• Jullan

Sen abort efter ivf

Hej!

Vi gjorde en återföring av fryst embryo i juni och jag blev gravid. Tyvärr upptäcktes det i vecka 13 att barnet hade en mycket allvarlig hjärnskada. I vecka 14 slutade hjärtat att slå och i vecka 15 gjorde vi en sen abort.

Vi har bestämt oss för att försöka igen. Jag undrar nu om det finns fler här inne som varit med om något liknande? Försökte ni igen? Hur upplevde ni graviditeten efter en sådan händelse? Hur länge väntade ni med att försöka igen? Hur gick det?

Tack på förhand för att ni delar med er!

• Svar på tråden Sen abort efter ivf
  • Jullan

Hej! Vad otroligt tråkigt att höra att ni varit med om detta. Vi är nog lika gamla, om du är född -79? Vi gjorde en ivf nu nyligen. Har testdag den 18 december men vet redan att det misslyckats. Nu måste vi vänta en mens innan vi får försöka igen. Vi fick inga till frysen den här gången så det blir ivf och långa protokollet den här gången. Just nu känns det otroligt tungt. Hur ska ni gå vidare?

• Jullan

Jag förstår dig verkligen. Jag upplever också att ivf-behandlingarna förstör. Just nu mår jag ok. Känner mig dock väldigt skör psykiskt. Efter nästa mens sätter vi igång med långa protokollet. Har liksom tappat tron på att det kan funka men hoppas ändå på något sätt. Vet inte hur många fler behandlingar jag kommer orka med. Är också öppen för att adoptera istället men min sambo är för gammal.

• Jullan

Hej! Vad segt med blödning som inte slutar. Känns som att man liksom har nog med den psykiska påfrestningen för att också råka ut för fysiskt strul. Vi går och väntar på att få börja med långa protokollet. På lördag börjar vi spraya. Känns lite läskigt med långa protokollet men kliniken säger att det inte är så stor skillnad. Jag oroar mig för att inte kunna klara av mitt jobb tillräckligt bra. Vi går på fertilitetscentrum i Stockholm och jag tycker att de är mycket bra på det stora hela. Var går ni? Hoppas att ni får komma igång snart om det är det ni vill! Då kanske vi hamnar ungefär lika i processen.

• Jullan

Jag tycker de är bra på Fertilitetscentrum. Efter aborten känns det som att de har bemödat sig lite extra för att vi ska ha det så bra som möjligt. Jag känner mig lugn och trygg och litar på dem och deras bedömningar. Tråkigt att bemötandet varierar där ni går. Det är ju en mycket viktig del i processen tycker jag!

• Jullan

Hur går det för dig Linsen79? Jag sprayar och ska börja med sprutor om en vecka som det verkar.

• Jullan

Åh vad spännande! Jag håller tummarna för att det går vägen för er denna gång! Jag är också igång med sprutor nu. Troligtvis äggplock den 26 feb.

• Jullan
    linsen79 skrev 2018-02-15 21:35:57 följande:

Tack!!! Börjar bli riktigt nervös nu. Äggplock imorgon. Å ena sidan vill jag ju inte annat än att få det att funka nu, men å andra sidan är jag livrädd för de känslor som kommer röras upp om det faktiskt lyckas... 

Spännande! Har du hunnit bli ruvare nu då? Förstår verkligen att det är mycket känslor!

Jag sprutar och sprayar. Just nu oroar jag mig för att det inte ska finnas tillräckligt med äggblåsor eller att de ska ha växt ojämnt. Alltid är det något att oroa sig för. Har fått flera olika biverkningar av menopuren så längtar verkligen tills det är dags för äggplock. Hoppas på att det blir nästa måndag.
  • Jullan

Åh nej vad tråkigt att läsa att du tror att det inte gått vägen. Men vad konstigt att det börjat blöda så tidigt? Jag hoppas att du har fel ändå!!

Håller med om att det känns som ett heltidsjobb med allt detta! Så stressande att springa från jobbet på läkarbesök heltiden och hantera alla tankar.

Vi har fått tid för äggplock på fredag. Då har jag sprutat i 15 dagar. Mina ägg växer tydligen långsamt. Hoppas på att få ut 7 ägg då!

Hör gärna av dig och berätta hur det går för dig!

• Jullan
    vinterbebis12 skrev 2018-04-28 09:58:57 följande:

Är den här tråden fortfarande aktiv? Jag fick också göra en abort efter IVF (skulle precis gå in i v 13), fostret var friskt men jag hade en livshotande livmoderinfektion som satt sig i fosterhinnorna. Ruvar just nu igen. Hur har det gått för er andra?

Hej!

Vi kämpar vidare tyvärr. Har gjort två ivf sedan vår abort men de har inte lyckats och vi har inte fått något till frysen. Ska börja en ny omgång nu snart igen. Håller tummarna för att det går vägen för dig denna gång!
  • Jullan
    Anonym (Linnea) skrev 2018-05-02 03:05:52 följande:

Gjorde en abort i v 24,,, det upptäcktes fel på barnet. Var tvungen att föda fram det. Så fruktansvärt! I månad 6 är barnet utvecklat så det var hemskt att se.

Vi har försökt med flera ivf efter. Många många missfall, tårar och längtan. Nu ska vi sätta in två embryon varje gång- hoppas på bättre chans till bebis.

Vi har inga fel varken på ägg eller spermier.

Vi kämpar vidare, men tungt.

Vi blir aldrig glada vid positivt gravtest längre. Vi har varit med om då många svårigheter så vi vågar aldrig hoppas.

Vilken tuff resa ni har haft! Jag förstår känslan av att inte våga hoppas. Stort lycka till!
  • Jullan
    Jullan skrev 2018-05-03 00:02:09 följande:

Vilken tuff resa ni har haft! Jag förstår känslan av att inte våga hoppas. Stort lycka till!

Förresten får jag fråga var ni går någonstans? Vår klinik vägrar sätta tillbaka två. Verkar som att det gäller generellt på den kliniken och inte bara för oss.
Svar på tråden Sen abort efter ivf