• andromedae

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Nube skrev 2018-02-14 07:14:12 följande:

Jag gick in i v 25 igår och känner också bebisen varje dag, mycket spännande. Jag började äta järn för en vecka sedan och känner mig lite piggare och har lättare att vakna upp på morgonen.

Har ni börjar köpa saker för bebisen? Jag har börjat kolla lite på barnvagnar och bilbarnstolar och sängar.. vilken djungel av grejer haha! Vi tänkte köpa det mesta begagnad.

Går in i vecka 26 idag (25+0). Vi har köpt vagn och en hel del kläder, allt begagnat. Även en skötväska med lite prover på apotea.
    Mamma har köpt sängkläder till spjälsäng. Vi har dock inte köpt spjälsäng än utan det sista väntar vi med till april är tanken.
    Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav.
  • andromedae
    pigan86 skrev 2018-02-14 20:10:09 följande:
    Måste bara få fråga hur du räknat ut din gravidvecka? Alltså inget illa menat utan bara av nyfikenhet :)

Du är beräknad dagen efter mig enligt listan där ovan. Jag är idag i vecka 24+4 men du är alltså i vecka 25+0 idag? Har jag räknat fel?? :/ eller hur har du räknat?
    Blev flyttad på RUL trots ivf, han hade vuxit på sig så bra. Så nytt datum är 29/5, det är bara inte ändrat i översta inlägget.
  • andromedae
    Milla8101 skrev 2018-02-15 20:57:34 följande:
    Så man ska ha så högt som möjligt alltså!

Va skönt att det blev ett bra resultat, varför va du mest orolig över trisomi, om jag får fråga?
    Som nån annan förklarade ovan, trisomi 13 och 18 är inte förenliga med liv, därav att de var min största skräck. Downs (trisomi 21) känns som det kan vara jobbigt, men då kan liten ändå ha ett bra liv och vi hade inte gjort abort för det.
  • andromedae
    pigan86 skrev 2018-02-17 20:03:34 följande:
    Ahaa okej :)

Därför jag inte riktigt hängde med. Skönt att bli flyttad åt de hållet iaf och inte åt andra hållet.
    Ja. Det är ju tydligen lite kontroversiellt om man ska bli flyttad vid ivf eller ej, men eftersom vi blev flyttade åt rätt håll övergick vi till att räkna på det Flört.
  • andromedae
    Milla8101 skrev 2018-02-23 08:40:39 följande:

Hej på er

Igår gjorde vi Kub test och nu kan vi också andas ut lite. Bägge fick bäst i test 1:20000.

Men vilken tid det tog, 1,5 timma. Den ena var inte så medgörlig och ville verkligen inte visa upp sig. Men tillslut så fick hon allt hon behövde.

Vi pustar ut... tillsvidare ;)

Grattis.
    Oj vilken tid, vårt tog 20 min från vi kom in på rummet tills vi gick ut igen. Visserligen bara en, men ändå. 
  • andromedae
    Hoppfullhet skrev 2018-02-26 21:11:39 följande:

Känns helt galet att man snart gått 75% av graviditeten. Längtar ihjäl mig o tiden kan ej gå fort nog (dehär med att vara gravid är ingen höjdare för mig tyvärr, alldeles för mkt oro).. på lördag blir de en tur till barnvagnsaffär o så får vi se om det blir ngt inköp :)

Hoppas alla mår bra därute :)

Trist med din oro men skönt för mig att inte vara ensam.
    Går själv in i 27+0 imorgon.

Jag mår egentligen hyfsat, men oron trycker ner mig. Är så orolig att vi inte ska få ha honom hos oss.
  • andromedae
    Hoppfullhet skrev 2018-02-27 19:21:50 följande:
    Att kunna ta till mig att jag inte kan styra över ngt är otroligt svårt. Har nog lite kontrollbehov där. Man vill ju kunna njuta fullt ut, men har insett att det är nog tyvärr omöjligt. Med min första flicka var jag konstant orolig i 9 månader, men sekunden hon var ute släppte all o jag kunde njuta i fulla drag. Försöker ta små stunder här o där när hon ligger o buffar att bara känns värme i hjärtat o prata med henne.

Önskar så att även du kan hitta dina/era små stunder längs vägen där oron lägger sig o lyckan höjs <3
    När han rör sig och jag känner buffar fylls hela jag av nåt slags lyckorus. Jättehärligt Hjärta.

Hoppas på att så fort han är ute så kan jag slappna av mer, för då kan sambon ta ansvar på ett annat sätt. Nu är det liksom jag som måste ha all koll och vara uppmärksam på hur han verkar må där inne.
  • andromedae
    pigan86 skrev 2018-02-28 20:19:31 följande:

Känns just nu som att hela jag är i en tillväxtfas i graviditeten. Magen har skjutit iväg i storlek under dem senaste dagarna, börjar känna mig stor och otymplig men jag älskar det. Jag känner mig kanske inte så jätte bekväm då alla mina kläder jag tidigare trivts i känns trånga men jag känner mig för första gången gravid på riktigt.

Imorgon väntar glykosbelastning nr 2 vilket känns hemskt. Men längtar till nästa besök hos bm som är nästa vecka. Få lyssna på bejbisens hjärta och förhoppningsvis ser allt bra ut. Är lite orolig att mitt järnvärde gått ner ännu mer, låg på gränsen sist och min trötthet har även ökat. Har nog problem med min mage som de är så järntabletter känns inte de minsta lockande.

Har någon här inrett babyrummet än? Har ni shoppat mkt till era små än??

Vi kommer inte ha ett babyrum första året (åren?) utan han kommer få ha ett hörn i sovrummet, vi har ganska stort sovrum.
    Vi har skötbord, det mesta i klädväg, barnvagn. Saknar spjälsäng och bilstol.
    Vi vågar nog inte sätta upp spjälsäng mm förrän i maj (han är beräknad slutet av maj).
  • andromedae
    Ellencassandra skrev 2018-03-27 05:22:15 följande:
    Förstår det! :) drömmer mig bort till det ögonblicket men stoppar mig själv.. försöker å inte tänka så långt fram. Är rädd att det inte ska gå hela vägen :( men hpppas.

Har fått tid för första ultraljud 17 april! Vilket blir i vecka 9 :/ de hade ingen tid i vecka 8, så måste vänta ännuu längre. Hemskt :P

Glömde fråga dom ang lutinus också. De står att jag skulle sluta när jag får positivt eller negativt men jag har inte vågat sluta.. tänker att jag använder upp det jag har hemma å trappar ner till en om dagen snart.. har haft två om Dan.. vad har ni gjort?
    Jag skulle också sluta på testdag, men vågade inte, utan trappade ner under några veckors tid. Först till en om dagen, sen en halv och slutligen vågade jag sluta helt. Spelade säkert ingen roll, säger de till testdag så ska det ju räcka.
  • andromedae
    Nube skrev 2018-04-03 11:23:07 följande:

Hur går det för alla? Jag gick in i v 32 idag och har två månader kvar till BF. Solen skiner och jag ser fram emot våren och bebisen så klart! Vi har beställt vagnen nu, köpt kläder, spjälsäng och bilbarnstol. Skötbord är kvar att köpa + många andra små saker. Så roligt! Nu hoppas jag bara att allt går bra!

Går in i 32+0 imorgon onsdag. Mår ok, börjar bli tungt och har lite ont i ryggen och får ont i höfterna när jag ligger på en sida för länge.
    Har fått beviljad graviditetspenning pga fysiskt ansträngande jobb, så från igår är jag hemma heltid från jobbet.
    Känns konstigt och spännande på samma gång.
    Vi har köpt det mesta, jag är dock fortfarande rädd att nåt ska gå fel för honom därinne, men förhoppningsvis är det bara noja.

Har TUL på torsdag så då får vi se honom igen. Det är i alla fall full rulle på honom varje dag.
  • andromedae
    Solen2 skrev 2018-04-04 12:05:38 följande:
    Vad är TUL?
    Tillväxtultraljud
    Jag har en kronisk tarmsjukdom, Mb Crohns, så de ville kolla att han vuxit som han ska då det kan vara problem med näringstillförseln. Han hade dock tagit allt han behöver och lite till, det var inte undra på att jag gått ner lite i vikt första tiden trots att jag inte kräktes Tungan ute
  • andromedae

Vår pojke kom med urakut snitt pga allvarlig immunisering för snart fyra veckor sen, i graviditetsvecka 34. Han hade grav blodbrist och fick tillbringa sin första tid på neonatalen, men nu är vi hemma och utskrivna även från dagvården.

• andromedae
    Nube skrev 2018-05-11 23:48:03 följande:
    Oj men vilken tur att allt gick bra till slut! Och grattis till sonen :) Hur fick ni ta reda på immuniseringen? Hur har det varir annars?
    Vi åkte in för minskade fosterrörelser. CTG och ultraljud (hans flöden i navelsträng och hjärnartär) visade på anemi så därför fick de akut ta ut honom.
    Han hade ett Hb på strax under 40, 120-150 är normalt. Fick ett par blodinfusioner första dygnet.
    Jag fick dagen efter lämna blodprov där de såg att mitt blod innehöll antikroppar mot hans blod till stor del.
    Jag var rh-positiv i graviditeten, men bebis är negativ.
    Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav, FET2 sept-17 = bebis.
  • andromedae
    kattnos skrev 2018-05-15 08:32:44 följande:
    Oj, tur att det gick bra!

Men det låter konstigt att du skulle ha utvecklat antikroppar mot barnets blod om du är rh+. Det är när mamman är rh- och barnet inte är det som det kan bli problem. Det är samma sak när man lämnar och tar emot blod, är man rh- kan man bara ta emot blod från andra rh- (förutsatt att man har samma blodgrupp i övrigt) men en som är rh+ kan i regel även ta emot samma blodgrupp fast med rh-.
    Nube skrev 2018-05-15 07:11:56 följande:

Vad skrämmande.. tur att allt gick bra! Men hade de inte tagit blodprover tidigare och sett att du var positiv och bebis negativ? Jag är själv negativ men enligt blodprovet är min bebis också negativ och då är det lugnt. Annars hade jag behövt göra nåt (kommer inte ihåg vad).

Brukar man kolla barnets blodgrupp? Min bm sa att man kollar under graviditeten att den som är negativ (vilket jag är) inte har utvecklat antikroppar mot barnets blod. Men eg är detta ett större problem om man blir gravid igen, vad jag har förstått och att de antikroppar man bildat under den första graviditeten kan ta sig in i de nya barnets blodcirkulation. Förr i tiden kunde det innebära att barnet fick "byta blodgrupp" för att överleva (vet ej hur det gick till) men idag får mamman en spruta med anti-d för att undvika immunisering (eftersom ett blod som inte har rh-faktorn inte vill blandas med blod som har det)

Jag kan inte jättemycket om detta men min mamma har pratat om det just för att hon är negativ, jag är det men inte min lillasyster. Ganska intressant tycker jag!
    Måste kolla i journalen, kanske inte var antikroppar, men en stor del av hans blod fanns i mitt blod. Kraftig anemi hade han i vilket fall som helst, pga skada på moderkakan.

Vi ska få prata mer om det med läkare på min efterkontroll i alla fall. Det känns bra, inför ev framtida graviditet med syskon.
    Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav, FET2 sept-17 = bebis v.33+5
  • andromedae
    ijo skrev 2018-05-31 14:34:23 följande:

Vår tjej kom för 2 veckor sedan <3 Så märkligt att hon varit en fryst snöflinga som nu ligger här och sover sött :)

Ja, en väldigt märklig känsla. Vi pratade om det igår, att vår lille pojk varit fryst och blivit upptinad och nu är han här som en egen växande individ.
    Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav, FET2 sept-17 = bebis v.33+5
  • andromedae

Grattis till er som fått bebis Hjärta

Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017