Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Det heter inte.....

Jyppe skrev 2017-11-18 10:14:04 följande:
    Dom som i flera personer, det heter antingen de eller dem. Fast egentligen borde det korrekta vara dåm, det är ju trots allt så det uttalas.
    Jag säger så här.
    Det är väl bättre att folk skriver "dom" när de inte kan hantera "de/dem".
    Många ersätter "de" med "dem" och skriver många meningar med uteslutande "dem" fast det skall vara "de".

Så hellre "dom", än uteslutande "dem" i inlägg.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    kottelin skrev 2017-11-18 13:36:03 följande:
    Exakt, håller med!

Stör mig på folk som säger "bebis" istället för bebisen.
    Stör min lika mycket på dem som skriver "punkt" efter avslutad mening, med punkt. För att verkligen påstå att de har rätt och att det inte finns mer att tillägga.
    Hararochkaniner skrev 2017-11-18 12:39:50 följande:
    Vi blev gravida.  så tillvida det inte rlör sig av ett lesbiskt par som båda har ett barn i sin mage
    Håller med om både detta med "gravid" och "bebis".
    Varför är det så svårt att skriva "bebisen tycker inte om maten" i stället för det horribla sättet "bebis tyckte inte om maten"? Alternativt "vi väntar barn".
    Det är ju knappast båda som bär på barn i magen.
    Om inte paret är lesbiskt och vill ha två barn samtligt då.

• EnAnonumius
    UniformYankie skrev 2017-11-18 12:43:34 följande:
    "Ibland brukar jag göra blablabla"

Nej! Antingen eller, inte brukar och ibland. Om du bukar göra något, så gör du det mer än ibland. 
    Jag brukar dricka kaffe. Jag gör det ofta.
    Ibland dricker jag kaffe. Jag gör det ibland, alltså det händer, då och då. 

Eller "å" "dej" "mej". Jag förstår att alla inte pratar exakt likadant, men kom igen... 
    Tja de flesta människor från olika delar i landet, med olika dialekter, säger faktiskt i det talade språket "dej"/mej". Så det är faktiskt inget språkligt fel att verbalt säga dej/mej.

I skriftspråk så skall man faktiskt skriva mig/dig.
  • EnAnonumius
    kottelin skrev 2017-11-18 15:24:19 följande:
    Något som är lite märkligt är att personer som inte säger "mej/dej" i talspråk ändå skriver det.
    Jag har flera FB-vänner som gör så. Skumt...

Här säger vi "mi" och "di" men inte skriver jag så för det!
    Det håller jag med om. Har också stött på det fenomenet om som du tar upp där om "dej"/"mej". Man blir lite förundrad

Får man fråga vilken dialekt du talar?

Själv snackar jag Göteborska. 
  • EnAnonumius
    kottelin skrev 2017-11-18 18:33:17 följande:
    Jag pratar gotländska. Glad
    Vilket påminner mig.. Jag får ta och besöka Gotland igen.
  • EnAnonumius
    kottelin skrev 2017-11-19 10:39:53 följande:
    Ja, det tycker jag att du ska göra.
    Du är så välkommen!
    Glad
  • EnAnonumius
    UniformYankie skrev 2017-11-19 08:06:56 följande:
    Ja, det som stör mig är när man skriver dej, mej, å. Att skriva "dej" istället för "dig" är inte korrekt och sparar inte tid så jag förstår inte varför man skulle skriva det felaktiga istället för det rätta? 
    Ja det är ju inte svårt.

Även dessa förkortningar många sysslar med på vissa ord. Som exempelvis många förkortar Någon/Något med ngn/ngt.  Hade det varit ett SMS eller rent av "twitter" /där man har max 160 tecken) så må det ju vara hänt men på ett diskussionsforum, som typ Familjeliv, Flashback, Hamsetrpaj etc, så är det ju bara direkt löjligt? 

• EnAnonumius
    UniformYankie skrev 2017-11-20 08:51:18 följande:
    Ja, jag är bombsäker på att de allra flesta vet att det heter t.ex "dig". Då är ju "dej" inte ens en förkortning, så varför gå in och ändra ordet och stava fel med flit? 
    Haha ja det där stör mig också! Kom igen! Då måste man vara förbannat stressad, men vad gör man på ett forum när man är så stressad? Skrikandes

Stör du dig också på de som stavar "Jag" som "Jah" eller "Ja"? Själv känner jag hur det börjar klia innanför huden när folk stavar det så... Rynkar på näsan
    He he. Ja jag stör mig på att det används "Ja" i stället för "jag".  Fast skall jag vara ärlig så är det något jag stör mig på mig själv, då det händer att jag också slinker in med "Ja" i stället för jag, även om det sker sällan, men det händer. Skäms

Svar på tråden Det heter inte.....