Iden skrev 2017-09-30 21:09:04 följande:
Jag hade ett väldigt snabbt förlopp, inte på ett vanligt sätt så den delen kan nog vara svårt att jämföra med ut ett generellt perspektiv. Men jag var också orolig för detta med skador innan men landade väl nånstans i att jag inte kan påverka utan för lägga tilliten hos bm. Det jag tror är viktigt är dock att man ibland står på sig om man känner att nåt är fel. se till att din partner vet vad du vill och kan föra din talan.
Angående smärtan så tyckte jag att den var hanterbar utan bedövning. Jag hann aldrig få nånting mer än lustgas. Men allt jag hade läst hjälpte mig otroligt mkt, andningsövningar och sånt. Bara att läsa massa olika förlossningsberättelser gav mig en bild av just hur individuellt det faktiskt är. Även om jag tänkt mig en naturlig förlossning (pga av olika anledningar) är det inget jag förespråkar eller tycker är bättre. Med facit i hand så känns det som jag omedvetet visste att jag inte skulle hinna ha t ex epidural som alternativ och tack vare det tappade jag aldrig kontrollen. Sen är det säkert hokus pokus tänk iofs :)
Jag tror bm försöker hjälpa så gott de kan men det är ju aldrig nån från mvc som faktiskt är med på förlossningen sen och faktiskt vet. De utgår från det generella. Förlossningar brukar inte starta med spontan vattenavgång och ha jättesnabbt förlopp (som det blev för mig) så det var såklart inget vi pratat om innan. Däremot hade jag ju läst om det.
Hitta ditt sätt att förbereda dig som ger dig lugn och trygghet, vare sig det är att läsa eller inte läsa, ta all bedövning som finns eller ingen alls. Det är det häftigaste jag nånsin gjort och jag hoppas att nästa gång kommer gå lika bra.
Jag tror det är en bra idé att läsa mycket men har hållt mig undan mycket för att inte råka läsa fel saker och börja noja över allt och inget som ändå inte går att hantera. Men har du några bra tips på böcker och hur de hjälpte dig så tar jag tacksamt emot det. Eller läste du mest på Internet om andningsövningar och så? Har du tips på några bra sidor i så fall?
Att lita på barnmorskorna är precis vad jag önskar att jag kunde göra, då hade jag inte känt att jag behövt ha så mycket koll och kontroll för helst av allt vill jag bara åka dit och bli vägledd av de personer som faktiskt har riktig erfarenhet av situationen. Men eftersom vårdpersonalen är så hårt pressad idag så har jag så svårt att slappna av. Jag har som sagt tänkt prata med min BM om detta iaf och hoppas på att hon kan lugna mig lite.
Tack för alla dina tips och att du tar dig tid. :)