Galen tanke att försöka naturligt i IVF stimulerad cykel?
Jag har både svårt att bli gravid och svårt att behålla graviditeter. Har gjort ett par ivf försök privat som slutat med tidiga missfall. IVF är svindyrt och efter de försök vi redan gjort + alla inseminationsförsök som också kostat mycket pengar känns det inte aktuellt att tömma sparkontot ännu mer för ytterligare försök som antagligen kommer fortsätta leda till antingen negativt resultat eller missfall, så nu har jag tänkt mig en annan metod. IVF-stimulering + naturliga försök. På det sättet behöver bara medicinerna betalas.
Tanken är att stimulera på egen hand, utifrån det protokoll vi tidigare gått efter på läkares ordination, och sedan trigga ägglossning med injektion, köra på naturligt och hoppas att det tar sig. Jag är medveten om att risken för överstimulering finns, att det är omöjligt att veta säkert att äggen är tillräckligt mogna vid triggning, att det kan bli månglingar och jag vet även om riskerna som kommer med dessa punkter.
Hur många ägg det blir går inte att veta men kanske runt 15 om vi har tur, vilket är vad jag haft i ivf-cyklerna i alla fall. Något av dessa kanske lyckas fästa och bli levande barn.
Detta låter kanske extremt men alla ägg befruktas inte, alla befruktade ägg fortsätter inte att utvecklas länge nog för att fästa och (i mitt fall i alla fall) alla som fäster stannar inte. Som exempel kan sägas att jag i somras hade 14 ägg ut i en IVF cykel varav 6 klarade sig tillräckligt länge för att sättas in. De har satt in ett par i taget varje gång (trots att jag är relativt ung (26) och risken då ska vara högre för tvillingar) men det har enligt hcg bara fäst 1 enda varje gång och varje gång har det varit svagt och blivit missfall tidigt. Inget barn. Av alla naturliga försök, insemination, ivf:er, frysta återföringar, embryon och alla graviditeter så har vi fortfarande inga barn. Så risken att jag skulle bli nästa octomom är nog liten (och ärligt talat, vi har inget emot flerbarnbörd i sig, tvärtom vi skulle gärna få flera barn på samma gång. Det enda som skulle oroa oss är de ökade riskerna för mig och speciellt barnen).
Tänker att man genom detta sätt dels kan öka chansen i varje given cykel och dels förkorta tiden. Alltså man skulle ha chans att få ett helt års värt av ägg/försök i en enda cykel (alltså, det hade tagit över ett år att gå igenom och testa så pass många ägg om man bara får 1 i månaden).
Hur som helst, är det någon som hört om nån som gjort något liknande? Hur gick det i så fall? Är vi galna som ens tänker tanken?
Sen undrar jag om någon skulle kunna bekräfta eller avfärda att man inte behöver komplettera med progesteron eller östrogen efter triggning i ett sånt fall? Det borde väl kroppen klara att producera själv som vid vanlig ägglossning? Det är ju inte som i IVF när äggen plockas ut så hormonerna inte naturligt bildas? Eller har jag fått det om bakfoten?