• cattus

Min son vill inte gå till förskola!

Vi hade samma problem då dottern blev äldst i sin grupp.
    Blev 4 i höstas, hennes kompisar fick flytta i januari till den större gruppen och hon blev också väldigt grinig då vi skulle lämna henne på mornarna. Hon hade inget utbyte med "bebisarna" som var i hennes grupp då de inte alls lekte på samma sätt.
    Hennes tal blev också lidande då hon endast umgicks med så små barn(2-3 åringar).
    Det var bättre under sommaren då de gick på tillfällig förskola med mer blandad grupp och sedan fick hon komma tillbaka till sina kompisar igen. Nu är allt bra igen, då även vi känner att hon utvecklas mycket mer, speciellt talet, fast hon går hos logoped  för att träna lite extra.

Jag skulle försöka ytterligare att ta upp det med förskolechefen och kanske försöka påpeka att det är deras ansvar att se till varje enskilt barns utveckling och konsekvenser för enskilda barn vid omgrupperingar 
    Att det inte fungerar för er och att han "bara" går 3 dagar och inte heldagar och behöver ha den tryggheten och inte behöva gråta sig genom varje morgon för att han inte längre vill gå.
    16 barn i en grupp är ganska många, men du får påpeka att ett enskilt barn som blir bortplockad från sin grupp och gå tillsammans med de som är yngre kan ha en hämmande inverkan på utvecklingen och fråga om det gjorts någon konsekvensanalys av omgrupperingen. Och hur de baserade beslutet att din son skulle gå med de yngre.
    Byte av förskola, ja kanske om det finns möjlighet och inget annat löser sig.

Svar på tråden Min son vill inte gå till förskola!