Söderomslottsskogen skrev 2017-10-30 19:22:52 följande:
Israel vill inte ha en två-stats-lösning för att de vill ha hela området (det som idag är Palestina) för sig själva. De vill stjäla andra människors fasta egendom för att de anser sig ha 2000 år gamla anspråk på marken.
Israel vill samtidigt inte ha en enstatslösning för att de inte vill erkänna de muslimska palestinier som bor i Palestina som medborgare i Israel. De vill ha en etniskt ren judisk stat, eller iallafall en stat där etniska judar är i majoritet. Skulle de erkänna de palestinier som bor i Palestina som medborgare med rösträtt skulle deras egen majoritet minska och på sikt kanske hotas.
Därför satsar Israel på att göra livet så svårt som möjligt för alla palestinier i Palestina, så att de självmant ska fly till andra länder. Man stjäl privat mark och bygger illegala bosättningar på den, och sedan låter man militären skydda bosättare som trackaserar den befolkning vars land, hus och åkrar de stulit.
2
Kasperina skrev 2017-10-30 22:21:19 följande:
Senast förra veckan hörde jag att de skulle bygga 500 nya bosättningar på ockuperad mark. Utöver det hindrar de palestinierna från att få sjukvård, från att ta sig till sina arbeten, från att få komma hem på kvällen osv in absurdum, kort och gott jävlas.
Jag hoppas och tror att de verkliga övergreppen från 70- och 80-talen upphört, men enligt några israeler jag jobbade med runt 2000 hände det på den tiden fortfarande då och då fast i mycket mindre skala. Plus att de israeliska soldater som sköt prick på kvinnor och barn omedelbart förflyttades.
Israel + Jordanien = 2 stater sedan 1948.
Det är nazisterna i PLO, Hamas, Hezbollah m.fl som vill ha en enstatslösning. De vill utplåna Israel som stat och ha mellanöstern helt juderein.
Varför gnäller du inte på Jordanien som förvägrar dem att bli medborgare i det land som ockuperade områdena 1948-1967?
2 Du hör selektivt,
förra året fick 190 000 palestinier vård på israelska sjukhus.