• kattnos

IVF våren 2018

minipeach86 skrev 2017-12-19 17:09:28 följande:

Usch tjejer igår fick jag mina fasor bekräftade. Läkaren som vi träffade den 7 september, som sa att hon skulle skicka IVF-remissen så fort svaren kom på de prover vi tog samma dag, hade INTE gjort det. Träffade en annan läkare igår på ett uppföljnings-VUL (håller på med Letrozol), och han kunde se detta. Den första läkaren hade bara skrivit i journalen att hon skulle skicka remissen, men sedan inte gjort det.

Det har alltså gått 3,5 månader sedan dess!! 

Han tröstade mig med att man kan ta med ett utdrag ur journalen där det faktiskt står att vi blivit lovade remiss i september, och visa på att vi alltså redan väntat länge. (Han sa att det är 3 månaders väntetid nu i Sthlm där vi bor.) Så att vi inte behöver börja på noll nu när remissen väl skickas :( Hoppas, hoppas det hjälper. Blir så otroligt besviken över hur man kan slarva med något så viktigt? 

Jag undrar en grej förresten - vad räknas som 1 försök inom IVF? Är det varje gång man för in ett befruktat ägg och ser om det tar sig eller ej, eller är det varje gång man behöver gå igenom hela processen att växa ägg och plocka ut dem och befrukta dem utanför? Om man t.ex. får fram ett gäng fina ägg på första äggplocket och låt säga 5 av dem befruktas. Har man då 5 chanser på sig inom "1 försök"? Eller är det "1 försök" per ägg man för tillbaka...?

Är inte aktiv i denna tråd eftersom jag redan gjort ivf och nu är gravid i v 11 :) men jag kan svara på frågan: Det är äggplocken som räknas som försök. Så om du får ut ex tre ägg som blir befruktade så kan du använda alla ägg innan du börjar på nästa försök. Om du inte blir gravid och får ett barn vill säga för då får du betala för att återföra ett fryst embryo :)
  • kattnos
    Hejhopp91 skrev 2018-05-03 15:45:21 följande:

Hej, 

jag gjorde äggplock 23 april och hade risk för överstimulering. Så de valde att göra en totalfrys och jag har nu 11 blastocyst i frysen som väntar. Men jag var tvungen att vänta in en blödning som kommer efter äggplock och sedan min menstration innan det kunde göra en återföring. 

Fick i lördags en mens liknande blödning som höll i sig i fyra dagar. Men de säger att detta bara är en blödning från äggplocket? Egentligen skall jag ha min mens idag? betyder det att jag behöver vänta tills nästa mens period i slutet av maj innan återförande??

Någon som kan förtydliga om detta?

Grattis till det fantastiska resultatet - svar på frågan har du fått ovan, jag tänkte bara säga att jag har en liknande historia själv, vi fick totalt 12 blastocyster till frysen och jag fick pga risk för överstimulering vänta en riktig mens innan återföring och det var väl värt väntan - endast en blastocyst behövde tinas upp och nu är jag i v 30 :) Tiden känns seg när man går och väntar men förhoppningsvis så är det väl värt det, lycka till!
  • kattnos
    Hejhopp91 skrev 2018-05-03 19:47:47 följande:

Åh tack snälla! :) så jag ska vänta in andra blödningen nu? trots att jag kanske får ägglossning nu inom 10 dagar?

Jag har för mig att min blödning efter äggplocket var något kortare än vanligt.. sen hade jag äl och mens som vanligt så som min cykel brukar se ut och sen började jag med äl-tester inför nästa ägglossning för att kunna sätta tillbaka på rätt dag.
Svar på tråden IVF våren 2018