Inlägg från: UniformYankie |Visa alla inlägg
  • UniformYankie

Det heter inte.....

"Ibland brukar jag göra blablabla"

Nej! Antingen eller, inte brukar och ibland. Om du bukar göra något, så gör du det mer än ibland. 
    Jag brukar dricka kaffe. Jag gör det ofta.
    Ibland dricker jag kaffe. Jag gör det ibland, alltså det händer, då och då. 

Eller "å" "dej" "mej". Jag förstår att alla inte pratar exakt likadant, men kom igen... 

• UniformYankie

Eller folk som säger "till esempel" istället för "till exempel". En dålig dag kan jag fråga mig vad tusan ett "esempel" är. 

• UniformYankie
    tobbe01 skrev 2017-11-18 12:48:01 följande:
    Men jag kan nog tycka att det låter lite fint med "vi" blev gravida!
    Men att vara gravid är ju något som kroppen är, en man kan inte vara gravid (om han inte då har en vagina och livmoder). Har man inget barn i magen är man ju inte gravid. Att säga att vi är gravida är ju att båda då skulle bära ett barn i magen, även fast jag förstår hur du menar. Men om man är med någon (eller om man varit med någon) som är gravid så väntar man ju barn. Så "vi väntar barn" är ju det "rätta". 
  • UniformYankie
    Aniiee skrev 2017-11-18 14:40:11 följande:
    "även fast" är också ett love-to-hate-uttryck för mig... =P
    Sant. Även och fastän hör ju inte riktigt ihop. Sorry, du har helt rätt! Glad
  • UniformYankie
    EnAnonumius skrev 2017-11-18 15:12:50 följande:
    Tja de flesta människor från olika delar i landet, med olika dialekter, säger faktiskt i det talade språket "dej"/mej". Så det är faktiskt inget språkligt fel att verbalt säga dej/mej.

I skriftspråk så skall man faktiskt skriva mig/dig.
    Ja, det som stör mig är när man skriver dej, mej, å. Att skriva "dej" istället för "dig" är inte korrekt och sparar inte tid så jag förstår inte varför man skulle skriva det felaktiga istället för det rätta? 
  • UniformYankie
    EnAnonumius skrev 2017-11-19 10:58:58 följande:
    Ja det är ju inte svårt.

Även dessa förkortningar många sysslar med på vissa ord. Som exempelvis många förkortar Någon/Något med ngn/ngt.  Hade det varit ett SMS eller rent av "twitter" /där man har max 160 tecken) så må det ju vara hänt men på ett diskussionsforum, som typ Familjeliv, Flashback, Hamsetrpaj etc, så är det ju bara direkt löjligt? 
    Ja, jag är bombsäker på att de allra flesta vet att det heter t.ex "dig". Då är ju "dej" inte ens en förkortning, så varför gå in och ändra ordet och stava fel med flit? 
    Haha ja det där stör mig också! Kom igen! Då måste man vara förbannat stressad, men vad gör man på ett forum när man är så stressad? Skrikandes

Stör du dig också på de som stavar "Jag" som "Jah" eller "Ja"? Själv känner jag hur det börjar klia innanför huden när folk stavar det så... Rynkar på näsan
  • UniformYankie
    EnAnonumius skrev 2017-11-20 10:21:04 följande:
    He he. Ja jag stör mig på att det används "Ja" i stället för "jag".  Fast skall jag vara ärlig så är det något jag stör mig på mig själv, då det händer att jag också slinker in med "Ja" i stället för jag, även om det sker sällan, men det händer. Skäms
    Tja, det händer väl alla att man stavar fel eller uttrycker sig fel, som jag själv pinsamt nog gjorde tidigare här i tråden. Det viktigaste är väl att man inte gör det med flit, lyssnar på kritik och hela tiden strävar efter förbättring. Sen tycker jag det är bra att man följer samma regler som man gjort under skoltiden när man t.ex skrivit en uppsats, alltså att man dubbelkollar efter stavfel och så. Skrattande
  • UniformYankie
    Aniiee skrev 2017-11-20 14:35:27 följande:
    "Dej" är ju egentligen en svensk stavning för ett gamalt ord för typ kung/statsöverhuvud. Så man kanske ska bli lite smikrad när någon kallar en för dej......
    Jag har inga problem med att man uttalar det som "dej", det är ju hur vanligt som helst, jag gör det själv, men när man skriver det så börjar det rycka i mina fingrar. 

Förlåt.
    *Smickrad.
    Förlåt. I can't help it. Skäms
Svar på tråden Det heter inte.....