• samira11

Hur mycket vätska utöver mjölk dricker era bebisar??

Min lilla tjej snart 5mån hon kan Dricka en hel del och det hindrar inte henne från att äta sina gånger.. På BVC sa de man ska inte ge is fall jätte liten mängd. Men varför då om hon tycker att det är svalkande o äter sin ersättning som vanligt så är det väl ok eller ehmn blir confused. Kramiss

• Svar på tråden Hur mycket vätska utöver mjölk dricker era bebisar??
  • EpicNurse

Nej! Dom ska inte dricka annat än bröstmjölk/ersättning förrän dom äter!

Så när dom går över till mat får dom dricka. Och så klart en klunk om dom smakar saker. Men dom får helt fel elektrolytbalans (salter, mineraler osv) i kroppen om dom dricker vatten när dom inte äter. Därför ska dom inte dricka för att ?svalka?. Funkar precis lika bra med mjölk/ersättning.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Meriall

Du kan ge ersättning i rumsvarm färdigtetra, dvs utan att värma den innan, så kommer den upplevas sval för henne om hon gillar när det är lite kallare.

• legomum

Är du på solsemester med en bebis så kan du skedmata lite extra vätska men det är ganska onädigt om du ammar fritt

• samira11

Min dotter dricker. Även små mängder. Kamomill te. Det ganska vanligt att man ger hos oss det fick vi oxo som små. Det påverkar inte hennes matintag hon äter upp ersättningen på noll tid. Samt växer fint fint. Kamomille även bra för deras. Små magar

• Mittiprick
    samira11 skrev 2017-10-28 11:18:30 följande:

Min dotter dricker. Även små mängder. Kamomill te. Det ganska vanligt att man ger hos oss det fick vi oxo som små. Det påverkar inte hennes matintag hon äter upp ersättningen på noll tid. Samt växer fint fint. Kamomille även bra för deras. Små magar

Men Jesus christ! Kissar att dina barn går runt och äta chips, ostbågar och kakor som mellanmål varje dag också och att dina flickor har hål i öronen fast hon bara är en bebis.

Ts, ge absolut inte din bebis te! Herregud, folk alltså.

Det handlar inte om att dom inte skulle äta. Dom kan dö om dom får fel saltbalans i kroppen! Därför ska dom inte dricka annat än mjölken eller ersättningen.
  • samira11

Nej. Oo nej de äter varken chips eller kakor men lite tee funkar utomordentligt bra. Jag sa det till bm att kill tjejen får te ibland och hon sa att hon hört det förr från andra mammor och så länge bebisen tyckr om det o inte mår dåligt på något vis dock inga kopiösa mängder. Kakor o chips får hon vänta en liten stund med:)

• fluu

Under riktigt varma sommardagar kunde hon få någon skvätt vatten, annars drack hon inget annat än bröstmjölk fören hon var sådär en 7-8 månader, då blev det vatten. Vi testade med välling några gånger efter 6-månadersdagen för att få henne att gå upp i vikt, men hon gillade aldrig välling.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Physalis

Samma som fluu.

Nu på hösten hade jag inte sett någon anledning att ge en så liten annat än vad amningen ger. Är det för att svalka tandköttet finns det bitringar man kan lägga i kylen så att de blir kalla.

Korrekturläser som en kratta
  • emc85

Min snart 6 månaders bebis dricker endast bröstmjölk då det är allt som behövs och det enda han ska dricka just nu. Fick någon sked vatten i somras när det var riktigt varmt.

Svar på tråden Hur mycket vätska utöver mjölk dricker era bebisar??