• Senua

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Hej alla!

Tänkte bara säga att jag gärna hoppar in i den här tråden :) (Känner förresten igen ett par av er från en annan ivf-relaterad tråd).

• Senua
    Nube skrev 2017-12-03 08:14:46 följande:

Välkommen! Har du precis plussat eller hur ser det ut för dig? :)

Nej (har följt tråden lite passivt ett tag :). Är i v15, bf 28/5.
  • Senua
    kattnos skrev 2017-12-03 10:23:51 följande:

Välkommen! Kul att vi blir fler :) Känner igen ditt namn också :) Hur har du mått/mår så här långt?

Jo, rent fysiskt har jag mått oförskämt bra :) Yttepyttelite illamående vid några tillfällen, men annars bara lite tröttare än vanligt (fast svårt att säga vad som beror på graviditet och vad som snarare är pga novembermörkret :). Dock lite mer kämpigt psykiskt, varit orolig för att ngt ska gå fel. Särskilt kring kub-testet (som tur var allt normalt med låg sannolikhet). Annars mest oro kring saker jag eventuellt skulle kunna göra för att det hela ska gå fel (det mesta kan man ju på gott och ont inte påverka...), framförallt att råka få i sig ngn av dom här farliga bakterierna via maten. Menmen, i det stora hela går det bra :).

Hur känns det själv?
  • Senua
    kattnos skrev 2017-12-03 13:11:03 följande:

Så skönt för dig! Jag går in i V 9 i morgon så jag är ju lite efter dig men än så länge mår jag också himla bra! Jag har mått illa korta stunder men inte så att det påverkat min vardag. Trött ibland men mest precis som vanligt. Psykiskt mår jag också bra för jag tänker att det mesta kan jag ändå inte påverka, är något fel i magen så är det... men det ska såklart bli jättespännande att få se vårt lilla frö på VUL på onsdag!

Vad skönt att du mår så bra! :) och hoppas allt går bra på onsdag!! Här får vi vänta tills efter nyår innan nästa ultraljud, vilket känns jättelångt (jag har nog ändå lite svårt att riktigt köpa att det faktiskt skulle växa ngt därinne, så det är trevligt att se, sådär med jämna mellanrum :).

Är det första eller andra vul ni gör?
  • Senua
    Hey.orange skrev 2017-12-03 13:26:57 följande:

Hej! Känner också igen ditt namn, har du varit med förut i någon tråd alltså för ett par år sen?

Nej, är rätt ny här på fl :). Men var med i en tråd tidigare i höstas, som samlade ett gäng som gick igenom ivf samtidigt. Kan det inte vara den?
  • Senua
    kattnos skrev 2017-12-03 17:21:31 följande:

Jag skulle tro att det är den jag känner igen ditt namn ifrån iaf.

Det är första och om allt ser bra ut antar jag att vi blir utskrivna från ivf-kliniken vilket såklart känns häftigt. Sen tror jag inte nästa blir förrän vid RUL och det tänker jag att man vill göra sent så att man kan se mycket. Vi har inte tagit ställning än till om vi ska göra KUB för jag tror inte man erbjuds det före 35 år här.. annars kanske det hade blivit ett UL till.. sen känns det ju fortfarande helt osannolikt att vi faktiskt verkar ha lyckats, det känns fortfarande overkligt så man vågar inte tro på det.

Nä, så här i efterhand tror jag inte att vi tänkte igenom det där kub-testet ordentligt. Dvs just då när vi fick frågan (ca 3 v efter första vul på ivf-kliniken och med dom där första grav-symptomen helt försvunna) ville jag bara så gärna ha ett till ultraljud som visade att det faktiskt fanns ngt där, så vi sa ja. Men tänkte som sagt inte igen hur vi skulle göra med ett negativt resultat, och det borde man nog ha gjort...

Är för övrigt konstigt att sånt varierat över landet, dvs i vilken ålder man blir erbjuden.
  • Senua
    Hey.orange skrev 2017-12-04 06:44:17 följande:

Hur gick KUB testet?

Min förra graviditet gjorde jag det, så jag vill göra det nu också.

Jo, men det gick bra. Dvs såg normalt ut och det var låg sannolikhet för dom felen som kollas efter. Så det är klart att det är en lättnad att få veta det!
  • Senua
    Hey.orange skrev 2017-12-06 06:38:18 följande:

Hur har du haft det med illamående osv? Jag mådde så galet illa i v 6 och 7 men nu i vecka 8 mär jag typ inte illa alls! Bara väldigt körig i magen med kramper ena dag och lättare nästa. Tröttheten är inte heller lika stor denna vecka. Skönt, samtidigt oroväckande. Imorgon får jag besked på vul.

Nä, men jag har klarat mig bra från illamående! Dvs lite småkänning då och då, men det har gått över så fort jag ätit ngt (och nu har det gått över helt sen ett par tre veckor tillbaka). Tröttheten har dock kommit tillbaka med besked (så var glad att du slipper den ett tag! :). Fast jag undrar samtidigt vad som är pga höstmörkret, ev järnbrist och vad som är graviditet...

Hoppas allt går bra på vul!!
  • Senua
    Pigall skrev 2017-12-06 17:51:13 följande:

Ännu mer nervös nu! Fick nyss resultatet av dagens blodprov. V6+2 och ett värde på 88000! :( Dubblas alltså fortfarande varannan dag. Det här känns inte bra! Måste ringa kliniken imorgon.

Nu kan jag inte mycket om hcg-värden, men undrar om det (som det mesta annat i den här processen) kanske kan vara individuellt? Men känner med din oro! Och klart ska du kolla upp det! Håller tummarna för att allt är bra!!
  • Senua
    Pigall skrev 2017-12-07 13:05:04 följande:

Ja jag hade precis fått dem då. Jag fick vul flyttat till den 13:e så att vi iallafall har en dag på oss att avboka resan om det skulle gå illa. Samt rådet att åka in akut om det skulle bli en större blödning med mycket smärta.

Jag skulle inte säga att jag har ont nu men det känns att något händer där inne och det känns annorlunda än det gjort tidigare. Vet inte vart jag ska ta vägen med oron. Vet att det bara är att avvakta men rädslan är hemsk.

Men vad jobbigt att dessutom behöva vänta över helgen på vul!! Jag skulle ju vilja skriva att du får försöka att tänka så lite som möjligt, fast jag själv skulle inte veta hur man bar sig åt för att göra det... en eventuellt uppmuntrande sak jag tänkte på är iaf att ibland när jag börjar fokusera på någon del av kroppen som jag oroar mig över (som jag tänker att du kanske gör nu?) så börjar allt kännas konstigt och annorlunda just där. Kanske kan det vara en förklaring till att det känns annorlunda och inte att ngt är fel?

Hoppas allt går bra oavsett!!
  • Senua
    Hey.orange skrev 2017-12-07 13:08:50 följande:

Pickande hjärta såg vi idag :)

V7+4 bf 21/7 (ivfkliniken räknar v40+0 som bf och då är det 22/7)

Så himla skönt!

Vad roligt!! Grattis! :)
  • Senua

BF 2018 <3

Mm79, 24/5

Senua, 28/5

Nube, 4/6

Kattnos, 16/7

Hey.orange, 21/7

• Senua
    missUniversum skrev 2017-12-08 11:17:37 följande:

Hej

Jag gjorde min första IVF och hade turen att bli gravid. Är nu i v 6 (tror jag). Jag har hela tiden sedan återföringen varit väldigt svullen och gick upp 3 kg redan veckan efter återföringen, så jag gissar jag blev lite överstimulerad. Dock har jag inga andra problem, mild värk i magen men mindre än mensvärk. Nu i v 6 är jag fortfarande jättesvullen i magen. Är det fler som upplevt det? Är det normalt gravidtecken eller kan det vara överstimulering från IVFen eller något annat?

Hej! Jag blev inte överstimulerad, men däremot i V5-6 ungefär så blev jag också väldigt svullen. Tror det kan vara tarmar och sånt som ställer till det. Kände mig stor som ett hus. Det värsta har gått ner sen dess (eller så är det jag som har vant mig :).
  • Senua
    Solen2 skrev 2017-12-15 11:01:12 följande:

Testade precis positivt idag! På dag 17, har egentligen testdag i morgon. Men tjuvtestade iom att vi har fest på jobbet idag. Är i v4+3. Hoppas nu bara att det håller i sig. Detta är vårt 4:e ivf försök. Har bara blivit färskförsök.

Vi har försökt i 3,5år.

Grattis!! Vad roligt! :)
  • Senua
    Znickers skrev 2017-12-16 11:24:02 följande:

En fråga till samtliga här:

Hur långt efter plusset har ni blivit rekommenderade att fortsätta med Lutinuset??

Jag glömde fråga dem i fredags när jag ringde, så får ringa igen på måndag. Men har några av er något konkret svar?

För det första, vad roligt att höra att ni plussat!! :)

Vad jag minns fick jag bara instruktionen att fortsätta med lutinus i två veckor, jag tror inte att det sas något om huruvida ett plus skulle göra skillnad (hade testdag efter de två veckorna dock). Kom nu också att tänka på att jag gjorde korta behandlingen, kanske är det skillnad i rekommendationerna jfr med långa...
  • Senua
    waldesten16 skrev 2017-12-22 06:44:36 följande:

Har en fråga kring när ni berättade nyheten att ni är gravida för den närmsta familjen? Jag vill gärna berätta för mina föräldrar och syster under julen och kommer då på tisdag gå in i v. 8 (7+0). Har varit på tidigt vul så har sett hjärtat slå men ska tillbaka den 4 jan igen för kontroll. Min sambo tycker det är för tidigt att berätta men jag tycker att man kanske kan berätta för de allra närmaste. Hur resonerar ni?

Vi berättade för föräldrar efter första vul (7+3), men då visste några vänner och mina systrar redan (hade pratat om ivf:en så blev ju lite automatiskt att man berättade om resultatet tidigare). Hade kanske inte berättat för föräldrarna då om det inte vore för att halva familjen redan visste, och det kändes som om man inte kunde vänta hur länge som helst med att uppdatera resten :). Dessutom var dom på besök, så det föll sig liksom bara så.
  • Senua
    Nube skrev 2018-01-03 12:22:29 följande:

Har någon/några av er börjat känna bebises rörelser? Jag är i v 18+1 idag och tror att jag känner nåt ibland men är osäker. Vore kul att höra från er andra!

Känner ibland nånting odefinierbart, som lika gärna vara tarmarna (är i v 19+1), dvs hade jag inte vetat att man kan börja känna rörelser nu hade jag aldrig tänkt på det som sådana. Har rul på mån och är helnojjig för att ngt ska vara fel...
  • Senua
    hanna8911 skrev 2018-01-29 17:45:09 följande:

Hej alla! Ville höra med er! Har någon av er upplevt att symtomen minskar redan i v 9? Är i 8+3 och tycker brösten inte ömmar lika mycket längre och från livmodern känner jag inget längre! Ingen Molvärk alls. Har varit på vul föd en vecka sedan och då såg allt bra ut men börjar bli lite orolig...

Det känner jag igen mig i! Började runt v. 8-9 undra om det ändå gått åt skogen. Kände inte av ngt speciellt. Blev lite lugnare först efter kub och ul i v. 13 då man fick bekräftat att det ändå fanns ngt där.
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017