• TantLinda

44 år, vill någon följas åt?

UndrandeSökare skrev 2018-01-14 17:08:58 följande:

Tant Linda- Grattis till plus.

Smurf11- Prednisolon (kortisontabletter) är receptbelagt i Sverige, men i Aten kan man köpa det receptfritt (man kan köpa alla mediciner receptfritt där på apoteken).

Tack Undande sökande<3 Jag fattar knappt att det är sant. Men det är lång väg kvar och det kan hända massor men nu vet jag iaf att vi kan jag och maken, det var ett orosmoment faktiskt. Och sist men inte minst utan din hjälp hade jag inte kommit så långt så jag är så glad att jag hittade dig här i forumet<3
  • TantLinda
    smurf11 skrev 2018-01-14 17:11:47 följande:

Hej och tack "undrande sökande"!

Kan man inte beställa prednisolon tabletterna på nätet någonstans?

Jo det kan man men de är generiska produkter dvs kopior. Jag har beställt på det viset både pergotime och annat men jag vill inte rekommendera det eftersom det är ett vågspel. Försök att få tag på prednisolon i Sverige eller då i Grekland.
  • TantLinda
    smurf11 skrev 2018-01-14 17:18:45 följande:

Ditt AMH måste väl vara jättebra?

Förlåt att jag frågar men hur har de sett ut på dina vul, har du haft bra slemhinna och hur många ägg har du haft?

Såklart du ska fråga<3

Jag har inte kollat min slemhinna. Jag har gått på vul två gånger i höst och då har läkarna sagt att det varit folikar och aktivitet i äggstockarna. Jag gjorde ett fertilitetstest och hade väl ok värden men AMH blev inte korrekt mätt för jag var och tog provet på cykeldag 28 och det blev så för att kliniken inte hade öppet på fredagar när jag skulle behövt ta provet och sen visade det sig att min cykeldag 3 skulle infalla på fredagar i flera månader framåt, vad sägs om den???? Så jag tog det ändå. Mitt AMH blev 2.3 men d är det ju som sagt taget på helt fel cykeldag.
  • TantLinda

Jag fattar precis dina frågor, jag är likadan och det är därför vi hänger här för att få hjälp och kunna ge hjälp. Jag vill jättegärna hjälpa till för en gång skull är det jag som får besvara frågor. Jag var helt nollad innan jag hoppade in i den här tråden som du startat ;) men jag har lärt mig massor av er och i andra trådar. Jag gjorde så att jag åt Prednisolon i samband min ägglossning och tänkte äta hela tiden fram till vecka 11-12. Jag mådde inte bra av kortisonet fick bl.a. hjärtklappning. Jag åt Prednisolon i 5 dagar tror jag det blev. Började som sagt kring ägglossning, Vet inte vad som är rätt. Jag skulle ha ringt till läkare idag och fråga om jag ska fortsätta men jobbet tog över och ska ringa imorgon i stället. Och Smurf11 vi vet ju inte om det var Prednisolonet, Proveran eller kombon som gjorde att det satte sig? Men jag är 100% säker på att det är något av dem som gjorde susen. Vi har aldrig lyckats bli gravida innan. Har du varit iväg på vul idag för visst skulle du göra ett till? Kan du inte fråga om Prednisolon där?

• TantLinda

Näe, det var trist att höra och jag håller tummarna för att den nya åtgärden hjälper till så du kan sätta igång ordentligt och det så snart som möjligt.

Jag tog prednisolon vid ägglossningen men jag har inte exakt koll på ägglossning som man typ kan ha med hjälp av att tempa. Jag kör på ägglossningsflytningar och med hjälp av app så vet jag på ett ungefär. Hör av dig om torsdagen!

• TantLinda
    Flisan41 skrev 2018-01-21 19:55:11 följande:

Jag tror inte jag har nåt överaktivt immunförsvar jag blir förkyld ett par gånger om året. Så förutom prednisolon så testar jag nu samma som du Tant Linda. Tar Letrozol dubbel dos från och med idag till cd 7, sedan börjar jag med provera dag 16! Håll tummarna!

Jaaaaa, jag håller tummarna!!! Vore så kul om det går vägen. Hoppas, hoppas!!<3
  • TantLinda

Hej på er! <3
    Jag ser att det tillkommit nya tjejer i tråden -va kul! Välkomna:)Ursäkta att jag varit frånvarande från tråden men jag hade en mycket stressig vecka på jobbet och fick lägga mitt privata åt sidan. Jag har läst ikapp lite och ska svara er på det jag kan besvara, jag är ju något av en novis men lyckades till sist bli gravid efter alla konstens regler.  Jag har mått ganska illa denna vecka och hade som sagt en galen vecka och jag måste se till att en sådan vecka inte händer mig igen. Just nu mår jag illa mest hela tiden och ska kanske hålla mig hemma imorgon. Jag har bokat tid för KUB-test den 22 mars, hoppas på snabbt svar där. Ska ta blodprov imorgon för att få svar på HCG-nivåerna, kanske kan ge mig en hint om att allt är på väg åt rätt håll..

• TantLinda
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-01-25 12:48:21 följande:

Hej, nu har jag läst igenom tråden och vill gärna vara med! Jag är 43 år och har inga barn, inte sambon heller, han är 44.

Vi har gjort två ivf där vi har blivit gravida båda gångerna men båda har slutat i missfall. Vid varje cykel hoppas jag ändå varje gång att det ska lyckas naturligt och blir lika besviken varje gång mensen kör igång.

Ni som tagit prednisolon, vilka doser handlar det om? Hur länge?

Jag blir så nyfiken på hur det går för er! Tant Linda, fortskrider graviditeten som det ska? Smurf11, Hur går det för dig?

Hej Längtarefterdighelatiden! Välkommen!
    Din fråga angående Prednisolon så är det ju olika styrkor, har du inte använt Prednisolon i samband med IVF? Nu skriver jag bara vad jag tror och vad jag kommit fram till när jag "forskat" i frågan. Men jag tror att när läkare skriver ut Prednisolon i samband med IVF är det ganska starka doser typ 20mg. Men jag tog 5mg på eget bevåg i ca 5 dagar i samband med ägglossningen. Jag tror att om man är en person som har hjälp av Prednisolon ska man ta den till ca vecka 11-12. Det är för att hindra att  kroppen gör sig av med embryot. Säkert kan flera flika in här och rätta mig om jag har fel i denna fråga.
    Ska ni göra fler IVF eller hur tänker ni? Hoppas ni inte ger upp utan fortsätter ett tag till. Det är inte riktigt kört än.

• TantLinda
    smurf11 skrev 2018-01-25 18:27:38 följande:
    Hej!

Vad roligt att du hittat till den här tråden.

Vi tog ut 3 ägg, men bara ett delade sig till 4 celligt på dag 2.

Vi hoppas verkligen att det är ett fint guldägg vi har nu<3!

Hur många ägg fick du vid Ivf? Och hur många befruktade sig och hur många celler vid hade de vid insättning?
    Smurf11- Hur går det??!
  • TantLinda
    linsen79 skrev 2018-01-25 18:43:19 följande:

Hej alla!

Blir nyfiken på er som ätit provera. Jag fick provera ordinerat nu för jag fick nån konstig blödning efter förra mensen. Men då fortsatte bara blödningen. Åt provera 10 dagar och läkaren sa att mensen skulle komma igång efter 3-5 dagar efter jag slutade med proveran. Men nu typ 2 veckor senare är mensen fortfarande inte här. :( Nån annan som haft samma? Ska jag bara vänta och se, eller borde jag vara orolig?

Du har inte blivit gravid då? Så var ju så det blev för mig. Jag åt Provera och mensen dök inte upp och då testade jag positivt på gravtesterna. När jag har läst om Provera så finns det mycket negativt om läkemedlet men min upplevelse av Provera är enbart positiv såklart ;) Jag tror det funkar om man har oregelbunden mens för att få igång en normal lutefas så att ägget hinner fästa. Jag hade lite stök med mensen som var ganska oregelbunden även om jag visste exakt när jag hade ägglossning så var det något som gjorde att jag under 15 månader aldrig blev gravid och jag tror att det kanske var Provera som saknades( eller Prednisolon, tog båda läkemedlen i december och lyckades :)
  • TantLinda
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-01-28 18:50:28 följande:

Hej,

Tack för svar!

Nej jag fick inte kortison i samband med ivf, inte någon av gångerna.

Men vet ni vad. Det var inte mens som var på gång denna månaden som jag var helt säker på. Molandet i magen berodde på en liten krabat! Stickan var positiv i morse!! Jag har aldrig blivit gravid utan assistans innan och nu plötsligt händer det! Vilket lyckorus! Och ganska nervöst....

Grattis, va roligt! Fantastiskt! Ja det går inte att beskriva med ord den känslan man får när man plötsligt plussar efter en evighet med besvikelser månad ut och månad in. Glad för er skull. Häng gärna kvar i tråden ett tag till skulle vara skoj att följas åt ett tag till.
  • TantLinda
    UndrandeSökare skrev 2018-01-29 18:01:00 följande:

TantLinda- Har du varit och tagit hcgblodprov hos Werlabs nu?
    Hoppas det gick bra.

Ja jag var iväg och skulle ta blodprov men hon stack mig på flera olika ställen men fick inget blod. Vi kom på senare att det nog berodde på att jag var på fastande mage. Jag trodde att jag skulle vara det men hon sa att det behövdes inte. Ska tillbaka på onsdag och då ska jag till läkare också. Just nu ska jag ta lite paus från jobbet ett par dagar. Jag är grymt trött och illamående -idag sov jag nästan hela dagen. Hör av mig på onsdag ang provtagning.
  • TantLinda
    UndrandeSökare skrev 2018-02-05 12:46:25 följande:
    Hur har det gått med hcgproven du skulle ta? Har du tagit dem nu? Hur har det gått? Nyfiken att höra hur det gått för dig. 
    Hoppas allt är bra med dig.
    Alltså det är en helt otrolig historia detta. Jag berättade ju att jag gick och skulle ta hcg-provet men att hon lyckades inte dra något blod. Vi bokade in en ny tid i onsdags men hon lyckades inte denna gång heller!  7 gånger försökte hon men till slut sa jag att jag orkar inte längre. Jag har kontaktat Werlabs och de har gett mig pengarna tillbaka. Nej tyvärr blir det inga hcg-prover för mig jag hade sett fram emot detta. Besviken! :/ Det är som om ödet försöker säga mig något..?
    Nu funderar jag på at köpa en doppler...
    Tack för att du bryr dig jag önskar jag hade något roligt resultat att dela med mig av men som sagt blev inget blodprov:/
  • TantLinda

[quote=78437792][quote-nick]Längtarefterdighelatiden skrev 2018-02-05 19:42:34 följande:[/quote-nick]

Så märkligt!! Jag arbetar som sjuksköterska och jag (och mina kollegor) sticker 2-3 gånger och sen ber man någon annan ta över. Konstigt att ingen lyckas ta prover på dig för det är såklart inte alls omöjligt. Jättekonstigt...

Det är ju inte en vårdcentral eller en avdelning på sjukhuset jag gått till där det finns personal som kan hjälpa till. Jag gick till Werlabs Encia och hon som tar proverna arbetar ensam där. Hon har tagit prov på mig tidigare och det var inga som helst problem. Jag har rett ut det med Werlabs. Men besviken är jag ju såklart.

• TantLinda
    UndrandeSökare skrev 2018-02-05 22:29:56 följande:

Tråkigt att det blev så med hcgproven hos Werlabs. Det du skulle kunna göra är ju att fråga din vårdcentral om du kan få ta ett hcgprov där på högkostnadskortet. De kan ju ha skickligare personal där.

Hade du bokat in ett vul hos någon privat gyn i v.8? Eller är nästa koll blodprov inför kub i v.10 och sen kub i v.12?

Doppler kan du börja använda i v.16 har jag för mig. 

Jag har inte bokat tid för privat ultraljud kostar 1000 kr här i stan men tro mig jag är dösugen på att göra det och funderar dagligen om jag ska slå till och boka tid. För mig blir kuben annars det första ultraljudet det ska jag göra 22 mars då går jag in i vecka 13. Blodprovet gör jag vid inskrivningsbesöket 5 mars.

Jag såg på youtube ang doppler , de körde med den i ca v 9 men jag läste att det kan vara lite risk ändå. Man kan ?bränna? fostret sa någon läkare så jag blev lite avvaktande i den frågan.

Ja jag hade verkligen otur på Werlabs...
  • TantLinda
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-02-15 07:04:15 följande:

Hur går det för dig Undrande sökande? Och Tant Linda, Hur går det för dig?

Och alla andra som hängt med i tråden?

Hallå! Förlåt att jag inte återkopplat, jag har varit på resa och kopplat av lite. Tack för att du frågar :) Jag mår illa till och från och när jag mår illa är det främst på eftermiddagen annars mår jag ganska bra för tillfället. Jag har viss oro inför KUB-testet men försöker att se positivt på det hela. När har du beräknad förlossning?
  • TantLinda
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-02-25 18:41:38 följande:

Härligt med resa! Sol och värme?

Jag har bf 9/10 utifrån vul i v7.

När ska du på kub? När är du beräknad?

Nej tyvärr ingen sol men det var bra ändå. Tyvärr så har jag fått lite blödning idag och får kanske invänta missfall istället. Annars skulle jag har haft KUB -test den 22 mars. Och enligt appen skulle bebisen kommit den 25 september. Ska ringa kvinnoklinik imorgon.
  • TantLinda
    UndrandeSökare skrev 2018-02-27 19:26:56 följande:
    Hur har det gått för dig?
    Ringde du till Kvinnokliniken och fick tid för vul?
    Har det slutat blöda nu?
    Hej här kommer en liten uppdatering från mig. Jag fick mitt missfall i söndags och har nu varit på kvinnokliniken. Träffade en jättebra läkare som tog mitt problem på allvar och han sa att jag inför nästa graviditet skulle höra av mig ganska snart så skulle han kunna skriva ut Lutinus. Jag ska köra på med min variant lika samma som sist gång - Provera och Prednisolon. Får hålla tummarna på Aprilägget. Han sa att det kanske behöver gå ca 30 dagar innan min mens kommer tillbaka - hmmm, tänkte jag då kanske ägglossning sker där i mellan då?? Jag blöder inte så mycket idag faktiskt så kanske det kommer igång snart. Måste vara positiv nu Tant Linda! 
  • TantLinda
    smurf11 skrev 2018-03-11 11:29:16 följande:

Fy vad tråkigt ?Tant Linda?!

Jag vet verkligen hur det känns, när man äntligen blivit gravid och så Händer det.

Jag blev ju gravid och missfall v.5. Sedan gravid igen under tiden med Provera, men missfall igen v 4.

Nu är det väl två år sedan snart, man har ju testat så mycket under tiden så kroppen vet väl varken ut eller in. Just nu så använder jag kinesiska örter och hoppas på att det fungerar. Men jag vet inte hur man ska ha råd med det i längden. Fast det är klart, det ju värt allt om det fungerar. Men frågan är om det gör det!?

Styrke kramar och hoppas du blir gravid snart igen!

Tack snälla :) Det känns så trist det hade passat så perfekt med en septemberbebis även om vi inte planerat jättemycket så fanns ju det ju där att vi äntligen skulle få en bebis.
    Det finns en bra grej med det som hände och det är det att vi nu vet att vi kan. Vi hade ju värsta paniken och min man började fundera om han verkligen var pappa till sitt barn som han har från ett tidigare äktenskap -helt galet :)men vi var nästan paranoida och nu känns det lite lugnare. Jag har helt slutat att blöda så missfallet blev en kort historia för mig. Vi började med bebisverkstan igår;) Jag har ju ingen aning om när ägglossning kommer ske? Men jag ska inte hålla på med stickor och sådant. Nu ska jag gå enbart på ägglossningsflytningarna. Jag kommer börja med Prednisolonet vid nästa ägglossning. Får jag ingen synlig ägglossning innan nästa mens så kör jag igång med Provera från mensdag 16 och inväntar ägglossningen för att kunna påbörja  med Prednisolon runt ägglossning. 

Hoppas dina kinesiska örter fungerar. Många mediciner som vi äter har ju ursprunget i naturen så det kan visst funka :) Angående om det är värt pengarna? - Ja det vet man ju inte förrän efteråt. Jag känner tex att jag inte ska slänga ut pengar på ägglossningstester längre. Klarar mig utan dem nu. 
    Jag skickar styrkekram tillbaka och det är bara att kämpa vidare. Känns lite off kan jag säga men vi måste kämpa på <3
  • TantLinda
    Flisan41 skrev 2018-03-07 10:42:12 följande:
    Tråkigt att höra om ditt missfall.. Jag testade din variant med provera efter äl men det fungerade tyvärr inte. Har denna månad kört utan Letrozol och istället provat Inositol fram till äl och EPA glandin som sägs vara bra för slemhinnan. Smörjer också med progesterall. Bim om en vecka. Jag önskar dig lycka till och hoppas du snart blir gravid igen!
    Tack så mycket! <3
    Måste bara förklara hur jag gjorde för antingen var jag otydlig eller så förstod du mig fel så här var det - Ang Provera så tog jag Provera för att min menscykel var rörig och jag behövde få en stabil cykel.  Jag tog Provera på mensdag 16 och sedan höll jag på i 10 dagar. Jag tog Prednisolon vid ägglossningen och höll på i ca 4 - 5 dagar. Jag mådde inte så bra av Prednisolonet så jag slutade kanske för tidigt denna gång men funderar på att äta Prednisolon till ca vecka 12 om jag blir gravid igen. 
Svar på tråden 44 år, vill någon följas åt?