• Jullan

Sen abort efter ivf

Hej!

Vi gjorde en återföring av fryst embryo i juni och jag blev gravid. Tyvärr upptäcktes det i vecka 13 att barnet hade en mycket allvarlig hjärnskada. I vecka 14 slutade hjärtat att slå och i vecka 15 gjorde vi en sen abort.

Vi har bestämt oss för att försöka igen. Jag undrar nu om det finns fler här inne som varit med om något liknande? Försökte ni igen? Hur upplevde ni graviditeten efter en sådan händelse? Hur länge väntade ni med att försöka igen? Hur gick det?

Tack på förhand för att ni delar med er!

• Svar på tråden Sen abort efter ivf
  • linsen79

Vi håller tummarna för att det går bra! :) Tycker du de varit bra på fertilitetscentrum? Vi går på Stockholm IVF. Tycker de varit rätt bra, men bemötandet har varierat rätt mycket mellan personalen. 
    Skrev fel när jag skrev långa protokollet, vi kommer köra korta igen. Men nu när mensen strular kanske de omvärderar, vem vet... Verkligen jobbigt med allt både fysiskt och psykiskt. Ibland känns allt rätt hopplöst även om de på kliniken säger att vi har goda chanser. 

• Jullan

Jag tycker de är bra på Fertilitetscentrum. Efter aborten känns det som att de har bemödat sig lite extra för att vi ska ha det så bra som möjligt. Jag känner mig lugn och trygg och litar på dem och deras bedömningar. Tråkigt att bemötandet varierar där ni går. Det är ju en mycket viktig del i processen tycker jag!

• linsen79

Vad skönt! Det är så viktigt med bemötandet och känna sig trygg. Jobbig process som det är ändå. Vi får hålla varann uppdaterade om vad som händer, vi kanske synkar som sagt! :)

• Jullan

Hur går det för dig Linsen79? Jag sprayar och ska börja med sprutor om en vecka som det verkar.

• linsen79
    Jullan skrev 2018-02-06 22:54:05 följande:

Hur går det för dig Linsen79? Jag sprayar och ska börja med sprutor om en vecka som det verkar.

Hej Jullan! Kul att höra från dig! Då synkar vi ganska bra! Jag kör sprutor för fullt nu. Ägguttag i veckan (hoppas jag). Kändes väldigt mycket jobbigare denna gång men hoppas det ger resultat. 
  • Jullan

Åh vad spännande! Jag håller tummarna för att det går vägen för er denna gång! Jag är också igång med sprutor nu. Troligtvis äggplock den 26 feb.

• linsen79

Tack!!! Börjar bli riktigt nervös nu. Äggplock imorgon. Å ena sidan vill jag ju inte annat än att få det att funka nu, men å andra sidan är jag livrädd för de känslor som kommer röras upp om det faktiskt lyckas... 

• Jullan
    linsen79 skrev 2018-02-15 21:35:57 följande:

Tack!!! Börjar bli riktigt nervös nu. Äggplock imorgon. Å ena sidan vill jag ju inte annat än att få det att funka nu, men å andra sidan är jag livrädd för de känslor som kommer röras upp om det faktiskt lyckas... 

Spännande! Har du hunnit bli ruvare nu då? Förstår verkligen att det är mycket känslor!

Jag sprutar och sprayar. Just nu oroar jag mig för att det inte ska finnas tillräckligt med äggblåsor eller att de ska ha växt ojämnt. Alltid är det något att oroa sig för. Har fått flera olika biverkningar av menopuren så längtar verkligen tills det är dags för äggplock. Hoppas på att det blir nästa måndag.
  • linsen79
    Satte in ett 3-dagars i måndags så nu är jag inne på ruvardag 6. Men har blött sedan dag 2 så jag tror tyvärr inte det gått vägen. :( Det är ju alldeles för tidigt för att det ska vara mens, men det är alldeles för mycket blod för att vara nidblödning (gissar jag, jag vet egentligen inget om nidblödningar). Så det känns inte som det funkat. Känner ingenting i kroppen heller som tyder på graviditet. Visserligen tidigt ännu, men ändå. 

Känner igen känslorna. Mycket oro och osäkerhet. Känns som ett jäkla heltidsjobb att hålla på med alla sprutor, möten, undersökningar, stress... suck. Har du fått något besked om när äggplocket blir? Håller tummarna för dig! :) 
  • Jullan

Åh nej vad tråkigt att läsa att du tror att det inte gått vägen. Men vad konstigt att det börjat blöda så tidigt? Jag hoppas att du har fel ändå!!

Håller med om att det känns som ett heltidsjobb med allt detta! Så stressande att springa från jobbet på läkarbesök heltiden och hantera alla tankar.

Vi har fått tid för äggplock på fredag. Då har jag sprutat i 15 dagar. Mina ägg växer tydligen långsamt. Hoppas på att få ut 7 ägg då!

Hör gärna av dig och berätta hur det går för dig!

• linsen79

Åh då håller jag tummarna för dig! Hade också långsammare process denna gång, tror de ökade på med två dagars sprutor. Och fick ändå ut färre ägg än sist. Men har två i frysen nu iaf, så jag är jättenöjd ändå! 

Ringde kliniken idag för att fråga om blödningen. De sa att det kan bero på en massa sker - lutinus som rispar slemhinnan, nidblödning, eller nån slags förmens. Känns som dagarna släpar sig fram... testdag på måndag! 

Hör av dig och berätta hur det går på fredag! Styrkekram!

• vinterbebis12

Är den här tråden fortfarande aktiv? Jag fick också göra en abort efter IVF (skulle precis gå in i v 13), fostret var friskt men jag hade en livshotande livmoderinfektion som satt sig i fosterhinnorna. Ruvar just nu igen. Hur har det gått för er andra?

• Anonym (Linnea)

Gjorde en abort i v 24,,, det upptäcktes fel på barnet. Var tvungen att föda fram det. Så fruktansvärt! I månad 6 är barnet utvecklat så det var hemskt att se.

Vi har försökt med flera ivf efter. Många många missfall, tårar och längtan. Nu ska vi sätta in två embryon varje gång- hoppas på bättre chans till bebis.

Vi har inga fel varken på ägg eller spermier.

Vi kämpar vidare, men tungt.

Vi blir aldrig glada vid positivt gravtest längre. Vi har varit med om då många svårigheter så vi vågar aldrig hoppas.

• Jullan
    vinterbebis12 skrev 2018-04-28 09:58:57 följande:

Är den här tråden fortfarande aktiv? Jag fick också göra en abort efter IVF (skulle precis gå in i v 13), fostret var friskt men jag hade en livshotande livmoderinfektion som satt sig i fosterhinnorna. Ruvar just nu igen. Hur har det gått för er andra?

Hej!

Vi kämpar vidare tyvärr. Har gjort två ivf sedan vår abort men de har inte lyckats och vi har inte fått något till frysen. Ska börja en ny omgång nu snart igen. Håller tummarna för att det går vägen för dig denna gång!
  • Jullan
    Anonym (Linnea) skrev 2018-05-02 03:05:52 följande:

Gjorde en abort i v 24,,, det upptäcktes fel på barnet. Var tvungen att föda fram det. Så fruktansvärt! I månad 6 är barnet utvecklat så det var hemskt att se.

Vi har försökt med flera ivf efter. Många många missfall, tårar och längtan. Nu ska vi sätta in två embryon varje gång- hoppas på bättre chans till bebis.

Vi blir aldrig glada vid positivt gravtest längre. Vi har varit med om då många svårigheter så vi vågar aldrig hoppas.

Vilken tuff resa ni har haft! Jag förstår känslan av att inte våga hoppas. Stort lycka till!
  • Jullan
    Jullan skrev 2018-05-03 00:02:09 följande:

Vilken tuff resa ni har haft! Jag förstår känslan av att inte våga hoppas. Stort lycka till!

Förresten får jag fråga var ni går någonstans? Vår klinik vägrar sätta tillbaka två. Verkar som att det gäller generellt på den kliniken och inte bara för oss.
  • vinterbebis12
    Jullan skrev 2018-05-03 00:02:09 följande:
    Jättetufft Linnea! Skickar en stor kram och håller tummarna för att nästa försök ska lyckas.
  • vinterbebis12
    Jullan skrev 2018-05-03 13:54:39 följande:
    Förresten får jag fråga var ni går någonstans? Vår klinik vägrar sätta tillbaka två. Verkar som att det gäller generellt på den kliniken och inte bara för oss.
    St Göran. De vill inte sätta tillbaka två där. Var går ni?
  • linsen79
    vinterbebis12 skrev 2018-04-28 09:58:57 följande:

Vilket fruktansvärd situation! Men då är du iaf frisk igen låter det som. Håller tummarna att ruvningen ger resultat! 
    För mig har det inte gått på nytt. Har bara ett försök kvar genom landstinget men inte så höga förhoppningar tyvärr. :(
  • linsen79
    Anonym (Linnea) skrev 2018-05-02 03:05:52 följande:

Så fruktansvärt tungt. Jag lider med dig. Ingen ska behöva gå igenom detta! Förstår att det är så många känslor som rörs upp undre processens gång. Hoppas verkligen det går vägen för er! 
Svar på tråden Sen abort efter ivf