkurvan exakt, förra gången gick den längs övre linjen, så mindre mage denna gång.. Kan det betyda mindre bebis tro? Väntar flicka denna gång, pojke förra gången.

Hur mår ni andra nu? Det som ändrats här är att det är lite jobbigare att andas och jag har börjat få halsbränna på dagarna. I övrigt är jag fortfarande väldigt trött, men har faktiskt knappt ont någonstans, helt otroligt. Hoppas det fortsätter så!

• Moorii
    Kia82 skrev 2018-04-12 16:09:21 följande:

Varit hos bm nu och tro det eller ej men lillemannen låg plötsligt med huvudet neråt, det gjorde han inte tidigare idag! Får väl se om han stannar där eller ska upp och snurra ett tag till?

Hjärtljuden låg på 140 och mitt blodtryck på 120/70. Allt bra.

Meh, min bm ville inte ens kolla hur lillan låg, hon sa bara att det gör man inte förrän i vecka 35.. Inte för att det spelar så stor roll egentligen i detta läge, men hade varit kul att veta :)
  • Moorii
    Kia82 skrev 2018-04-12 19:01:13 följande:

Det är olika i olika län vad man gör och sen beror det ju mycket på barnmorskan också skulle jag tro.

Så är det nog!
  • Moorii
    MaTik skrev 2018-04-20 09:31:28 följande:

Nu är våren här i Stockholm iaf! Klädde mig i en jäkligt tight kjol igår för att visa upp magen, fick en hel drös med komplimanger! Ibland är det kul att vara gravid! :)

Ni som har barn sen tidigare och ammat: behöver man amningsinlägg, amningskudde och sån där salva (purelan?). Eller kan man avvakta med det och köpa ifall behov uppstår?

Köp innan skulle jag säga! När man är frustrerad över amningen (det blir man) och har ont så vill man inte köpa purelan och amningskudde just då, då är det skönt att redan ha detta. Jag kan rekommendera Ergobabys amningskudde som är stum, de andra tycker jag är för mjuka och ger inget vidare stöd. Men det är min åsikt! Köpte min begagnad efter ca 3 dagar i ren desperation och det var det bästa köpet, allt inräknat. Amningsinlägg behövde jag aldrig för läckage, men bröstvårtorna blev så ömma så använde ändå för att de inte skulle skava. Kan alltså vara bra att ha ändå :)
  • Moorii
    Kia82 skrev 2018-04-20 14:49:13 följande:

Ergobabys säger du, jag har faktiskt inte ens tänkt på amningskudde denna gången då jag har dålig erfarenhet av den sen innan men man kanske skulle testa sig på en sådan då.

Ja, den är fantastisk. Man behöver bara se till att kudden ligger stabilt på knäna så har man iallafall en arm fri under amningen utan någon ansträngning.
Svar på tråden Bf juni 2018