shivas skrev 2017-09-30 20:54:45 följande:
Tack för tipsen! Ska man tänka på något speciellt när man sitter på huk för att slappna av? Hur lär man sig egentligen att slappna av i underlivet? Speciellt eftersom jag upplever mig som så stel.
Att smörja och massera mellangården har jag läst om och hade sen tänkt köpa mandelolja för att massera. Det lät som ett väldigt bra tips tyckte jag. Hoppas att det mjukar upp lite. Något borde det ju göra!
Tack, jag ska absolut prata med BM om detta och hoppas hoppas hoppas få barnmorskor på förlossningen som jag får en bra kontakt med. Annars hoppas jag att antingen jag eller sambon går lös som bulldozers där om att få byta. Väldigt orolig över att barnmorskorna inte ska kännas rätt.
Det kan ju vara lite jobbigt när man inte är van att sitta på huk, men ju mer du tränar desto mer avslappnad kommer du känna dig. Det är faktiskt svårt att spänna sig i hukläge, testa :)
Mitt allra viktigaste tips ell råd införförlossningen är faktiskt att träna avslappning överhuvudtaget. Träna varje kväll att slappna av i varenda liten del o muskel i kroppen, bra att börja nedifrån, när du kommer till ansiktet så slappna särskilt av i pannan, käken o munnen. En lite lustig o nyttig effekt är att det är nästan omöjligt att spänna sig i underlivet om munnen är avslappnad,det är som livmodermunnen o den vanliga munnen hänger ihop. Så avslappnade läppar :)
Jag har skrivit förlossningsbrev om det som känts viktigt vid mina sista förlossningar och jag har faktiskt alltid fått positiva kommentarer av bm för det, fött påflera platser i landet och alla har tagit sig tid att läsa, trots att jag är lite krånglig o har många önskemål.