Inlägg från: Längtarefterdighelatiden |Visa alla inlägg
  • Längtarefterdighelatiden

44 år, vill någon följas åt?

Hej, nu har jag läst igenom tråden och vill gärna vara med! Jag är 43 år och har inga barn, inte sambon heller, han är 44.

Vi har gjort två ivf där vi har blivit gravida båda gångerna men båda har slutat i missfall. Vid varje cykel hoppas jag ändå varje gång att det ska lyckas naturligt och blir lika besviken varje gång mensen kör igång.

Ni som tagit prednisolon, vilka doser handlar det om? Hur länge?

Jag blir så nyfiken på hur det går för er! Tant Linda, fortskrider graviditeten som det ska? Smurf11, Hur går det för dig?

smurf11 skrev 2018-01-25 18:27:38 följande:

Hej!

Vad roligt att du hittat till den här tråden.

Vi tog ut 3 ägg, men bara ett delade sig till 4 celligt på dag 2.

Vi hoppas verkligen att det är ett fint guldägg vi har nu<3!

Hur många ägg fick du vid Ivf? Och hur många befruktade sig och hur många celler vid hade de vid insättning?

Tack!

Vid första ivf fick vi ut 8 ägg, varav 5 befruktades, 2 sattes in men inget kunde frysas. Vid andra ivf fick vi ut 10 ägg (högre dos Puregon), 3 befruktades, 2 sattes in och den tredje delade sig inte så att det kunde frysas. Jag tror att äggen var 4-celliga.

Håller tummarna för ditt guldägg!
    UndrandeSökare skrev 2018-01-25 18:43:30 följande:

Välkommen till tråden !

Jag beklagar era missfall, vet hur det känns, vi har haft 6 missfall. Om ni kan tänka er äggdonation utomlands så okar det chansen mycket om man vill få barn efter 40. Vill man göra äggdonation när man fyllt 43, så kan man tyvärr inte få hjälp i Sverige utan endast utomlands. Vi har vänt oss till AvaRiga i Lettland.

Tack!

Vi ska till IVI Valencia 22 februari för information och prover. Vår läkare på ivf-kliniken rek Finland och Spanien så vi valde Spanien eftersom jag har mörkbrunt hår och mörkbruna ögon. Det känns som att det borde vara lättare att matcha donator där.

Hur har du blivit mottagen på AVA Riga? Det jag menar är att jag tänker att det är löpande band på på dessa kliniker? Är det så så eller har du känt att de bryr sig om Dig?
    TantLinda skrev 2018-01-28 18:11:30 följande:

Hej Längtarefterdighelatiden! Välkommen!

Din fråga angående Prednisolon så är det ju olika styrkor, har du inte använt Prednisolon i samband med IVF? Nu skriver jag bara vad jag tror och vad jag kommit fram till när jag "forskat" i frågan. Men jag tror att när läkare skriver ut Prednisolon i samband med IVF är det ganska starka doser typ 20mg. Men jag tog 5mg på eget bevåg i ca 5 dagar i samband med ägglossningen. Jag tror att om man är en person som har hjälp av Prednisolon ska man ta den till ca vecka 11-12. Det är för att hindra att  kroppen gör sig av med embryot. Säkert kan flera flika in här och rätta mig om jag har fel i denna fråga.

Ska ni göra fler IVF eller hur tänker ni? Hoppas ni inte ger upp utan fortsätter ett tag till. Det är inte riktigt kört än.

Hej,

Tack för svar!

Nej jag fick inte kortison i samband med ivf, inte någon av gångerna.

Men vet ni vad. Det var inte mens som var på gång denna månaden som jag var helt säker på. Molandet i magen berodde på en liten krabat! Stickan var positiv i morse!! Jag har aldrig blivit gravid utan assistans innan och nu plötsligt händer det! Vilket lyckorus! Och ganska nervöst....
    smurf11 skrev 2018-01-28 23:39:29 följande:

Grattis vad underbart! ????

Blev du gravid naturligt eller efter IVF?

Tack!

Ja, eftersom vi gick och väntade på att åka till Valencia för äggdonation så har jag inte gjort nåt speciellt för att bli gravid. Har ju aldrig blivit gravid så jag trodde helt enkelt att de gamla äggen inte ville ta emot spermier!

Nu är det ju så tidigt. Hade mens för fyra v sen så 4+1 idag, tyvärr finns ju risken för tråkigheter. Om inget händer vill jag nog göra ett vul i v8 eller så för min skull. Är det vettigt eller är det helt onödigt?
    TantLinda skrev 2018-01-28 23:19:21 följande:

Grattis, va roligt! Fantastiskt! Ja det går inte att beskriva med ord den känslan man får när man plötsligt plussar efter en evighet med besvikelser månad ut och månad in. Glad för er skull. Häng gärna kvar i tråden ett tag till skulle vara skoj att följas åt ett tag till.

Tack!

Jag hänger gärna kvar! Det är så bra med alla frågor och svar!
    UndrandeSökare skrev 2018-01-29 11:12:45 följande:

Ja, skulle absolut råda dig att göra vul i v.8+0 eller efter det, för att se om det finns ett foster med hjärtslag. Jag gör alltid det vid mina graviditeter. Det är bättre att göra vul och se hjärtslag - innan man bokar tid för inskrivning och kub.

Jag är över 42, har regelbunden mens och ägglossning, blir lätt gravid naturligt, med bra hcgutveckling och har sett foster men aldrig hjärtslag så det har alltid blivit missfall, 6 missfall. Nu har vi gjort sperm dna fragmentationstest i Riga och både dnafel och fragmentationsfel konstaterades på spermierna så nu gör vi dubbeldonation istället. Tyvärr kan det vara fel på spermierna även om man lätt blir gravid....

Jag har fått tid för ultraljud i v10 vilket känns bra. Tydligen gör de alltid så på den mvc som jag tillhör så jag behövde inte ens tjata.

Jag mår bra men skulle vilja ha mer symtom. Har lite ont i magen och flytningar. Vill ju känna att jag faktiskt är gravid!
    UndrandeSökare skrev 2018-01-30 19:57:34 följande:

Du kan boka tid hos en privat gyn om du vill göra vul i v.8, det är det jag brukar göra.

Vill du följa graviditeten så kan man ta hcgblodprov via werlabs eller blodkollen.

Hcg ska dubblera sig varannan dag om det går åt rätt håll.

Visst skulle jag kunna göra både tidigare vul och gå och kolla hcg men jag kan ju ändå inte påverka nånting. Därför känns det helt ok att vänta tills v10. Blir det ett missfall så märker jag ju det.

Eller tänker jag fel?
    UndrandeSökare skrev 2018-01-31 09:28:05 följande:

Du får göra som du vill. Själv har jag haft så många missfall att jag vill veta så tidigt som möjligt om det lyckats eller inte, så jag slipper slösa bort DYRA mediciner. Jag har immunproblematik och behöver mycket mediciner för att lyckas (har gjort immunutredning i Aten, där det konstaterades koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar).

Då förstår jag verkligen att du vill hålla stenkoll!
    Solen2 skrev 2018-01-31 12:23:20 följande:

Alla missfall kommer ju inte heller alltid ut. ( tillslut kommer det nog ut men det kan ta tid/flera veckor). För mig var det lugnande att se ett hjärta i V8+2 och har börjar oroa mig för kub i nästa vecka v12+0 för om det inte ska leva fortfarande.

Sant. Och dessutom är jag nog egentligen ganska nyfiken. Ska nog boka in ett vul.
    TantLinda skrev 2018-02-05 17:46:28 följande:

Alltså det är en helt otrolig historia detta. Jag berättade ju att jag gick och skulle ta hcg-provet men att hon lyckades inte dra något blod. Vi bokade in en ny tid i onsdags men hon lyckades inte denna gång heller!  7 gånger försökte hon men till slut sa jag att jag orkar inte längre. Jag har kontaktat Werlabs och de har gett mig pengarna tillbaka. Nej tyvärr blir det inga hcg-prover för mig jag hade sett fram emot detta. Besviken! :/ Det är som om ödet försöker säga mig något..?

Nu funderar jag på at köpa en doppler...

Tack för att du bryr dig jag önskar jag hade något roligt resultat att dela med mig av men som sagt blev inget blodprov:/

Så märkligt!! Jag arbetar som sjuksköterska och jag (och mina kollegor) sticker 2-3 gånger och sen ber man någon annan ta över. Konstigt att ingen lyckas ta prover på dig för det är såklart inte alls omöjligt. Jättekonstigt...
    UndrandeSökare skrev 2018-02-12 17:13:07 följande:

Det kan vara för tidigt att se foster med hjärtslag i v.6+2, så har det varit för mig när jag gjort det så tidigt. Endera ser de bara en förtjockad slemhinna eller så ser de endast en hinnsäck, och då måste man ändå boka en ny tid och komma tillbaka om några veckor för nytt vul.

Numera väntar jag alltid minst till v8+0 innan jag gör vul, för då ser man säkert foster med hjärtslag om det finns där.

Lycka till !

Tack!

Efter våra två ivf har vi gjort vul 6+5 och 6+6 och då har det varit kliniken som bokat in. Första gången hade den slutat växa sedan någon vecka men andra gången syntes hjärtat! Dock var den för liten så veckan efter levde den inte längre. Det jag vill se nu är ett hjärta hos ett normalstort knyte. Så jag hoppas, hoppas, hoppas.
    UndrandeSökare skrev 2018-02-12 21:10:21 följande:

Använder du blodförtunnande? Dvs både trombyl och Fragminsprutor? Vid tidigare graviditeter så var mina foster för små, men vid graviditet 5 hade jag både trombyl och blodförtunnande sprutor och då var fostret lagom stort för veckan.

Nej jag tar varken fragmin eller trombyl. Ska man inte kolla upp ev koagulationsstörningar innan man tar det? Jag bara tänker så att man inte blir alltför blödningsbenägen?

Jag gjorde vul idag och fick se ett tickande hjärta!! Läkaren mätte och sa att det är 6+0 idag och det stämmer bra, utifrån sista mens så hade jag räknat 6+2. Bf 9/10. Det är tidigt ännu men nu känns det lite mer hoppfullt!

Igår var vi på inskrivning, dag 7+2. Jag mår fortfarande för bra enligt mig. Barnmorskan sa att det är så olika med symtom men förstod min oro efter missfall.

Jag hade fått ett formulär hemskickat som vi gick igenom. Det handlade om min och sambons hälsa, tidigare graviditeter osv. Fick där fylla i ett formulär om alkoholvanor. Hon pratade om kost och träning. Jag bör komma igång och röra mer på mig, jag har i all noja tom varit rädd för det...

Jag ska då göra ultraljud om 2,5 vecka (för min oro skull) kub och nipt om 3,5 vecka och vi bokade till och med in rul i maj! Känns overkligt!

TantLinda skrev 2018-02-24 17:32:29 följande:

Hallå! Förlåt att jag inte återkopplat, jag har varit på resa och kopplat av lite. Tack för att du frågar :) Jag mår illa till och från och när jag mår illa är det främst på eftermiddagen annars mår jag ganska bra för tillfället. Jag har viss oro inför KUB-testet men försöker att se positivt på det hela. När har du beräknad förlossning?

Härligt med resa! Sol och värme?

Jag har bf 9/10 utifrån vul i v7.

När ska du på kub? När är du beräknad?
    TantLinda skrev 2018-02-26 18:22:39 följande:

Nej tyvärr ingen sol men det var bra ändå. Tyvärr så har jag fått lite blödning idag och får kanske invänta missfall istället. Annars skulle jag har haft KUB -test den 22 mars. Och enligt appen skulle bebisen kommit den 25 september. Ska ringa kvinnoklinik imorgon.

Jag förstår din oro om missfall, jag är precis likadan! Och vi vet ju båda att man kan blöda ändå, eller hur? Bra att du ska ringa imorgon, förhoppningsvis kan du få ett ultraljud.

Jag håller alla tummar att det blir bra!
    TantLinda skrev 2018-03-06 15:18:38 följande:

Hej här kommer en liten uppdatering från mig. Jag fick mitt missfall i söndags och har nu varit på kvinnokliniken. Träffade en jättebra läkare som tog mitt problem på allvar och han sa att jag inför nästa graviditet skulle höra av mig ganska snart så skulle han kunna skriva ut Lutinus. Jag ska köra på med min variant lika samma som sist gång - Provera och Prednisolon. Får hålla tummarna på Aprilägget. Han sa att det kanske behöver gå ca 30 dagar innan min mens kommer tillbaka - hmmm, tänkte jag då kanske ägglossning sker där i mellan då?? Jag blöder inte så mycket idag faktiskt så kanske det kommer igång snart. Måste vara positiv nu Tant Linda! 

Åh neej... Jättetråkigt att höra, jag blir verkligen jätteledsen för din skull. Går med den rädslan själv nästan varje dag...

Hoppas att du snart blir gravid igen.

Kram!
Svar på tråden 44 år, vill någon följas åt?