IVF våren 2018
Usch tjejer igår fick jag mina fasor bekräftade. Läkaren som vi träffade den 7 september, som sa att hon skulle skicka IVF-remissen så fort svaren kom på de prover vi tog samma dag, hade INTE gjort det. Träffade en annan läkare igår på ett uppföljnings-VUL (håller på med Letrozol), och han kunde se detta. Den första läkaren hade bara skrivit i journalen att hon skulle skicka remissen, men sedan inte gjort det.
Det har alltså gått 3,5 månader sedan dess!!
Han tröstade mig med att man kan ta med ett utdrag ur journalen där det faktiskt står att vi blivit lovade remiss i september, och visa på att vi alltså redan väntat länge. (Han sa att det är 3 månaders väntetid nu i Sthlm där vi bor.) Så att vi inte behöver börja på noll nu när remissen väl skickas :( Hoppas, hoppas det hjälper. Blir så otroligt besviken över hur man kan slarva med något så viktigt?
Jag undrar en grej förresten - vad räknas som 1 försök inom IVF? Är det varje gång man för in ett befruktat ägg och ser om det tar sig eller ej, eller är det varje gång man behöver gå igenom hela processen att växa ägg och plocka ut dem och befrukta dem utanför? Om man t.ex. får fram ett gäng fina ägg på första äggplocket och låt säga 5 av dem befruktas. Har man då 5 chanser på sig inom "1 försök"? Eller är det "1 försök" per ägg man för tillbaka...?