• smurf11

44 år, vill någon följas åt?

TantLinda skrev 2017-12-07 18:19:22 följande:

Tack för respons!!! Jag har själv undrat över Proveran. Jag fick Provera av gynekolog för att jag ska få regelbunden mens. Jag skulle börja på dag 16 men igår var dag 15 och jag tog en tablett. Jag har själv inte trott på att jag ska ta Provera så jag är tacksam över ditt inlägg. Nu känner jag att jag nog tänkte rätt. Jag skippar Proveran efter din reaktion och min egen tveksamhet i sammanhanget. Får väl hoppas att ingen skada skett med tabletten jag tog igår.

Då är nästa grej för mig fertilitetsprov genom werlabs den 20 december. Ska bli intressant att se mina värden. Jag är också på G att få hem Prednisolon. Jag har ju en autoimmun sjukdom och kanske det är immunförsvaret ( tillsammans med ålder ) som spökat?  IVF väntar om jag inte fixar graviditet fram till semestern.

Tack smurfen! Jag uppskattar att du hörde av dig ang Proveran,

Visserligen blev jag gravid under provera, men jag fick missfall också. Så om det tog sig bättre, men kanske också blev missfall pga det?

Det vet man inte!

Men här är en länk www.louiseedlund.se/en-obalanserad-oat-axel-del-3-progesteron/

Jag tycks ha läst om man tar konstgjort progesteron minskas det naturliga progesteronet, men jag vet inte om jag missuppfattat det!

Apiforce åt jag i början av cykeln, verkar som att min äl blev mycket senare om det blev någon i överhuvudtaget?
  • smurf11

Hur går det för er ?undrandesökande? och ?tant Linda??

Här går det inte så bra. Nu var jag på vul för att kunna börja med menopur på dag tre.

Men då fanns två cystor på vänster sida. Kollade på dag fyra igen, fortfarande kvar och växt lite, 22 mm och 13 mm på vänster.

Så nu blir det inget den här gången heller.

Läkaren sa att den mindre såg ut att vara en gulekroppscysta, vad beror det på tro?

Jag fick ägglossning en vecka senare och mens en vecka tidigare förra cykeln.

Konstigt?

Bara de blåsorna inte hämmar kommande ägglossning nu!

• smurf11
    UndrandeSökare skrev 2017-12-15 07:41:51 följande:
    Tråkigt att höra att det krånglar smurf.

Cystor är vanligt, men ofta försvinner de av sig själva. Orsaken att din mens blir oregelbunden är att cystorna producerar hormoner som stör ägglossningen. Du hittar mer info om du söker på cystor på 1177.se
    Tack för ditt svar!
    Hur går det för dig nu?
    Ja jag har haft någon cysta på vänster sida förut också men inte en gulekroppscysta vad jag vet, den ena cystan verkar ju vara en vanlig.
    Tror du att det stör tillväxten hämmas på höger sida denna cykel, pga av dessa på vänster sida?
  • smurf11
    UndrandeSökare skrev 2017-12-15 14:34:39 följande:

Smurf- Jag har paus just nu, väntar på att göra insättning nr 2 förhoppningsvis i januari eller februari 2018.

Jag har aldrig haft cystor själv så vet inte så mycket om dem tyvärr. Men om de inte försvinner av sig själva så kan man punktera dem. Jag föreslår att du bokar ett nytt vul hos gyn efter nästa mens så hoppas jag att de är borta då. Hoppas det ordnar sig.

Tack undrandesökande!
    Jag har haft cystor förut på just vänster sida. Och för två cykler sedan var den ca fyra cm och senare fick jag en två veckors blödning. Det sägs väl att det kan blöda från kanter när cystorna blir stora.
    Innan dess har cystor jag haft försvunnit innan nästkommande cykel.
    Hoppas den försvinner med nästa mens.
    Men man vill ju gärna kunna bli gravid denna ägglossning också men jag är rädd att cystan hämmar de andra på höger sida, så att man inte får ägglossning nu?!
  • smurf11
    UndrandeSökare skrev 2017-12-15 14:34:39 följande:

Smurf- Jag har paus just nu, väntar på att göra insättning nr 2 förhoppningsvis i januari eller februari 2018.

Jag har aldrig haft cystor själv så vet inte så mycket om dem tyvärr. Men om de inte försvinner av sig själva så kan man punktera dem. Jag föreslår att du bokar ett nytt vul hos gyn efter nästa mens så hoppas jag att de är borta då. Hoppas det ordnar sig.

Vad spännande, skriv gärna hur det går!
  • smurf11
    TantLinda skrev 2017-12-16 15:10:21 följande:
    Hej smurf11, jag förstår din känsla, jag är nog den som kan minst här om hur det fungerar med cystor och andra komplikationer, jag säger som undrande sökande att du ska gå tillbaka och få lite mer svar på dina frågor, jag blir själv nyfiken och vill veta hur det hänger ihop? Jag har dock nyss kollat upp Menopur som du ska börja äta.  Det ska hjälpa dig med ägglossning, eller? Du har förstås redan testat klomifen, jag tänkte bara fråga om klomifen inte gav något isf? För mig är nu läget att jag ser fram emot att få göra fertilitetstesterna på onsdag. Jag inväntar mens och känner mig lite låg, jag kan inte låta bli att bli besviken- varje månad samma sak.
    Jag har haft cystor förut, då har de försvunnit till nästa cykel. Men jag vill ha ägglossning denna månaden, men är orolig för att cystorna hämmar de på höger sida
    Det sägs ju att det är vanligt med cystor. De trodde att den ena var en gulkroppscysta och den andra var en "vattencysta". 
    Men de säger att de kan även sitta kvar i flera månader eller mer och då kan det behövas operation.
    Jag har inte tid att vänta. Men man får hoppas på det bästa att de försvinner och att äggen på höger sida ändå kan växa nu.
    Förut har jag testat Pergotime och Letrozol. Månaden efter jag använde Letrozol blev jag gravid men missfall i vecka 6, det var för 1 1/2 år sedan. Gravid igen månaden efter medan jag åt Provera, missfall v 5.
    Menopur används innan IVF, men då får man inte ha cystor när man startar med det, därför blev det inget denna gång.
  • smurf11
    TantLinda skrev 2018-01-02 18:11:54 följande:

Hallå och speciellt hej till Smurf 11 och Undrande sökande. Nu är allt julande över för denna gång och ett nytt år har börjat. Jag har inte mått så bra under julen. Jag började ta Prednisolon som jag varit så förväntansfull över men tyvärr blev det inte så bra. Jag har ätit Prednisolon i mina yngre dagar då jag var mycket sjuk i Chrons sjukdom. Jag åt mycket Prednisolon och mådde fin fint dvs inflammationen la sig och jag kunde leva normalt. Sen jag opererades -94 har jag inte haft något krångel ang Chrons. Jag var inte så orolig för att jag skulle få några som helst biverkningar denna gång eftersom det funkat tidigare. MEN usch vad fel jag hade. Jag har slutat ta tabletterna nu och börjar må bättre. Jag har väldig respekt för min kroniska sjukdom och vågar inte riskera något, även om jag gör vad som helst för en graviditet Jag är inne i ägglossningsfasen och försöker få till det med maken varje tillfälle. Ja det får rulla på, ger inte upp hoppet om en naturlig graviditet riktigt än. Jag har fortfarande siktet inställt på IVF och att det ska ske till sommaren då vi är lediga men nu till påsk ska vi åka till Balkan och förutom att hälsa på vänner och släkt ska vi åka till några kliniker för samtal,(kanske kan göra IVF tidigare, vem vet? :))) det har min man lovat på nyårsafton. Han vacklar lite om det men är inte negativ men lite osäker. Jag hoppas verkligen att mina egna ägg ska funka.

Hej ?tant Linda?!

Hoppas att jul och nyår varit bra!????

Vad spännande med samtalen på klinikerna.

Vi åker eventuellt till Danmark nästa cykel. Men man är ju rädd att misslyckas igen.

Men jag hoppas, hoppas på turen!
  • smurf11
    UndrandeSökare skrev 2018-01-02 18:48:49 följande:

TantLinda-Gör inte ivf med egna ägg om du är 44år eller äldre-chasen att lyckas är mikroskåpisk.

Det finns en del mindre nogräknade kliniker som tillåter ivf med egna ägg upp till 45år, men en seriös klinik skulle direkt neka.

Jag har följt så många tjejer här på Familjeliv som gjort ivf i den åldern och misslyckats. Sen när de slösat bort alla pengar så har de sen inte råd att gå vidare med äggdonation.

Ta ett gott råd och spara dina pengar och gör äggdonation direkt. Det är den säkraste chansen.

Men om du absolut tänker göra ivf med egna ägg, gör då PGS på embryona innan ni sätter in dem så slipper du sätta in embryon som är onormala kromosommässigt. Vänd dig isåfall endast till en klinik som har PGS ingen annan klinik.

Tråkigt att höra att det inte gick bra med prednisolon för dig. Hur hög dos tog du och när började du?

Hej ?undrande sökande?!

Hoppas att er jul och nyår har varit bra!

Jag förstår att det kan vara svårt nu i vår ålder att lyckas med graviditet.

Men tyvärr ser vi inte att äggdonation är något alternativ för oss.

Men som du skriver, PGS skulle nog vara bra.

Men jag tror inte att de har det på kliniken i Danmark.

Men jag ska läsa på om det!

Har du fått reda på dina äggs kvalité någon gång?
  • smurf11
    UndrandeSökare skrev 2018-01-08 23:29:48 följande:
    TantLinda ursäkta till dig och smurf11 om jag gjorde er ledsna med prat om ålder och chansen med ägg vid en viss ålder. Ni ska självklart vara här i tråden !
    och självklart ska ni göra ivf med egna ägg om ni inte kan tänka er äggdonation. Jag ville bara varna i förväg om riskerna.

Jag kommer inte resa iväg för insättning på ett tag eftersom jag i höstas tog blodprover och upptäckte att jag hade förlorat min immunitet mot Röda Hund.
    (Om man får Röda Hund som gravid kan det bli svåra fosterskador) så jag har fixat en ny vaccination mot Röda Hund/ Mässling/Påssjuka men efter man tagit en sådan vaccination måste man vänta 3 månader med att försöka bli gravid för att inte riskera skador på fostret. Så tar det lite lugnt just nu.

De sa på nyheterna häromdan att alla födda efter 50-talet har bara fått en vaccination mot Mässling och man måste ta 2 med 5 år emellan och alltså inte är helt skyddade. Just nu härjar ett mässlingsutbrott i Göteborg och kan komma att spridas till andra orter i Sverige också. Så ett tips till alla kvinnor som inte är gravida nu är att ordna en vaccination. man måste ta 2 sprutor totalt. Första nu och andra om 5 år, och efter sprutan ska man vänta i 3 månader med att försöka bli gravid.

Du behöver inte be om ursäkt!
    Det är hårt att få sådana fakta, men det är väl så att det tyvärr är mycket svårare.
    Men imorgon ska jag på vul och jag hoppas att jag inte har cystorna kvar. Om det ser bra ut ska vi börja på ett nytt Ivf nu. 
    Så då är min fundering på om man ska ta bara menopur som de tänkt, eller om man bör ta både menopur och Gonal-f?
    Har ni någon erfarenhet av dessa?
  • smurf11
    Solen2 skrev 2018-01-10 21:36:47 följande:

Har tagit gonal-f tre gånger och menopur nu senaste gången. Dock ej blandat de båda.

Tack för dina svar!

Jag hoppas nu på menopur är bra för mig!
  • smurf11
    TantLinda skrev 2018-01-11 17:45:26 följande:

Åååå, jag hoppas att det gick bra idag! Hör av dig!

Jag var på vul igår. Tyvärr är cystorna kvar på vänster sida, men de har inte växt den ena är ca 20 mm den andra mindre.

På höger fanns det några mindre äggblåsor som jag hoppas på.

Men jag fick ändå starta igår med Menopur 375ie.

Ska på vul på måndag. Jag hoppas verkligen dessa cystor inte växer och tar över allt bara.

Hur går det för er då?
  • smurf11

Åh grattis, vad underbart det måste kännas! <3
    Predniolon var köper man det, är det på recept?
    Du får berätta nu eftersom hur du mår och hur den efterlängtade magen växer!
    Jag blev ju också gravid efter Provera. ska man våga prova det sedan igen tro!
    Jag är glad för din skull!
    Hoppas man får känna den lyckan igen!

• smurf11
    UndrandeSökare skrev 2018-01-14 17:08:58 följande:

Tant Linda- Grattis till plus.

Smurf11- Prednisolon (kortisontabletter) är receptbelagt i Sverige, men i Aten kan man köpa det receptfritt (man kan köpa alla mediciner receptfritt där på apoteken).

Hej och tack "undrande sökande"!
    Kan man inte beställa prednisolon tabletterna på nätet någonstans?
  • smurf11
    TantLinda skrev 2017-12-21 21:22:23 följande:
    Tack undrande sökande jag hoppades att du skulle titta in även om julen står för dörren ;) och julstressen tar över. Jag måste erkänna att min mens kom för sent denna gång så jag tog testet ändå. Onsdag skulle vara 2:a cykeldagen men det blev den 29:de cykeldagen för mensen blev sen denna period. Glömde skriva med AMH-värdet det var på 2,3 men det blev ju fel dag, en dag tidigare. Kanske måste göra om det. Nej jag äter inte levaxin. Något jag borde kanske? Jag ska skicka iväg mina provsvar till klinikerna nu.
    Ditt AMH måste väl vara jättebra?
    Förlåt att jag frågar men hur har de sett ut på dina vul, har du haft bra slemhinna och hur många ägg har du haft?
  • smurf11
    UndrandeSökare skrev 2018-01-14 17:08:58 följande:

Tant Linda- Grattis till plus.

Smurf11- Prednisolon (kortisontabletter) är receptbelagt i Sverige, men i Aten kan man köpa det receptfritt (man kan köpa alla mediciner receptfritt där på apoteken).

En liten fråga till!
    När använder man prednisolon, vilka dagar i cykeln?
  • smurf11
    TantLinda skrev 2018-01-14 21:37:21 följande:

Såklart du ska fråga<3

Jag har inte kollat min slemhinna. Jag har gått på vul två gånger i höst och då har läkarna sagt att det varit folikar och aktivitet i äggstockarna. Jag gjorde ett fertilitetstest och hade väl ok värden men AMH blev inte korrekt mätt för jag var och tog provet på cykeldag 28 och det blev så för att kliniken inte hade öppet på fredagar när jag skulle behövt ta provet och sen visade det sig att min cykeldag 3 skulle infalla på fredagar i flera månader framåt, vad sägs om den???? Så jag tog det ändå. Mitt AMH blev 2.3 men d är det ju som sagt taget på helt fel cykeldag.

Ok! Har du använt Prednisolon vid mensstart eller efter äl? Vilken dos tog du?

Det blev många frågor nu. När du lyckats vill man ju gärna veta!
  • smurf11

Det är nog ingen mening att fråga dem om de vill skriva ut.

Kanske om jag frågar dem i Danmark!

Jag var på vul idag tyvärr hade cystorna på ena sidan hade växt lite så jag får börja med orgalutran idag, sedan var det en på 6 mm där. På den andra sidan var det en på 8 mm och 4 mm. Får se om de små växer något.

De var oroliga att cystorna ska sätta igång en gör tidig ägglossning så det blir nytt vul på torsdag.

Vilka dagar i cykeln tog du Prednisolon?

• smurf11
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-01-25 12:48:21 följande:

Hej, nu har jag läst igenom tråden och vill gärna vara med! Jag är 43 år och har inga barn, inte sambon heller, han är 44.

Vi har gjort två ivf där vi har blivit gravida båda gångerna men båda har slutat i missfall. Vid varje cykel hoppas jag ändå varje gång att det ska lyckas naturligt och blir lika besviken varje gång mensen kör igång.

Ni som tagit prednisolon, vilka doser handlar det om? Hur länge?

Jag blir så nyfiken på hur det går för er! Tant Linda, fortskrider graviditeten som det ska? Smurf11, Hur går det för dig?

Hej!

Vad roligt att du hittat till den här tråden.

Vi tog ut 3 ägg, men bara ett delade sig till 4 celligt på dag 2.

Vi hoppas verkligen att det är ett fint guldägg vi har nu<3!

Hur många ägg fick du vid Ivf? Och hur många befruktade sig och hur många celler vid hade de vid insättning?
  • smurf11
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-01-28 18:50:28 följande:

Hej,

Tack för svar!

Nej jag fick inte kortison i samband med ivf, inte någon av gångerna.

Men vet ni vad. Det var inte mens som var på gång denna månaden som jag var helt säker på. Molandet i magen berodde på en liten krabat! Stickan var positiv i morse!! Jag har aldrig blivit gravid utan assistans innan och nu plötsligt händer det! Vilket lyckorus! Och ganska nervöst....

Grattis vad underbart! ????

Blev du gravid naturligt eller efter IVF?
Svar på tråden 44 år, vill någon följas åt?