Anonym (Tant Blå) skrev 2017-10-17 10:38:09 följande:
Söderomslottsskogen skrev 2017-10-16 21:32:43 följande:Att gå igenom graviditeter och förlossningar är för min del värt ungefär en miljon styck i utebliven inkomst under graviditeten samt sveda, värk och kroppsskada under och efter graviditet och förlossning.
Mina barn är ovärdeliga.
Äktenskapsförord behöver inte vara ojämlika, men eftersom vi tjänar ungefär lika mycket, hade lika lite pengar när vi träffades och försöker dela hyfsat lika på obetalt arbete kändes det inte som att vi behövde någon annan deal än att dela 50/50 på alla tillgångar om det mot förmodan skulle ta slut.
Offrar en person sin karriär för att ta hand om hem och barn tycker jag att det jämställda är att se till att den som inte jobbat får mer än den andra vid en ev separation.
Dels fattar jag inte vad du menar med utebliven inkomst vid graviditet, hade du inte lön då, eller sjukpenning om du hade komplikationer? Dels är det knappast din mans " fel " att det är jobbigt att vara gravid och gör ont att föda barn. Varför skulle det överföras pengar?[/quote]
Nu är det ju olika hur man mår under sina graviditeter, men jag har inte mått särskilt bra. Är man hemma är det dels karensdag, dels sjukpenning som pga det låga taket inte kommer i närheten av min ordinarie lön. Sedan är det även prestationen när man väl är på jobbet. Under graviditet har jag inte alls haft samma möjlighet att prestera, visa framfötterna och avancera på samma sätt som då jag inte är gravid. Så det är även uteblivna befordringar.
Efter förlossningarna har min kropp skador som skulle kosta stora summor att återställa genom privat plastikkirurgi. Den har även fått permanenta skador som inte kan återställas av vården och som jag därmed får leva med.
Min man har inte behövt betala något pris alls, varken fysiskt eller ekonomiskt, för att våra barn ska komma till världen. Hans karriär gynnas tvärtom av att han blivit far. Både nuvarande och potentiella arbetsgivare ser extremt positivt på att han valt att ta ut halva föräldraledigheten. Signalen jag får från arbetslivet är att som mor är jag bra mycket mindre attraktiv än innan, och varje dag jag är föräldraledig är en dag för mycket.
Alla våra barn har varit önskade och planerade av oss båda, då tycker jag även att det är rimligt att vi delar på det de kostat oss, både i uteblivna inkomster, uteblivna befordringar, sveda och värk genom att han kompenserar mig ekonomiskt vid en ev separation.