• Miriam Artemisia

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Hej ???? hoppar in här

Är gravid efter tredje återförandet hos Carlanderska i Gbg. Fick tillbaka grodden efter 3 dagars odling, då det var endast 3 av 16 ägg som blev befruktade. Jag har en bra äggreserv trots min ålder, jag är 42. Min sambo är lika gammal och han har dålig spermakvalitet. Få och dålig kvalitet, de gjorde därför ICSI.

Jag har varit gravid tidigare i livet med en annan man, men det slutade med ett missfall och ett MA. Så jag är skitnervös!!! Ingen av oss har barn sedan innan. Så skönt att den här gruppen finns!

Har en liten fråga. Hur länge använde ni Lutinus efter plusset? Har förstått att det skiljer sig lite mellan klinikerna när jag läst på nätet. Känns läskigt att sluta!

• Miriam Artemisia

Hoppfullhet: Tack!! Enligt Carlanderska ska jag ta Lutinus 6 dagar efter td. Så ska sluta imorgon egentligen.

Hey Orange: Vi hade testdag 21/12 på rd 13. Har förstått att testdag skiljer sig åt också.

Emsoff: Ja, funderar på att fortsätta lite längre och sedan trappa ut.. som sagt det är psykologiskt. Tack för grattis och ditt svar!

Znickers: Tack!!! Vad roligt att ni lyckats ni med! Vi fick två till frysen vi med :)

• Miriam Artemisia
    waldesten16 skrev 2017-12-27 06:19:57 följande:

Välkommen hit och grattis till plusset!

Jag gjorde en frysåterföring i stimulerad cykel och denna gången tog jag inte Lutinus alls och det gick vägen :)

Åh så härligt! Grattis!!
  • Miriam Artemisia
    Emsoff skrev 2017-12-27 07:23:49 följande:

Exakt så gjorde jag också. Jag slutade faktiskt lite tidigare än vad min läkare föreslog. Det var hennes förslag att jag skulle köra v12 ut. Men jag glömde be om nytt recept. Så jag började trappa ner en vecka innan. Och det var lättare att sluta när jag visste att det anledningen till att jag tog dem antagligen var helt onödig. Och min läkare körde på enormt mycket TLC efter Lennart Blomqvist modell. Som jag även haft kontakt med under resan. Han tyckte nog att min läkare gav mig lite för mycket TLC också :) men för mycket omvårdnad efter 5 misslyckade graviditeter kan man ju inte få kom vi fram till? Så kör på lutinus så länge du vill och be om ett extra ultraljud i v10 <3

Tack för ditt svar Emsoff <3 Vilken resa du gjort! För mycket TLC kan man knappast få när av sin läkare i er situation. Ska göra ulj 16/1 :)
  • Miriam Artemisia
    kattnos skrev 2017-12-27 09:14:51 följande:

Stort grattis till plusset! Jag gjorde FET i ostimulerad cykel så jag tog inget lutinus alls.

När är du beräknad? :)

Jag är i v6 och har inte gjort något ulj än, men BF i slutet av augusti om jag tänkt rätt :) Grattis till dig med! Hur långt har du kommit?
  • Miriam Artemisia
    Hey.orange skrev 2017-12-27 12:54:31 följande:

Vad är TLC?

TLC är en förkortning av tender loving care :) alltså kärleksfull omtanke.
  • Miriam Artemisia
    kattnos skrev 2017-12-27 12:12:25 följande:

Men vad spännande, det är ju något att se fram emot!

Jag är i v 12 nu och gjorde ul i v 9 - det var så häftigt att se att det fanns något där inne som växte, även om det mest såg ut som en liten alien <3 BF är 16 juli för mig :)

Åh vad skönt för dig att du kommit så långt! Har ulj 16/1 Kram
  • Miriam Artemisia
    waldesten16 skrev 2017-12-28 08:46:44 följande:

Jag har testat det och det hjälper inte. Det enda som hjälper lite är om jag ligger helt plant i sägen/soffan ingen kudde och inte rör mig.  I morse kräkets jag så mycket att jag blev yr och svimmade. Har ringt MVC och de var inte så behjäpliga, har dock en tid i morgon för hälsosamtal. Hoppas hon lyssnar bättre än den i telefonen.

Fy din stackare! <3 Det finns ju de som har riktigt tufft med illamåendet. Hoppas det blir ett bra samtal imorgon. Styrkekramen
  • Miriam Artemisia
    matelan skrev 2017-12-29 11:52:26 följande:

Hej!

Får jag hoppa in här? Vi har gjort IVF och efter jag op. bort båda mina äggledare så gjorde vi FET från ÄP nr 2 och då stannade äntligen pyret. Idag är jag i v 9 (8+1) och har BF 8/8 -18. Vi var på vul i förrgår och såg det lilla hjärtat ticka, nu vågar jag äntligen tro på det! :D 

Stort grattis! Vad roligt! Underbart att få se hjärtat ticka <3 jag har bara kommit till v6 och har vul 16/1
  • Miriam Artemisia
    pigan86 skrev 2017-12-29 22:14:21 följande:

Enligt min egen och ivfklinikens beräkning i samband med äggplock och insättning skulle jag var i vecka 17+6 (18) men enligt ultraljudet idag fick jag backa till 16+6 (17). Gjorde ett tidigt VUL i vecka 8+4 (9) och då mätte fostret rätt storlek för den tid som gått.

Fast barnmorskan idag sa att hon inte kunde göra några korrekta beräkningar då fostret låg så lång in, därav nytt ultraljud om 10 dagar. Så får se vad hon säger då, är lite rädd att något är fel när fostret inte växer som de ska :/

Detta är första gången jag är gravid så vet inte vad som en normalt eller inte.

Förstår om du är orolig! Det skilde sig ändå inte jättemycket åt och det kan ju varit som hon sa att bebisen låg knasigt. Ring och hör med ivfkliniken om du är orolig <3 skönt ändå att du får göra ett nytt ulj så snart... även om jag kan tänka mig att väntan är olidlig. Styrkekram!
  • Miriam Artemisia
    Miriam Artemisia skrev 2017-12-28 10:35:50 följande:

Fy din stackare! <3 Det finns ju de som har riktigt tufft med illamåendet. Hoppas det blir ett bra samtal imorgon. Styrkekramen

Hur gick det med samtalet på MVC?
  • Miriam Artemisia
    hanna8911 skrev 2018-01-02 08:47:10 följande:

Hej! Hoppar lite försiktigt in här och följer tråden. Plussade på nyårsafton efter FET i julveckan! Är bara i v 5+0 så jätte tidigt men spännande att läsa om era upplevelser här inne!

Stooort grattis!!
  • Miriam Artemisia

Vilken helg jag haft.... jag tog ett digitalt cb test med veckoindikator i lördags. Gjorde ett en vecka innan som visade 1-2 veckor och stigit fint till 3+, vilket stämmer med mina veckor.

Sedan i lördags kväll får jag en jätteblödning som stannar av under natten. Det var verkligen störtblödning och jag var på jobbet som ensam ssk. Idag när det blir vardag ringer jag gyn och ber om råd. Jag förstår att de inte kan ta emot alla nygravida med blödningar.... får åter återkomma vid ev ny störtblödning. Så efter samtalet satte jag mig gråtfärdig i bilen och köpte ett nytt test med veckoindikator... det visar ffa gravid 3+ (Var heller inte morgonurin den här ggn) och lugnade mig lite trots att jag vet att hormoner sitter i länge efter ev missfall.

Så det är ?bara? att vänta och se. Ville skriva av mig lite. Har världens underbaraste sambo som stöttar mig. Tack och lov har han världens bästa arbetskamrater som vet om att vi gjort IVF och plussat pga att han fått ta ledigt med kort varsel ggr flera. Så skönt att veta att han också får stöd!

• Miriam Artemisia
    waldesten16 skrev 2018-01-02 10:19:06 följande:

Oj vilken helg. Förstår din oro. Vad sa gyn när du ringde? Gav de någon förklaring på vad det kan vara om allt är normalt. Håller tummarna att inget mer händer nu och att allt är bra

Barnmorskan sa att det kan vara missfall... men jag ger inte upp hoppet än förrän jag gjort VUL. Har ffa symtom som illamående, ömma bröst och svårt för vissa dofter. Läst om andra som haft stora blödningar och allt varit ok. Har tid för ulj 16/1 så får avvakta
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017