Inlägg från: Kanttant |Visa alla inlägg
  • Kanttant

Du som kämpar med ofrivillig barnlöshet, har du gjort abort?

1. Det är en Flashback tråd. Liksom, really? Men oavsett så är det en kvinna som frågar om hennes abort kan ha påverkat att hon inte blir gravid. En fråga, från en som inte är medicinskt kunnig utan orolig. Inga som helst belägg för att det faktiskt är så. Och p.s. på att hon på sida 2 i tråden skriver att hon är gravid...

2. Står att det är en väldigt liten risk och att den risken existerar när det sker komplikationer, såsom infektioner. De skriver också "In case of a tight cervix, more force has to be used to dilate it, which can traumatise the tissue. This can lead to an incompetent or weak cervix that can result in miscarriage or preterm birth" Skulle dock ta det med en nypa salt vad det gäller faktiska svårigheter att få barn (eller behålla en graviditet snarare) efter abort då inga källor eller siffror uppges. Dessutom borde ju effekten då vara 1000 gånger värre efter att en kvinna ha fött barn. Varje kvinna som fött barn borde ju då ha ökad risk att få missfall eller ett för tidigt fött barn. 

3. Ännu ett forum med icke-medicinskt utbildade människor som svarar, och trots det är svaren att det inte är någon fara om man inte haft en svår komplikation. Och frågorna kommer från kvinnor som försökt bli gravida i 6-9 månader, vilket klassas som helt normalt. 

4. Ännu ett forum med okunniga som frågar och gissar. I denna tråd är det någon som gjorde en abort för sex år sedan. Det är inget som helst bevis, igen, fertilitet kan förändras. Att man kunnat bli gravid en gång betyder inte att det kommer vara lätt att bli det igen. Saknar total bevis på samband. 

5. Ännu ett forum...

6. En katolsk anti-abort sida till att börja med... Och trots det så handlar deras artikel inte ens om det du pratar om. De citerar en studie som jämför riskerna mellan medicinsk och kirurgisk abort, inga kommentarer alls på möjligheten/svårigheten att bli gravid efter en abort.

7. Orkar inte ens läsa denna, är en sida utan några som helst källhänvisningar, publiceringsinfo osv. som är översatt till (dålig) svenska med google translate. 

8. Ytterligare en anti-abort sida... men det de bl.a. citerar är en studie som (engligt dem, har inte läst den själv) ska ha visat att kvinnor som genomgått en, två eller flera aborter löper ökad risk för för tidig födsel jämfört med kvinnor som 
    Men, att ha genomgått en, två eller flera aborter tidigare gör också att man löper större risk att gå över tiden vid en fullgången graviditet jämfört. Summa summarum, att ha genomgått en abort ökar risken för både för tidig födsel och överburen graviditet. Säger alltså egentligen ingenting.

Förutom att du inte har en enda trovärdig källa så är det endast en av dessa som pratar om detta med att "tänja" ut livmodershalsen skulle kunna göra det svårare att bli gravid. Detta påstående saknar källahänvisning till faktiska bevis för detta. Men med lite logik så förstår man nog själv att det är ett rätt korkat påstående. Dels för att, precis som EpicNurse påpekar så är en medicinsk tidig abort inte fysiskt värre än en mens. En kirurgisk abort, eller en sen medicinsk abort bör ju dessutom fortfarande vara skonsammare mot livmodertappen än att föda fram ett fullgånget barn. Skulle din/din mammas hypotes stämma borde ju alla kvinnor som fött barn ha svårt att få ett till barn. 
  • Kanttant
    EpicNurse skrev 2017-09-26 14:35:23 följande:

Jag har faktiskt haft två patienter som sannolikt hade dött pga blödningen efter abort (dom hade lite rester kvar som satt fast så det störtblödde) om dom inte kommit in till oss i tid. När dom kom in var dom bleka och hade lite lågt tryck och riklig blödning. Efter typ en halvtimme var de mer eller mindre okontaktbara trots dropp. Båda kördes direkt till operation efter gynundersökningen (dom blev kritiskt dåliga under undersökningen). Blodtryck på ungefär 60/30 (man ska ha ungefär 125/60) och blödning som inte gick att få stopp på. Patienterna var så klart inte hos oss samtidigt, ser nu att det kanske kan tolkas som det i min text.

Hade dom varit hemma själva när det hände som hade dom inte klarat sig.. så det händer nog några gånger om året även i Sverige. Men har aldrig varit med om att någon inte klarat sig eftersom vi är snabba som tusan i sånna lägen.

Man ska väl inte heller egentligen vara hemma själv om man genomgår en medicinsk abort hemma. De brukar ju vara rätt tydliga med att en annan vuxen person ska finns med.
  • Kanttant
    EpicNurse skrev 2017-09-26 15:18:36 följande:

Nej det är helt rätt! Men vissa gör det ändå tyvärr. Och vissa gör det ensamma med en 5 åring som får ringa ambulans till mamman när hon svimmar på toa. Hemskt.

Verkligen! Och som du säger, riskfyllt och möjligtvis livshotande om något går fel.
  • Kanttant
    Anonym (vk) skrev 2017-09-26 23:00:42 följande:

Ja jag blev tvingad/hotad/utpressad/pressad kalla det vad du vill att göra abort mot min vilja. Det har inte bara förstört mitt psyke och mitt liv, utan skulle inte förvåna mig om det även gjort så jag inte kan få barn. Det barnet som jag blev tvingad att ta bort blev till oplanerat första gången killen (och någon kille överhuvudtaget) kom i mig. Nu har jag försökt aktivt i ett år utan ett enda plus. Har även försökt insemination utan resultat. Gjorde ivf för ett par månader sedan och blev gravid men fick missfall i v.6.

Anonym (A) skrev 2017-09-27 02:16:50 följande:

Inte jag, men en nära vän gjorde en abort,och blev efter det aldrig mer gravid. Hon har försökt med ett par olika män genom livet, och det  blev ingen mer graviditet, trots IVF osv. Hon har inte fått missfall, utan inte blivit gravid igen. Sorg. 

Men det finns noll belägg för att det är pga aborterna som du/din vän inte kunnat bli gravid igen. Fertilitet är ett komplicerat område där vi fortfarande bara förstått en bråkdel. Fertiliteten kan förändras oväntat och drastiskt, men studier har inte kunnat påvisa att abort skulle vara en bidragande faktor till minskad fertilitet. Med andra ord så ser det alltså i princip lika dant ut bland kvinnor som genomgått abort och kvinnor som inte genomgått någon abort vad det gäller förmåga att bli gravid igen efter en konstaterad graviditet.
  • Kanttant
    Anonym (A) skrev 2017-09-27 07:00:16 följande:

All respekt för ditt svar, men jag besvarade enbart frågan i TS och drog egentligen inga orsakssamband. Nej, kanske inga belägg för att abort orsakar framtida missfalll/oförmåga till graviditet, men att man ksnske ska tänka 1,2,3 ggr om man VERKLIGEN vill göra abort när man gör det, eftersom man aldrig kan garantera sig att bli gravid igen.

Min vän är givetvis jätteledsen över sin ofrivilliga barnlöshet, nu 50+ och numera beyond att kunna få barn. Därför är hennes budskap att INGEN kvinna ska pressas till abort av sin man, och att man verkligen ska tänka igenom allt ordentligt innan man slänger bort ett potentiellt liv. Chansen kommer inte alltid åter.

Jag är läkare, har suttit alldeles för många gånger på abortmottagning och mött kvinnor som kommit med en man som "inte är redo att bli pappa - vill leva först", altetnativt kvinnor som gör abort nr 5-6 i vecka 15 med ett fullt friskt foster..... Jag är på intet sätt abortmotståndare, men tycker att lagstiftningen är alltför generös och bidrar till ovanstående situationer. De får mig att se rött.

Men det blir väldigt skevt om man svarar som du gör i en tråd som handlar om just att det skulle vara svårare att få barn efter en abort. Kontexten av ditt inlägg blir just att du då tror att din väns barnlöshet har något med aborten att göra. Som läkare borde du vara fullt medveten om det, därav är det nästintill oansvarigt att antyda annat. Att du menar på att vad du egentligen syftar på är du tycker att man ska tänka igenom en abort eftersom man kanske inte kan bli gravid igen är en helt annan diskussion som inte har med abortens effekt i sig att gära.
  • Kanttant
    Anonym (A) skrev 2017-09-27 14:16:15 följande:

Jag tar det en gång till. Jag svarade på TS "Du som kämpar med ofrivillig barnlöshet, har du gjort abort?". Punkt.

Sedan motiverade jag det när du började ifrågasätta.

Och vad jag kommenterade var att det inte har något med aborten i sig att göra. Viktigt att påpeka då hela tråden går ut på att en abort kan påverka ens möjlighet att få barn, det stod ju inte endast "Du som kämpar med ofrivillig barnlöshet, hur du gjort abort?". Den frågan existerade inte självständigt utan har ju en kontext. Ich som sagt, som medicinsk utbildad borde du ju verkligen vara tydlig med att påtala just detta. Som EpicNurse gör t.ex.

Ja, ja, strunt samma. Just nu för vi ju knappast diskussionen framåt.
  • Kanttant
    Anonym (A) skrev 2017-10-05 06:17:43 följande:
    Det är en väldigt befogad fråga, och det måste ha varit kirurgisk abort eftersom medicinsk kom först 1992. Det är ett känsligt ämne för min kompis eftersom hon har längtat extremt efter barn, men inte kunnat få.

Alla ingrepp i kroppen, inkl minsta möjliga, medför risker för blödningar, inflammationer, infektioner och med dem ärrbildningar. Med dagens metoder är de kraftigt minskade, men att helt utesluta biverkningar/sena komplikationer av abort tycker jag är väldogt naivt. Någon här (som alltid) hoppade på mig och påstod att jag inte var yrkeskunnig som inte till 100% motsatte mig samband abort-infertilitet. Ingen yrkeskunnig inom vård kan helt avskriva att komplikationer kring abort (ffa kirurgisk) kan bidra till infertilitet. Förr (80-talet) tog man heller inte STD-prover vilket gjorde att en uppblossande asymptomatisk klamydiainfektion efter abort i högre grad bidrog till infertilitet, liksom ärrbildningar osv.
    Snacka om att tvista om orden. Jag hoppade inte på dig, och inte heller protesterade jag mot att du inte till 100% motsatte dig att abort kan leda till komplikationer med infertilitet. Jag motsatte mig att du helt kontextlöst försökte få det att låta som att din väns problem hade med aborten att göra. Det är ingen som säger att det är 100% riskfritt, finns absolut ingenting som är det. Men risken att abort ska leda till problem med att få barn är minimal och gäller när det blir komplikationer med själva aborten, såsom infektioner. Och vi pratar väl uppenbarlien om moderna aborter, inte äldre aborter där metoder och verktyg var mindre sofistikerade. 

Jag påstod inte heller att du inte var ykreskunnig för att du inte till 100% motsatte risken med abort, det jag skrev var att du som läkare borde bara medveten om hur försvinnande liten risken är och inte då spä på fördomar om risken genom att helt kontextlöst lägga in en berättelse om din vän som gjorde en abort och därefter fått svårt att bli gravid. Det är oansvarigt. Sen skrev jag också att du som läkare borde vara medveten om att man ofta använder mediciner för andra ändamål än de var först skapade för eller är registrerade till för. Samt att det finns viktiga anledningar till att Cytotec inte officiellt är godkänd som en medicin för abort utan för t.ex. just magsår. Det har att göra med att i många, håll, eller de flesta till och med,  i världen är abort mycket mer kontroversiellt än i Sverige. Läkemedelsföretag som tillverkar Cytotec, eller likvärdiga läkemedel, vill därav inte ansöka om att dessa läkemedel ska godkännas för aborter. Det kan innebära stora svårigheter för dem i länder där politiken och attityden kring aborter ser väldigt annorlunda ut, dels regelmässigt men också marknadens respons. Därtill finns det även de som argumenterar för att man inte ska ansöka om det då det kan leda till att läkemedlet förbjuds i länder där abort är förbjudet, vilket tar bort en säker och kostnadseffektiv väg till abort. 

Så nej, min kritik mot dina inläg hade noll att göra med att jag tyckte att du skulle säga att det är 100% riskfritt med abort. Tror du det bör du nog läsa en eller tio gånger till. Det är en rätt rejäl skillnad på det du påstod att jagn ville med det jag faktiskt ville; att du - speciellt som någon som arbetar inom vården - inte helt oansvarigt lägger in en berättelse om din vän som gjorde abort och fick svårt att få barn i en tråd som handlar om just abort och ofrivllig barnlöshet och sedan dessutom försöka skylla på att man bara svarade på frågan. Oansvarigt för en vårdare och kontextlöst. 
Svar på tråden Du som kämpar med ofrivillig barnlöshet, har du gjort abort?