Inlägg från: Virriga Vera |Visa alla inlägg
  • Virriga Vera

Hur är ditt barn perfekt? Och hur har du varit en grym förälder som bidragit till detta?

Mina barn är idag 33 och 30 och jag är så otroligt stolt över dem bägge två. Jag har under åren lärt mig att man kan bara göra det man tror är rätt, bita ihop och se om man har lyckats när de blir vuxna. Resan dit är en berg & dalbana och det är inte alltid man njuter av färden, så det gäller att njuta av målgången. Där är jag idag och de är vuxna, ansvarsfulla, empatiska, otroligt generösa och bara så perfekta, de är ju mina barn. Någonstans på vägen gjorde jag och deras pappa något rätt.

• Virriga Vera
    tykor skrev 2017-10-23 08:43:31 följande:
    Jag borde kanske inte svara eftersom mina barn inte är perfekta samt att de är så som de är utifrån sin personlighet, inte utifrån vår fostran. Jag har inte heller nån intention som förälder att barnen ska vara perfekta. Välfungerande människor, någorlunda lyckliga räcker för mig. 

Innan jag fick barn trodde jag att mitt agerande mot barnet skulle betyda allt. Om jag gjorde si så skulle det bli så. Tydliga rutiner, konsekvens, allt på mitt och pappans sätt skulle forma barnet till ett väluppfostrat barn.

Det dröjde inte ens några veckor innan jag fattade att det inte var så enkelt. Mitt första barn har en stark personlighet och bestämde själv när han tänkte äta, sova, leka, umgås. Det var bara för mig som mamma att hänga på. Mitt andra barn 'r en betydligt mer följsam person. Han fann sig snabbt i våra rutiner för ätande, sömn, lek och umgänge. De är ganska stora nu, 12 och 10 år och är fortfarande sina personligheter.

Den äldsta får vi hålla ganska hårt för att han ska fungera i vardagen. Den yngsta får vi snarare putta framåt för att han ska ta för sig och utvecklas.

Vi som föräldrar har utvecklats massor under den här resan i vårt föräldraskap, och det jag framför allt lärt mig är att inte vara dömande mot andra föräldrar utifrån hur deras barn beter sig. Jag vet precis hur svårt det kan vara utan att man har nån skuld till beteendet, och precis hur lätt det kan vara utan att man har nån delaktighet i det heller. Barnets personlighet i kombination med förälderns lyhördhet och förmåga att fostra en individ. 
    Men perfekt är ju så olika. Mina barn är i mina ögon helt perfekta, jag vet att de har fel och brister. Men de är perfekta ändå. Jag skulle aldrig vilja ändra något, de är som de är och älskade just därför.
  • Virriga Vera
    tykorr skrev 2017-10-24 08:29:32 följande:
    "Men perfekt är ju så olika. Mina barn är i mina ögon helt perfekta, jag vet att de har fel och brister. Men de är perfekta ändå. Jag skulle aldrig vilja ändra något, de är som de är och älskade just därför."

Nej, perfekt är inte olika. Perfekt är utan fel och brister och inget ord jag gillar att använda, och i synnerhet inte om människor.

Mina barn är fantastiska, mysiga, gnälliga, bråkiga, ansvarstagande, ansvarslösa, barnsliga, mogna, glada, sura, och allt möjligt annat i en salig blandning. Jag älskar dem som de är med både sina positiva och mindre positiva egenskaper.

Även jag som förälder har en massa positiva och mindre positiva egenskaper. Det betyder inte att varken jag eller barnen är mindre älskvärda eller att vi borde förändras, det betyder bara att vi är människor. 
    Perfekt kan betyda utan fel och brister, det kan också betyda så mycket mer, det du tycker är utan fel och brister kanske jag inte tycker är utan fel och brister och därför så är perfekt olika beroende på vem som säger det.
Svar på tråden Hur är ditt barn perfekt? Och hur har du varit en grym förälder som bidragit till detta?