• Hertz

Varför vill Israel inte erkänna en palestinsk stat

Judarna har ju Israel som deras stat så varför kan inte palestinierna få ha sin egen stat nu utsätts ju palestinierna för Israel rasism övergrep och etnisk rensning.

• Svar på tråden Varför vill Israel inte erkänna en palestinsk stat
  • Konservativ
    Hertz skrev 2017-10-30 09:44:59 följande:

Judarna har ju Israel som deras stat så varför kan inte palestinierna få ha sin egen stat nu utsätts ju palestinierna för Israel rasism övergrep och etnisk rensning.

Kan inte Jordanien vara palestiniernas stat? 
  • Kjell2

Var skulle den staten ligga och med vilka gränser?
  • hamaskanske

För Palestina styrs av Hamas och vill inte ha fred med judar ,det går inte att sluta fred med djur som inte vill ha fred .Palestina styrs av en terrororganisation vi borde ALLA titta åt det andra hållet, och låta Israel en gång för alla ta hand om problemet med vilka medel dom än finner lämpliga bomba skiten ur terrorist staten 

I stand with Israel 

• Kasperina

För att Israel som stat anser att judar är högre stående varelser än palestinier.
    Det blir tydligt när man ser till hur Israelisk militär beter sig där de som ockupationsmakt kontrollerar de områden som palestinierna ursprungligen fick behålla när FN med USA och Storbritannien i spetsen gav bort resten av deras land 1947.
    Hade inte palestinierna råkat ut för ett gäng puckade terrorister (PLO, Hamas) som går in och hjärntvättar många av deras ungdomar hade Israel som suverän stat inte funnits längre. Inte ens USA hade kunnat stödja det de gör i Gaza och på Västbanken. 

• Konservativ
    Kasperina skrev 2017-10-30 14:12:08 följande:

För att Israel som stat anser att judar är högre stående varelser än palestinier.
    Det blir tydligt när man ser till hur Israelisk militär beter sig där de som ockupationsmakt kontrollerar de områden som palestinierna ursprungligen fick behålla när FN med USA och Storbritannien i spetsen gav bort resten av deras land 1947.
    Hade inte palestinierna råkat ut för ett gäng puckade terrorister (PLO, Hamas) som går in och hjärntvättar många av deras ungdomar hade Israel som suverän stat inte funnits längre. Inte ens USA hade kunnat stödja det de gör i Gaza och på Västbanken. 

Vad gör de? Jag trodde de hade dragit sig därifrån?
  • Abegayle70

De fick ju en egen stat redan i Balfourdeklarationen 1917. Jordanien, den arabiska befolkningen fick 78% av det palestinska mandatet 1922.
    Det räckte inte. När de återatående 22% fördelades 1948 anföll grannländerna omgående den lilla staten Israel.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Abegayle70
    Kasperina skrev 2017-10-30 14:12:08 följande:

Trams, ickejudaiska medborgare i Israel har samma rättgiheter som judar. Om inte grannländerna gång på gång anfallit och försökt utplåna Israel så hade fred rått i området sedan 1948.
  • Söderomslottsskogen

Israel vill inte ha en två-stats-lösning för att de vill ha hela området (det som idag är Palestina) för sig själva. De vill stjäla andra människors fasta egendom för att de anser sig ha 2000 år gamla anspråk på marken.

Israel vill samtidigt inte ha en enstatslösning för att de inte vill erkänna de muslimska palestinier som bor i Palestina som medborgare i Israel. De vill ha en etniskt ren judisk stat, eller iallafall en stat där etniska judar är i majoritet. Skulle de erkänna de palestinier som bor i Palestina som medborgare med rösträtt skulle deras egen majoritet minska och på sikt kanske hotas.

Därför satsar Israel på att göra livet så svårt som möjligt för alla palestinier i Palestina, så att de självmant ska fly till andra länder. Man stjäl privat mark och bygger illegala bosättningar på den, och sedan låter man militären skydda bosättare som trackaserar den befolkning vars land, hus och åkrar de stulit.

• Kasperina
    Konservativ skrev 2017-10-30 14:42:21 följande:
    Vad gör de? Jag trodde de hade dragit sig därifrån?
    Senast förra veckan hörde jag att de skulle bygga 500 nya bosättningar på ockuperad mark. Utöver det hindrar de palestinierna från att få sjukvård, från att ta sig till sina arbeten, från att få komma hem på kvällen osv in absurdum, kort och gott jävlas.
    Jag hoppas och tror att de verkliga övergreppen från 70- och 80-talen upphört, men enligt några israeler jag jobbade med runt 2000 hände det på den tiden fortfarande då och då fast i mycket mindre skala. Plus att de israeliska soldater som sköt prick på kvinnor och barn omedelbart förflyttades.
  • Konservativ
    Kasperina skrev 2017-10-30 22:21:19 följande:
    Senast förra veckan hörde jag att de skulle bygga 500 nya bosättningar på ockuperad mark. Utöver det hindrar de palestinierna från att få sjukvård, från att ta sig till sina arbeten, från att få komma hem på kvällen osv in absurdum, kort och gott jävlas.
    Jag hoppas och tror att de verkliga övergreppen från 70- och 80-talen upphört, men enligt några israeler jag jobbade med runt 2000 hände det på den tiden fortfarande då och då fast i mycket mindre skala. Plus att de israeliska soldater som sköt prick på kvinnor och barn omedelbart förflyttades.
    Nu förstår jag inte. Har de lämnat områden kan de väl inte bygga hus där? Eller hindra dem från att få sjukvård
  • Abegayle70
    Söderomslottsskogen skrev 2017-10-30 19:22:52 följande:

Israel vill inte ha en två-stats-lösning för att de vill ha hela området (det som idag är Palestina) för sig själva. De vill stjäla andra människors fasta egendom för att de anser sig ha 2000 år gamla anspråk på marken.

Israel vill samtidigt inte ha en enstatslösning för att de inte vill erkänna de muslimska palestinier som bor i Palestina som medborgare i Israel. De vill ha en etniskt ren judisk stat, eller iallafall en stat där etniska judar är i majoritet. Skulle de erkänna de palestinier som bor i Palestina som medborgare med rösträtt skulle deras egen majoritet minska och på sikt kanske hotas.

Därför satsar Israel på att göra livet så svårt som möjligt för alla palestinier i Palestina, så att de självmant ska fly till andra länder. Man stjäl privat mark och bygger illegala bosättningar på den, och sedan låter man militären skydda bosättare som trackaserar den befolkning vars land, hus och åkrar de stulit.

2
    Kasperina skrev 2017-10-30 22:21:19 följande:
    Israel + Jordanien  = 2 stater sedan 1948.

Det är nazisterna i PLO, Hamas, Hezbollah m.fl som vill ha en enstatslösning. De vill utplåna Israel som stat och ha mellanöstern helt juderein.

Varför gnäller du inte på Jordanien som förvägrar dem att bli medborgare i det land som ockuperade områdena 1948-1967?

2 Du hör selektivt,
    förra året fick 190 000 palestinier vård på israelska sjukhus.

Svar på tråden Varför vill Israel inte erkänna en palestinsk stat