Inlägg från: Fru Anonym |Visa alla inlägg
  • Fru Anonym

Min son vill inte gå till förskola!

Hej allihopa!

Jag sitter i en svår sits här och behöver hjälp. Jag har en son som fyller 5 år i mars. Sen han började förskolan har han älskat att gå dit. Han började förskolan när han var 1 år och 5 månader. Han älskar sina kamrater och fröknarna är suveräna. Med andra ord så är vi väldigt nöjda med förskolan. Förskolan har 2 avdelningar småstjärnorna där åldrarna är 1-3 år och stora barnen 4-6 år. För 3 veckor sen gjorde förskolan en omorganisation där man har 3 avdelningar. Småstjärna 1-2år, mellangruppen 3-4 år och stora gruppen som är 5-6 år. I mellangruppen där min son går är dem 13 barn och stora gruppen är 16 barn och dem i stora gruppen kommer börja Nollan i höst, inte alla barn men kanske hälften. Problemet vi har är att min son har ALLA sina vänner i stora gruppen och när jag menar alla så skojar jag inte. Han är den äldsta i mellangruppen nu och alla som är med honom i mellangruppen kom från småstjärnorna. Hoppas ni hänger med än så länge. Han har pratat non stop över varför han inte får vara i stora gruppen, han gråter när jag lämnar honom. Det har pågått i 3 veckor nu och jag har pratat med fröknarna och dem säger att det är fullt där och han kommer trivas i mellangruppen. Han går tisdag-torsdag från kl 9.00-14.00 eftersom jag är hemma med hans lillebror. Så nu i helgen har han gråtit och sagt jag vill aldrig mer gå dit och att han hatar sin förskola och fröknarna och att han är stor och borde vara med alla som lämnade honom och gick till stora gruppen. Idag tog jag inte honom till förskolan eftersom han vägrade ta på sig och grät. Jag skrev ett sms till fröknarna men har inte fått svar.

Jag och hans pappa funderar på att byta förskola eftersom det är så jobbigt för oss att se honom må så dåligt och gråta. Vad tycker ni jag ska göra åt det?

• Svar på tråden Min son vill inte gå till förskola!
  • Fru Anonym

Jo han får gärna vara hemma med mig om han vill men det är han som alltid har velat gå till förskolan och är så glad när han vaknar på morgonen. Men sista tiden har det känts jobbigt och samtidigt börjar jag jobba i december så det är inte rätt läge att bara låta honom vara hemma eftersom vi behöver ta itu med problemet som har uppstått. Fröknarna har själva sagt att han älskar att vara i förskolan och det är speciellt 3 vänner som han oftast leker med 2 killR och 1 tjej och helt plötsligt träffar han inte dem längre. Allt fungerarde som det ska innan dem gjorde omorganisationen

• Fru Anonym

Inte allihopa. Det är 16 barn i stora gruppen och av dem kommer 9 börja nollan. Resten kommer finnas kvar till hösten 2019 då min son börjar nollan med dem. Jag och hans pappa har förklarat för honom jätte mycket hur allting har gått till och vad som händer. Vi hoppas det lugnar ner sig och att det var en dålig period han har haft

Svar på tråden Min son vill inte gå till förskola!