• Vårdepp

44 år, vill någon följas åt?

Jag vill gärna följas åt! Vad menar ni med cystor på vänster sida? Menar ni på vänster äggstock? Jag hade encysta/och eller endometrios på ens äggstocken när jag var hon gynekologen nyligen. Vet någon kunnig person vad det innebär för den andra äggstockens funktion?

• Vårdepp
    TantLinda skrev 2017-12-18 18:10:01 följande:

Hej Vårdepp! Jag kan inte svara på din fråga men som jag förstår kan de försvinna av sig själva om man har tur. Jag skulle ringa och försöka få svar på frågan om vad som kan hända.

Tack Tantlinda! Jag har försökt få svar från gynekologen, men de skriver inte svar på mejl och förslår inte telefonkommunikation så jag ska gå till en annan gynekolog i januari. Kan endometrios försvinna menar du? Hoppas det gör det!
  • Vårdepp
    UndrandeSökare skrev 2018-01-02 18:48:49 följande:

TantLinda-Gör inte ivf med egna ägg om du är 44år eller äldre-chasen att lyckas är mikroskåpisk.

Det finns en del mindre nogräknade kliniker som tillåter ivf med egna ägg upp till 45år, men en seriös klinik skulle direkt neka.

Jag har följt så många tjejer här på Familjeliv som gjort ivf i den åldern och misslyckats. Sen när de slösat bort alla pengar så har de sen inte råd att gå vidare med äggdonation.

Ta ett gott råd och spara dina pengar och gör äggdonation direkt. Det är den säkraste chansen.

Men om du absolut tänker göra ivf med egna ägg, gör då PGS på embryona innan ni sätter in dem så slipper du sätta in embryon som är onormala kromosommässigt. Vänd dig isåfall endast till en klinik som har PGS ingen annan klinik.

Tråkigt att höra att det inte gick bra med prednisolon för dig. Hur hög dos tog du och när började du?

Vad är pgs?
  • Vårdepp
    UndrandeSökare skrev 2017-12-21 17:11:56 följande:

Man får bara svar på de värden som ligger inom referensvärdena först, de som ligger ovanför eller under referensvärdena kommer nästa gång du får provsvar, efter att en läkare på Werlabs tittat på dem och kommenterat.

Tsh ska ligga på max 1.0 i fertilitetssyfte, så det är bra.

Dessa värden ser ok ut, möjligtvis att T4 är i underkant. Nedre referensnivån är 10. Äter du Levaxintabletter?

Det intressantaste är amh, det värdet får du nästa gång. Det talar om ungefär hur stor äggreserv man har, men tyvärr inget om kvaliteten. Jag fick bra resultat för min ålder, men läkaren i Riga sa att om man var över 42 år så är minst 85% av äggen dåliga kromosommässigt pgr av ålder, så därför valde vi äggdonation för att öka chanserna till att få barn.

En del blir gråhåriga i 20-årsåldern, andra aldrig. Vissa kommer i klimakteriet i 30-årsåldern, andra i 50-årsåldern. En som röker och äter skit förstör sina celler fortare än en som tar hand om sin kropp. Hur kan man säga att 85% av alla ägg hos en 42-åring är felaktiga kromosommässigt? Det måste ju vara otroligt individuellt. Min väninna blev gravid av misstag när hon var 47 och födde ett friskt barn när hon var 48, och det var inget kromosomfel. Hur ska man veta om man har lagt ett ägg av de 15 eller de 85 procenten om man inte försöker? Jag tycker det känns jobbigt att tänka på äggdonation. Hoppas verkligen jag är undantaget som bekräftar regeln.
  • Vårdepp
    UndrandeSökare skrev 2018-01-05 08:36:41 följande:

Pre Genetic Screening, man gör kromosomtest på embryona när de är 5dagar gamla, innan insättning,, och alla med kromosomfel slängs. Då behöver man inte riskera att kliniken sätter in embryon som är felaktiga. Vi har gjort det i samband med donation i Riga.

Men Gud vilken bra idé!
  • Vårdepp
    UndrandeSökare skrev 2018-01-05 16:15:30 följande:

Ja, för mig som lidigare genomlidit 5 smärtsamma missfall pgr av felaktiga embryon i v.5-v.11 är det en jäkligt bra ide faktiskt !

Självklart! Jag tycker att det är en bra idé för mig också . Vad tråkigt att höra det du varit med om, men bra att det finns alternativ så att det inte behöver hända igen även om ett barn inte ersätter ett annat.
Svar på tråden 44 år, vill någon följas åt?