• shivas

Hur är ditt barn perfekt? Och hur har du varit en grym förälder som bidragit till detta?

Jag och min sambo väntar vårt första barn och har gått in i vecka 27. Nu när det plötsligt närmar sig så smått så har jag börjat tycka att det är intressant att fundera och läsa lite kring barnuppfostran. Det tråkiga är dock att väldigt många trådar och diskussioner har en negativ klang och man kritiserar gärna varandra samtidigt som man vill höja sig själv och sitt sätt att se på saker. Men borde man inte kunna utesluta det negativa ur dessa diskussioner?

Jag saknar en tråd där man slänger jantelagen i brasan och istället rakt av stoltserar med hur nöjd man är över hur barnen blivit och hur man själv faktiskt bidragit till detta med sin uppfostran.

Ingen är helt perfekt men nog är man perfekt på något vis, i någons ögon. :) Så dela med er och var inte blyga. Kom gärna med konkreta exempel på hur ditt barn är perfekt, på vilken punkt och varför. Och hur du varit en helt grym förälder som bidragit till detta underverk.

Skryt, skryt och skryt lite till!

En fördomsfri och positiv tråd för oss som vill läsa om något annat än tjafs och negativitet kring barnuppfostran.

• Svar på tråden Hur är ditt barn perfekt? Och hur har du varit en grym förälder som bidragit till detta?
  • Anonym (Swift)

Jag har ingen aning om vad vi ev. har gjort men vår son verkar vara född lugn och sansad, och beter sig i allmänhet alltid ordentligt och artigt. Han kanske blir arg eller tjurig 4-5 gånger om året och så har det varit sen han var kanske 3 år gammal.

Jag är tacksam och jag tror inte att det bara är vår förtjänst även om vi förvisso försöker ta det lugnt, ta paus när vi är upprörda och resonera om saker. Vi är noga med att alltid ge argument för varför man behöver göra saker på ett visst sätt/just nu och förklara så mycket jag kan om världen och olika "spelregler" i olika sammanhang.

Saker jag inte skulle säga till ett barn är:

"för att du ska ha nåt att fråga om"
    "för då kommer polisen och tar en"
    "för att jag SÄGER så!"

Det man får på köpet är ett barn som redan från mellanstadiet kan charma/argumentera omkull vissa vuxna och snabbt genomskådar hål och inkonsekvenser i deras resonemang. Jag är väldigt nyfiken på vad han väljer för utbildning lite längre fram.

• äsch
    Anonym (Swift) skrev 2017-10-21 15:22:32 följande:

Jag har ingen aning om vad vi ev. har gjort men vår son verkar vara född lugn och sansad, och beter sig i allmänhet alltid ordentligt och artigt. Han kanske blir arg eller tjurig 4-5 gånger om året och så har det varit sen han var kanske 3 år gammal.

Jag är tacksam och jag tror inte att det bara är vår förtjänst även om vi förvisso försöker ta det lugnt, ta paus när vi är upprörda och resonera om saker. Vi är noga med att alltid ge argument för varför man behöver göra saker på ett visst sätt/just nu och förklara så mycket jag kan om världen och olika "spelregler" i olika sammanhang.

"för att jag SÄGER så!"

Det man får på köpet är ett barn som redan från mellanstadiet kan charma/argumentera omkull vissa vuxna och snabbt genomskådar hål och inkonsekvenser i deras resonemang. Jag är väldigt nyfiken på vad han väljer för utbildning lite längre fram.

Jag håller helt med dig. Ett barn som kan argumentera för sig och sin sak är bra. Jag har alltid uppmuntrat till det. Även om jag som förälder ibland sliter mitt hår över detta, haha. Men det är ju som det ska vara. Hellre ett barn som tänker själv och kan resonera än ett barn som följer strömmen och inte riktigt vet varför. Det är nog guld värt sen när de blir vuxna. Nu också visserligen, men som sagt, inte alltid lika kul när man bara inte orkar just då. Men det tvingar ju också mig som förälder att säga att jag inte orkar ta det här just nu och att det måste vänta (om det inte sker alltför ofta) och jag tror det är bra att barn förstår att vuxna också har känslor, precis som barn, och att det är ok att inte alltid orka eller vara på topp.
  • shivas
    Anonym (Swift) skrev 2017-10-21 15:22:32 följande:

"för att jag SÄGER så!"

Det låter som en intelligent kille och något att vara väldigt nöjd och stolt över. :) Jag tror absolut att ni bidragit mycket till hans sätt att se och hantera omvärlden på. Jag förstår att det är otroligt spännande att se vad han tar sig än när han blir äldre med den positiva egenskapen han har.

Roligt att du delade med dig!
  • Anonym (asdf)

Vår äldsta dotter är född iakttagande. Hon var vaken nästan jämt, grät nästan aldrig, pratade rent väldigt tidigt, kunde ca 50 ord vid 18 månader, halva alfabetet när hon var 15 månader och hela innan 2. Hon är lydig men argumenterar gärna för sin sak.

Vi har alltid pratat mycket med henne, sedan hon var nyfödd. Förklarat allt vi gjort och berättat varför vi gör på ett visst sätt. När hon visade intresse för tex bokstäver tränade vi på det, när hon ville lära sig om dagar köpte vi scouternas almanacka och hon kunde innan 3 år hur det fungerar med dagar, veckor, månader och år. Vi köpte böcker om rymden när hon ville flyga till månen och böcker om kroppen när hon ville veta mer om muskler etc. Dvs, lyssna in vad barnet gillar och syssla med det. Vi var stolta över hur väl vi lyckats med henne.

Sedan kom lillasyster.... raka motsatsten. Massor av temperament, inget tålamod, inte intresserad av vetenskap, talar obegripligt men är oerhört charmig. På henne biter inga argument. Hon bara skriker om hon inte får som hon vill :)

Så.... Man gör så gott man kan men barnen gör mesta jobbet själva. De gör som vi gör - föregå med gott exempel. Visa respekt och försök låta bli att skrika och skälla. Barn VILL göra rätt, och gör så gott de kan.

• shivas
    Anonym (asdf) skrev 2017-10-21 17:19:09 följande:

Vår äldsta dotter är född iakttagande. Hon var vaken nästan jämt, grät nästan aldrig, pratade rent väldigt tidigt, kunde ca 50 ord vid 18 månader, halva alfabetet när hon var 15 månader och hela innan 2. Hon är lydig men argumenterar gärna för sin sak.

Vi har alltid pratat mycket med henne, sedan hon var nyfödd. Förklarat allt vi gjort och berättat varför vi gör på ett visst sätt. När hon visade intresse för tex bokstäver tränade vi på det, när hon ville lära sig om dagar köpte vi scouternas almanacka och hon kunde innan 3 år hur det fungerar med dagar, veckor, månader och år. Vi köpte böcker om rymden när hon ville flyga till månen och böcker om kroppen när hon ville veta mer om muskler etc. Dvs, lyssna in vad barnet gillar och syssla med det. Vi var stolta över hur väl vi lyckats med henne.

Sedan kom lillasyster.... raka motsatsten. Massor av temperament, inget tålamod, inte intresserad av vetenskap, talar obegripligt men är oerhört charmig. På henne biter inga argument. Hon bara skriker om hon inte får som hon vill :)

Så.... Man gör så gott man kan men barnen gör mesta jobbet själva. De gör som vi gör - föregå med gott exempel. Visa respekt och försök låta bli att skrika och skälla. Barn VILL göra rätt, och gör så gott de kan.

Vad roligt att de blivit så olika! Bra och spännande åt båda hållen tycker jag det låter som. Ett barn som är mer inlyssnande och ett annat med en vilja av stål? Jag kan tänka mig att det som förälder är otroligt intressant att se vad det blir av dessa olika personligheter när de blir äldre. :)
  • Mälaröbo

När mitt första barn var liten log jag lite för mig själv när andra barn var "stökiga". Att vårt barn var "enkelt" och lätt att ha runt andra berodde ju NATURLIGTVIS på oss och vårt fantastiska föräldraskap!!
    Sen kom nr 2 och helt plötsligt trillade jag ner från pedistalen och insåg att det var vårt barns förtjänst att hon var enkel och godmodig.... Idag är det nåt jag skrattar gott åt!

• Virriga Vera

Mina barn är idag 33 och 30 och jag är så otroligt stolt över dem bägge två. Jag har under åren lärt mig att man kan bara göra det man tror är rätt, bita ihop och se om man har lyckats när de blir vuxna. Resan dit är en berg & dalbana och det är inte alltid man njuter av färden, så det gäller att njuta av målgången. Där är jag idag och de är vuxna, ansvarsfulla, empatiska, otroligt generösa och bara så perfekta, de är ju mina barn. Någonstans på vägen gjorde jag och deras pappa något rätt.

• shivas
    Mälaröbo skrev 2017-10-21 17:27:35 följande:

När mitt första barn var liten log jag lite för mig själv när andra barn var "stökiga". Att vårt barn var "enkelt" och lätt att ha runt andra berodde ju NATURLIGTVIS på oss och vårt fantastiska föräldraskap!!

Sen kom nr 2 och helt plötsligt trillade jag ner från pedistalen och insåg att det var vårt barns förtjänst att hon var enkel och godmodig.... Idag är det nåt jag skrattar gott åt!

Haha! Attans skit då att bli nedpetad från hästen när man sitter där uppe så gott. Men å andra sidan.. bara för att barn nr 2 kom och hade mindre av just den egenskapen och säkert mer av någon annan positiv egenskap så måste det ju inte innebära att barn nr 1s "enkelhet" inte reflekterar ert ypperliga föräldraskap. ;)
  • Anonym (JK)

Att vara en bra förälder är att:

1) Ge mycket kärlek

2) Ställa höga krav

3) Skapa trygg omgivning

4) Vara lyhörd för barnets behov och person

5) Vara en god förebild

• shivas
    Virriga Vera skrev 2017-10-21 17:29:50 följande:

Mina barn är idag 33 och 30 och jag är så otroligt stolt över dem bägge två. Jag har under åren lärt mig att man kan bara göra det man tror är rätt, bita ihop och se om man har lyckats när de blir vuxna. Resan dit är en berg & dalbana och det är inte alltid man njuter av färden, så det gäller att njuta av målgången. Där är jag idag och de är vuxna, ansvarsfulla, empatiska, otroligt generösa och bara så perfekta, de är ju mina barn. Någonstans på vägen gjorde jag och deras pappa något rätt.

Onekligen låter det som att ni gjorde väldigt mycket rätt. Måste vara en fantastisk känsla att se ens barn växa upp till så fina människor. Grattis är nästan på sin plats. :)
Svar på tråden Hur är ditt barn perfekt? Och hur har du varit en grym förälder som bidragit till detta?